قدس آنلاین/ امیرعباس اعتمادی: مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه اقلیم استان ۷۴ درصد خشک و ۲۶ درصد نیمه خشک است، اظهار داشت: اساس کار استان باید سازگاری با خشکسالی باشد.

خراسان رضوي باید با خشکسالی سازگار باشد

جعفری در مراسم افتتاح طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب در استان با اشاره به کاهش بارندگی بویژه طی ۱۰ سال اخیر افزود : اکنون متوسط بارندگی در خراسان رضوی از ۲۲۴ به ۱۹۸ میلی‌متر کاهش یافته است و این مسأله افت کاهش روان آب‌ها و سدها را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از آب مصرفی از منابع زیرزمینی برداشت می‌شود،اضافه کرد:استان در کنار کم آبی، با معضل تبخیر منابع تجدید پذیر نیز مواجه است، به طوری که این میزان در خراسان رضوی ۷۴ درصد است که از میانگین ۶۸ درصد کشور، بالاتر است. وی در بخش دیگر با اشاره به نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های برقی کشاورزی با هدف کنترل میزان برداشت آب برابر سهمیه تعیین شده تصریح کرد: در حال حاضر ۹۵ درصد چاه‌های برقی کشاورزی استان مجهز به کنتور هوشمند است که در کنار فراهم آوردن امکان اعمال مدیریت، کشاورزان نیز در جریان میزان برداشت آب قرار می‌گیرند و می‌توانند میزان مصرف را مدیریت کنند.

کاهش شیب تند تنش آبی در دشت مه ولات

وی با بیان اینکه اولین کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های برقی کشاورزی واقع در دشت مه ولات نصب شد،خاطر نشان کرد: این اقدام کاهش شیب تند تنش آبی در این دشت را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به طرح فرهنگی دانش آموزی نجات آب افزود: این طرح برای اولین بار در کشور در خراسان رضوی از ۶ سال گذشته با همکاری آموزش و پرورش آغاز و اکنون در تمام نقاط کشور اجرا می‌شود و در این مدت ۲۵۰ هزار دانش آموز مقطع متوسطه اول با دو هزار و ۵۰۰ معلم رابط، آموزش های نجات آب را فرا گرفتند. مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد:امسال نیز طی تفاهمنامه منعقده بین این شرکت و آموزش و پرورش استان، آموزش ۲۳۰ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه اول در دستور کار است، ضمن اینکه برای اولین بار در کشور نیز هزار هنرجوی رشته کشاورزی در ۱۴ هنرستان این آموزش‌ها را فرا می‌گیرند.

رنج کشور از بی آبی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به ویژگی‌های مفهوم توسعه اظهار داشت: اصل پایداری توسعه، مصرف بهینه منابع را مورد تأکید قرار می‌دهد که اگر الگوی درست مصرف رعایت نشود، در واقع توسعه محقق نشده است. حسینی با بیان اینکه در حوزه مصرف آب ایران جزو ۲۴ کشور مواجه با بحران آب است،افزود : کشور از مصرف بی‌رویه آب رنج می‌برد و با محدودیت مواجه است، بنابراین موضوع مصرف بهینه و الگوی مصرف باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد که در این بخش نقش دانش‌آموزان و آموزش و پرورش مهم و تأثیرگذار است.

آب نیست

در این برنامه مشفق، مشاور وزیر نیرو با اشاره به بی‌توجهی به طرح آمایش سرزمین گفت: بیشتر صنایع در مراکز استان‌ها دایر شده است، درحالی که در دنیا صنایع بزرگ با هدف دسترسی راحت به آب در کنار دریا ایجاد می‌شود، اما در ایران به غلط در استانی مانند اصفهان، صنایع بزرگ ایجاد شد که خشک شدن زاینده رود را به دنبال داشت.

وی با اشاره به ضرورت توجه به طرح آمایش سرزمین گفت:این یک واقعیت غیر قابل انکار است که آب بسیار اندک است، بنابراین باید آن را با دقت و به مثابه یک گوهر گران بها استفاده کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.