قدس/ مهدی شهرآبادی : بازار موبایل هم مانند سایر بازارها با کسادی و کاهش چشمگیر مشتریان مواجه شده است به طوری که فروشندگان تلفن همراه از این وضعیت گلایه‌مندند.

 بازار آخر سال فروشندگان تلفن همراه مشتری ندارد

آنان تصریح می‌کنند: در حال حاضر بازار فعلی شور و هیجان گذشته را ندارد و رکود بر سر این بازار سایه انداخته است.
کیانی یکی از فروشندگان بازار تلفن همراه با اشاره به رکود دو سال اخیر و مشکلات پیش روی فروشندگان به خبرنگار ما می‌گوید: بازار طی 10 ماه اخیر با رکود سنگینی مواجه شده است به طوری که فروشندگان که برخی از آن‌ها هزینه‌ها و اجاره‌های سنگینی می‌پردازند، توان برابر کردن دخل و خرجشان را ندارند و در پایان ماه باید از جیبشان هزینه کنند.
وی می‌افزاید: مثل گذشته مردم نسبت به امکانات جدید و به روز موبایل‌هایی که وارد بازار می‌شود، اشتیاق ندارند و حتی موبایل‌های 200 تا 300 تومانی هم که از امکانات خوبی برخوردار است مشتری ندارد.

 همه منتظر واردات موبایل‌های جدید
وی با اشاره به اینکه برخی از عمده فروشان در تهران، شیراز و یا مراکز پخش دیگر نیز منتظر واردات کالاهای جدید با توجه به رفع تحریم‌ها هستند، تصریح می‌کند: برخی از مشتریان احتمال کاهش قیمت کالاها و محصولات بخصوص موبایل را یادآور می‌شوند در صورتی که اگر یک موبایل از آمریکا و یا ایتالیا وارد شود، با توجه به بالا بودن نرخ دلار و یورو بسیار گران‌تر از تلفن‌های موجود بازار
خواهد بود.
رضایی یکی دیگر از فروشندگان تلفن همراه نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت بازار می‌گوید: هم اکنون برخی فروشندگان در بازار موبایل احمدآباد و یا چهار طبقه اجاره‌های چند میلیونی می‌پردازند و این در حالی است که روزانه دو تا سه تلفن همراه می‌فروشند.
وی می افزاید: حال اگر هر گوشی به طور متوسط 10 یا 15 هزار تومان برای خرده فروش سود داشته باشد، شما حساب کنید که آیا توان پرداخت اجاره پنج میلیونی را خواهند داشت؟
سبحانی دیگر فروشنده تلفن همراه با بیان اینکه هم اکنون موبایل‌ها روی دستمان مانده است اظهار می‌کند: به طور کلی اکنون بازار با رکود سنگینی همراه شده و در این بازار مشتریانی یافت می‌شوند که از بی‌پولی گوشی‌های دست دوم 30 هزار تومانی را خریداری می‌کنند.
وی به آشفتگی قیمت‌ها نیز در این بازار اشاره می‌کند و می‌گوید: هم اکنون در این بازار به دلیل رکود، رقابتی ناسالم به وجود آمده و به عنوان مثال برخی فروشندگان از نرخ‌های تعیین شده، پیروی نمی‌کنند و به عنوان مثال گوشی 470 هزار تومانی گارانتی‌دار را به قیمت 420 هزار تومان می‌فروشند که این مسأله ظن و شک و شبهه مشتری را نیز به همراه دارد و به ضرر بازار است.

  بلاتکلیفی همه بازارها
رئیس اتحادیه تلفن همراه و تجهیزات مخابراتی مشهد درخصوص علت رکود بازار به خبرنگار ما می‌گوید: هم اکنون وضعیت تمام بازارها خراب است و تمام فروشندگان و مشتریان منتظرند تا ببینند وضع بازارچه می‌شود.
افشین اکبری حداد تصریح می‌کند: پولی که مؤسسات مالی غیرمجاز و برخی پروژه‌های عمرانی و ساختمانی از مردم بلوکه کردند، در بازارهای مختلف مشهد بسیار تأثیرگذار بوده و به رکود دامن زده است.
وی اظهار می‌دارد: بازار فعلی در بلاتکلیفی محض به سر می‌برد و همچون بازارهای دیگر مثل ملک و مسکن، پوشاک، لوازم خانگی و... با سنگینی و رکود مواجه است.
وی تصریح می‌کند: از طرفی عمده فروشان محصولات و کالاهای الکترونیکی مانند موبایل منتظر کاهش قیمت دلار و واردات کالاهای جدید هستند و از سویی بعضی‌ها منتظرند تا شرکت‌های خارجی وارد کشور شوند و آن‌ها وضعیت بازار را مشخص کنند.
وی درخصوص علت آشفتگی قیمت در بازار تلفن همراه خاطرنشان می‌کند: تلفن همراه تنها کالایی است که وارداتی است و برخی از برندها نیز از طریق قاچاق به بازار می‌رسد؛ اما از نظر ما کالایی تضمین شده است که دارای گارانتی بوده و از طریق واحدهای صنفی دارای مجوز به فروش می‌رسد.

 تعطیلی 70 واحد صنفی فروش موبایل
وی تصریح می‌کند: اگر هم اکنون در بازار چندگانگی قیمت مشاهده می‌شود، به دلیل ساماندهی نشدن واردات از سوی دولت است و اگر واردات این کالا آزاد شود، دیگر چنین مشکلی نداریم.
وی می‌افزاید: به عنوان مثال هم اکنون در بحث تبلت چنین مشکلی نداریم، چرا که واردات آن آزاد است و مشکلی از نظر قیمت در این بازار نمی‌بینیم.
وی همچنین رکود را در تعطیلی واحدهای صنفی اثرگذار عنوان می‌کند و می‌گوید: از ابتدای امسال 70 واحد صنفی فروش تلفن همراه تعطیل و لغو پروانه شده که پیش‌بینی می‌کنیم، با توجه به کسادی بازار این آمار تا پایان سال بیشتر هم بشود. وی اظهار می‌دارد: به دلیل نبود نقدینگی، بازار موبایل همچنان در رکود به سر می‌برد.
وی در پایان از مشتریان و خریداران درخواست کرد که در این بازار فریب ارزانی را نخورند و فقط از واحدهای صنفی که دارای مجوز خرید هستند، خرید کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.