قدس آنلاین: راضیه کشاورز- گرمخانه ها اماکنی هستند که در اصل برای اسکان شبانه افراد بی خانمان احداث شده اند تا با ساماندهی و کنترل افراد بیمار و بی خانمان از انتقال بیماری در میان شهروندان، خطر مرگ و دیگر آسیبهای اجتماعی برای این افراد پیشگیری شود.

ساخت گرمخانه در اصفهان اتلاف بیت المال است/ احداث گرمخانه در اصفهان ضروری است!

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، نخستين بار موضوع رسيدگي به متكديان و بي‌خانمان‌ها در خرداد سال ۷۸ در شوراي عالي اداري كشور به تصويب رسيد و طي آن مصوب شد كه ۱۱ دستگاه اجرايي از جمله: شهرداري، بهزيستي، كميته امداد، نيروي انتظامي،‌ وزارت بهداشت و ديگر دستگاه‌ هاي ذیربط در این امر اقداماتي را انجام دهند.

پیشنهاد ساخت گرم خانه در نصف جهان برای نخستین بار در دوره سوم شورا بیان شد و اعضاى شوراى اسلامى شهر اصفهان باز هم موافقت خود را با ساخت گرم خانه که محلی برای اسکان موقت 1 یا 2 شب افراد است اعلام کردند .

در دوره چهارم شورای شهر اصفهان بازهم بر احداث گرمخانه در دیار نصف جهان تاکید شد و قرار شد شهرداري گرمخانه ای در نزدیکی باغ رضوان احداث کند.
در این باره مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان در گفتگو با "قدس آنلاین" گفت: یکی از آسیب هایی که به تبع گسترش شهرنشینی  و تغییر سبک زندگی مردم حاصل شده تحت عنوان افراد بی خانمان و بی دفاع از آنها یاد می کنند.

مسعود مهدویان فرافزود: هماهنگونه که در شهرها فضاهای بی دفاع وجود دارد ، انسان های بی دفاع نیز محصول فرآیندهای مختلف اجتماعی هستند؛ همان افرادی که از محیط خانواده و اجتماع طرد شده و تحت عنوان افراد بی خانمان یا کارتن خواب ها از آنها یاد می کنند.

وی با اشاره به اینکه مقوله ی انسان های بی دفاع مقوله مهمی است که حل آن نیازمند مشارکت دستگاههای مختلف است، اظهارداشت: از جمله مواردی که دچار پدیده طردشدگی و محرومیت اجتماعی می شوند ، افراد معتاد هستند، زیرا عمده افراد بی خانمان با پدیده اعتیاد ، تکدی گری و سرقت های خرد ارتباط دارند؛ از این رو باید اذعان داشت که ما با تلفیقی از آسیب های اجتماعی مواجه هستیم که ریشه آن را باید در طردشدگی اجتماعی دنبال کنیم.

مدیر امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری اصفهان افراد بی دفاع طرد شده را به دو گروه بی خانمانی انتقالی یا بی خانمانی مزمن تقسیم کرد و اضافه کرد: بی خانمانی انتقالی به آن دسته از افرادی گفته می شود که به دلایل مشکلات به طور کوتاه مدت دچار بی خانمانی شده اند و با رفع مشکل امکان بازگشت آنها به زندگی برایشان ممکن است، اما افراد بی خانمان مزمن که همان طردشدگان اجتماعی هستند و به دلایل مختلفی دچار آسیب شده اند ، به خاطر ایرادهایی که داشته اند از برخی حقوق اجتماعی شان همچون حق سرپناه ، خوراک و پوشاک و یا آب آشامیدنی سالم محروم هستندو معتادان سابقه دار و متکدیان در این گروه قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: افراد بی دفاع و بی خانمان عوارضی ایجاد می کنند که از جمله آنها می توان به گسترش بزه و جرم در جامعه، گسترش بیماری های مُسری و عفونی مثل ایدز و هپاتیت، تزلزل بنیاد خانواده ها، نازیبایی و مخدوش شدن چهره شهر ، اشاره کرد.

مهدویان فر با بیان اینکه شهر اصفهان در واقع از وجود افراد بی دفاع پاک است ، گفت: شرایط در شهر اصفهان به گونه ای است که در این شهر به صورت شایع و علنی با پدیده ولگردی و با تردد افراد بی خانمان روبه رو نیستیم،بنابراین ضرورتی برای احداث گرمخانه در شهر اصفهان وجود ندارد .

وی خاطرنشان کرد: مرکز فضیلت برای آقایان و مددسرای بانوان ویژه بانوان در اصفهان با همکاری شهرداری و بهزیستی فعال است که مددسرای بانوان ویژه زنان معتاد بی خانمان ، شهریورماه سالجاری در محدوده شمال غرب اصفهان راه اندازی گردید.

ساخت گرمخانه در اصفهان اتلاف بیت المال و هزینه ای بیهوده است

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان نیز پیرامون ضرورت احداث گرمخانه در شهر اصفهان به "قدس آنلاین" گفت: در شهر اصفهان تعداد انگشت شماری از افرای که شبها محلی برای بیتوته ندارند و معتادان کارتن خواب ، وجود دارد که برای این تعداد انگشت شمار ضرورتی برای احداث گرمخانه احساس نمی شود.

