۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵
کد خبر: 342436

قدس/ مهناز خجسته نیا:عملیات حفاری خط دوم قطار شهری مشهد به طول ۵/۱۴ کیلومتر حد فاصل انتهای بلوار طبرسی دوم تا رضاشهر طی مراسمی به صورت رسمی پایان یافت.

پایان حفاری خط ۲ قطار شهری مشهد

به گزارش خبرنگار ما خط دوم قطار شهری مشهد که با همکاری شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء حفاری آن انجام شده جنوب این کلانشهر را به شمال مشهد متصل می‌کند و دارای 13 ایستگاه زیرزمینی است.

شهردار مشهد در مراسم اتمام حفاری خط دوم قطار شهری که همزمان با خروج دستگاه تی بی ام از میدان سعدی همراه بود از بهره برداری فاز اول پروژه خط دو قطار شهری مشهد در 6 ماهه نخست سال آینده خبر داد.

مرتضوی همچنین نسبت به بهره برداری کامل خط دوم تا پایان سال 95 یا دو ماهه اول سال 96 قول داد و گفت: این در حالی است که عملیات سگمنت گذاری، احداث ایستگاهها، تامین برق، ساخت واحدهای اداری، و ریل گذاری این خط از اسفند ماه سال گذشته نیز آغاز شده است.

وی در ادامه این نوید را نیز داد که تا پایان اسفند ماه سال جاری بخشی از ناوگان تجهیزاتی این خط شامل 3 رام قطار به سمت ایران بارگیری خواهد شد.

شهردار مشهد با اشاره به پیشینه پروژه خط دو قطار شهری گفت: این پروژه پیشتر قرار بود در سال 92 به بهره برداری برسد اما با 4 کیلومتر حفاری و 17 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل مشکلات مالی متوقف شده بود.

مرتضوی ادامه داد: از اسفند 92 تا کنون حدود 10 کیلومتر عملیات حفاری و احداث ایستگاه در این مسیر اجرا شده و به پایان رسیده است.

به گفته وی، مشهد اولین کلانشهری است که با بهره برداری از توسعه خط یک قطار شهری در ایام دهه فجر امسال شبکه حمل و نقل ریلی آن به فرودگاه متصل خواهد شد.

*

مرتضوی در ادامه از بهره برداری بیش از 3 هزار میلیارد تومان پروژه شهری در سال آینده خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری نیز هزار میلیارد تومان پروژه به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به رویکرد آینده نگرانه مدیریت شهری مشهد افزود: معماری و شهرسازی با نگاه به ساماندهی بافت های فرسوده پیرامون حرم مطهر و بافتهای ناکارآمد حاشیه ای، گسترش فضای سبز و اهتمام به محیط زیست، ایجاد حمل و نقل روان، ارزان و ساماندهی ترافیک شهری از مهمترین برنامه های اولویت دار مدیریت شهری است.

شهردار مشهد با بیان اینکه این کلانشهر دارای بزرگ ترین بافت حاشیه ای است اظهار داشت: توجه به ساماندهی این حواشی در اولویت برنامه های مدیریت شهری است.

وی در ادامه با اشاره اقدامات ارزنده مدیریت شهری مشهد به رغم رکود حاکم بر کشور گفت: گواه این ادعا کاهش ساخت و سازهای انجام شده ست.

به گفته وی طبق مستندات موجود وسعت ساخن وسازها در مشهد طی سالهای 91 و 92 نزدیک به 10 میلیون متر مربع بوده که این رقم در سال 93 به شش میلیون متر و در نیمه نخست امسال به دو میلیون و 300 هزار متر کاهش یافته است.

*

شهردار مشهد همچنین به هوشمند سازی شهر در ساماندهی ترافیک افتخار کرد و گفت: تعداد تصادفات منجر به فوت در مشهد طی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد کاهش داشته است.  

وی تعداد متوفیان تصادفات شهری در مشهد را طی سال 90 و 91 به ترتیب 351 و 329 نفر اعلام کرد و افزود: این در حالی است که این میزان در سال های 93 و 94 به ترتیب به 267 و 227 نفر رسیده است.

مرتضوی در ادامه توجه به دیگر شاخص های توسعه شهری را نیز غیر قابل مقایسه به قبل برشمرد و اظهار داشت: ما مدعی هستیم طی 5/2 سال گذشته در برخی سرفصل های توسعه شهری چندین برابر و در برخی دیگر 5 تا 6 برابر قبل خدمات ارایه شده است.

به گفته وی به رغم تحریم های ظالمانه، کاهش قیمت نفت، آغاز هدفمندی یارانه ها، کاهش درآمد دولت، افزایش هزینه ها ولی در این دوره مدیریت شهری مشهد با مدیریت جهادی اقدامات و پروژه های ارزنده ای را عملیاتی کرده است.

*

مدیر عامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در این مراسم گفت: عملیات حفاری مسیر 5/14 کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی.بی.ام که از تیر ماه 1390 آغاز شده بود امروز به پایان رسید.

کیانوش کیامرز افزود: عملیات ریل گذاری این خط نیز از اواخر دی ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون حدود 350 متر از این مسیر ریل گذاری شده است.

وی با اشاره به انتقال یک دستگاه تی. بی. ام به میدان فردوسی و انجام عملیات مونتاژ برای حفاری مسیر سوم قطارشهری اظهار داشت: دستگاه حفاری دوم نیز امروز برای انتقال آماده می شود.

وی با بیان اینکه 350 میلیارد تومان برای حفاری تونل خط دو قطار شهری مشهد هزینه شده گفت: برآورد اعتبار احداث خط دوم قطارشهری مشهد از ابتدا تاکنون نیز هزار و 100میلیارد تومان می باشد که 600 میلیارد تومان از این اعتبار طی 5/1 سال گذشته هزینه شده است.

کیامرز ادامه داد: همچنین مسیر 5/4 کیلومتری توسعه خط یک قطار شهری مشهد از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد طی دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

به گفته وی در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یک آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند 89 به بهره برداری رسیده و هم اکنون روزانه بطور میانگین 120 هزار نفر در این مسیر جا به جا می شود.

وی با بیان اینکه برای خط دوم قطار شهری مشهد حد فاصل طبرسی تا رضاشهر نیز ظرفیتی با جابجایی روزانه 16 هزار مسافر پیش بینی شده است افزود: عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 5/28 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد خرداد ماه امسال با حضور وزیر کشور آغاز شد و اینک مراحل ساخت ایستگاه ورودی دستگاه حفاری آن در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی در حال انجام است.

وی همچنین از اتمام مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد نیز خبر داد.

*

جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء هم در این مراسم  انسجام و هماهنگی بین شورای شهر و شهرداری مشهد را بی نظیر توصیف کرد و گفت: چنین وضعیتی را در دیگر کلانشهرهای کشور کمتر دیده ایم.

سردار ولایت مدار، مشهد را شهری متعلق به همه ایرانیان و مسلمانان جهان دانست و گفت: به همین جهت قرارگاه خاتم الانبیاء نگاه بسیار ویژه‌ای به شهر مشهد داشته است اختصاص 2 دستگاه از  8 دستگاه تی بی ام این مجموعه به مشهد گواه این ادعاست.

وی با ابراز خرسندی از تحقق بهترین دستاوردها در شرایط تحریم گفت: امروز نیز جشن پایان حفاری خط 2 قطارشهری را در شرایطی برگزار می ‌کنیم که بدون کوچکترین کمک از سایر کشورها و به دست متخصصان توانمند و ارزشی این مرز و بوم تحقق یافته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.