مجتبی کاظمی تصریح کرد: ساخت گرمخانه در اصفهان در واقع اتلاف بیت المال است زیرا تعداد انگشت شماری که اشاره شد را می توان در مرکز فضیلت اسکان داد تا غربالگری های لازم بر روی آنها انجام شود.

وی بار دیگر تاکید کرد که ساخت گرمخانه در اصفهان اتلاف بیت المال و هزینه ای بیهوده است .

احداث گرمخانه در اصفهان یک ضرورت انکارناپذیر است

اما سخن این دو مدیر در شهرداری اصفهان در حالی مطرح می شود که یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید می کند احداث گرمخانه در اصفهان یک ضرورت انکارناپذیر است.

علیرضا نصر اصفهانى در گفتگو با "قدس آنلاین"  با بیان اینکه برخى ازافراد در طول سال به دلایل ویژه اى ممکن است در سطح شهر ناخواسته سرگردان شوند افزود: دست اندر کاران در صدداند براى اسکان موقت این افراد تنها به مدت یک یا دو شب چاره اندیشى نمایند و این مساله با ساخت گرمخانه امکان پذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساخت گرمخانه براى خانم ها و آقایان به طور مجزا صورت خواهد گرفت افزود: این اقدام یک همکارى مشترک با مسوولین بهزیستى میباشدو ارتباطى به اسکان کودکان کار و متکدیان ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وجود برخى شرایط در شهر اصفهان زیبنده این شهر نیست اضافه کرد: به طور یقین مشاهده متکدیان در نقاط مختلف شهر به صلاح این کلان شهر نیست اما اندیشیدن به اسکان آنان نیز جزء مباحثى است حواشى زیادى در پى خواهد داشت.

وی ساخت گرمخانه را براى مواقع ضرورى و تنها براى افرادى که به طور اتفاقى سرگردان شـده انـد دانـسـت و افـزود: این اقدام نیز پس از ارسال درخـواسـتـى از سـوى بهزیستى صورت پذیرفت با قول مساعد شهردارى روبرو گشت که امیدواریم به زودى به نتیجه برسد.

نصراصفهانی همچنین تاکید کرد: قطعا نمى‌توان از این گرمخانه به عنوان پاتوقى براى افراد مختلف استفاده نمود و لازم است دست اندر کاران و مدیریت شهر براى افرادى که به طور دایم نـیـازمـنـد سـرپناهى مى‌باشند فکر دیگرى بکنند چرا که پیدایش برخى حواشى، بودجه هاى سنگین وسختى کار اجازه چنین کارى را نخواهد داد.‌ ‌

وى با بیان اینکه لازم است گرمخانه یا همان پناهگاه هایى به منظوراسکان براى جلوگیرى از سرگردانى برخى افراد که به شهر اصفهان سفر مى کنند، احداث شود افزود: در برخى شهرها گرمخانه و پناهگاه احداث شده است لذا با توجه به ظرفیت هاى بالاى شهر اصفهان احداث گرمخانه در شهر اصفهان نیز ضرورى مى باشد تا افراد شب را در این مکان ها به سر ببرند و در شهر سرگردان نباشند.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تاکید دارد: احداث گرمخانه در اصفهان یک ضرورت انکارناپذیر برای آینده این شهر است.

عباس حاج رسولیها خاطرنشان ساخت: باوجود اینکه این موضوع جزو وظایف اصلی شهرداری و در اولویت کاری این بخش نیست اما معاونت خدمات شهری باید پیشنهاد این موضوع را به شورا ارائه کند تا اقدام و پیش بینی بودجه لازم برای سال آینده در دستور کار قرار گیرد.

 یکی ازکارشناسان بهزیستی نیز، تأثیرات اولیه طرح گرمخانه‌ها را مثبت ارزیابی می کند به این معنی که اگر این کار صورت نگیرد، امکان پراکندگی افراد در شهر، مرگ و میر یا دشواری خدمات‌رسانی به آنها در زمینه‌های مختلف، گسترش آسیب‌هایی مانند تکدی‌گری، تأثیرپذیری افراد مستعد بی‌خانمان شدن وجود دارد.

 رضایی در رابطه با مکان یابی این مراکز گفت: مکان یابی این مراکز بر عهده شهرداری است، زمینهای متعلق به شهرداری در سطح شهر باید کارشناسی و نیازسنجی می شود تا در مناطقی که نیاز بیشتر از سوی شهروندان به این مراکز وجود دارد و دسترسی و نظارت توسط ارگانهای ذیربط نیز راحت تر باشد، احداث شود.

شهرداری کلان شهرها اماکنی را جهت اسکان کارتن خواب و افراد شبگرد پیش‌بینی می کنند تا چهره شهر از وجود این افراد که به دلایل مختلفی در زیر پل‌ها، گوشه خیابان، پارک‌ها و نظایر آن سکونت دارند، پاک شود.

اما بنا به گفته مدیران شهری،  شهر اصفهان نیازی به گرمخانه ندارد . اظهارنظری که با مخالفت بعضی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان رو به روست .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.