قدس آنلاین- ایلام- غلامرضا محمدمرادی و سعدیه کرمی: ایلام با قریب ۶۰۰ هزار نفر جمعیت، کم جمعیت ترین استان کشور است و با داشتن بهترین منابع آبی و خاکی و با دارا بودن بیشترین ذخائر نفتی و گازی، متأسفانه میانگین بیکاری در آن بصورت رسمی بیش از ۴۰ درصد است اما آمار غیررسمی چیزی غیر از این اعلام و اعلان ها است!!.

ایلام؛ مأمن غول بیکاری!

برای بررسی وضعیت بیکاری در این استان مرزی که درد مشترک و دغدغه خاطر اغلب مردم استان ایلام است، نظر تنی چند از بیکاران و مسؤلان را جویا شده ایم که ماحصل این گزارش از نظر مخاطبان می گذرد:

* بیکاری، مهاجرت؛ کاهش شدید جمعیت ایلام!

یکی از شهروندان ایلامی که دارای مدرک کارشناسی دامپزشکی، متأهل و بیکار است، به خبرنگار ما می گوید: سالها به امید دانش افزایی، اشتغال و کارآفرینی، در خارج از استان تحصیل نمودم و در این راه نیز هزینه های زیادی متحمل شدم اما بعد از فارغ التحصیلی، متأسفانه همچنان در حسرت کار و اشتغال مانده ام.

مصطفی مرادی با اشاره به اینکه هزینه های روزمره زندگی واقعاً کمرشکن است، اظهار می دارد: نبود اشتغال و وجود بیکاری مفرط در ایلام آنچنان بر مردم، جوانان و فارغ التحصیلان رشته های مختلف فشار آورده است که هر از گاهی شنیده می شود که تعدادی از این عزیزان برای کاریابی و اشتغال، روانه غربت شده و به خارج از استان و یا خارج از کشور( بویژه استرالیا ) مهاجرت کرده اند که جای بسی تاسف و تأثر دارد.

وی با بیان اینکه واقعاً برای استانی مثل ایلام، حیف و هزاران حیف است که با داشتن این همه منابع نفتی، گازی، آبی و خاکی، از لحاظ بیکاری در کشور، همیشه در رتبه نخست و در صدر جدول قرار بگیرد، می افزاید: برای شکستن شاخ غول بیکاری در ایلام بایستی دولتمردان چاره اندیشی لازم را به عمل آورند چرا که اگر تدبیرها اندیشیده نشود، این استان باز هم در آینده با کاهش شدید جمعیتی مواجه خواهد شد.

* کلید قفل بیکاری در دست دولت و مجلس!

شهروند دیگری که خود را مجرد و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کشاورزی معرفی می کند، به خبرنگار ما می گوید: چندین سال است که با بهترین نمره و رتبه، فارغ التحصیل شده ام و چندین مقاله علمی را در نشریات ملی و بین المللی به چاپ رسانده ام، اما متأسفانه به دلیل نبود کار و نداشتن رابطه، تاکنون هرچه برای اشتغال کوشیده ام به درهای بسته خورده و هیچ نتیجه ای نگرفته ام.

سجاد سواری با اشاره به اینکه به دلیل نبود کار و کاسبی در ایلام، اخیراً برای کاریابی به تهران مهاجرت کرده و در یک شرکت پخش لوازم بهداشتی به عنوان بازاریاب و فروشنده، موقتاً مشغول انجام وظیفه شده ام، بیان می دارد: استان ایلام دارای آب و خاک مناسب، زمین های حاصلخیز، اراضی و جنگلهای مستعدی است و دولت می تواند با کمک بخش خصوصی علاوه بر توسعه همه جانبه استان، زمینه اشتغال و کارآفرینی برای رشته های مرتبط با زراعت،کشاورزی و دامپروری را در استان ایلام بیش از پیش فراهم نماید.

وی با تأکید بر اینکه روی آوردن به مهاجرت و دل کندن از زادگاه و کانون گرم خانواده، بسیار سخت و طاقت فرسا است و کلید قفل زنگ زده بیکاری در ایلام در دستان دولت، مجلس و سرمایه گذاران بخش خصوصی است، یادآور می شود: متأسفانه هر روز بر جمعیت تحصیلکردگان و فارغ التحصیلان این استان در رشته های مختلف افزوده می شود و اگر این روند تأسف بار بیکاری و نبود شغل کماکان ادامه داشته باشد و چاره اندیشی نشود، بدون شک ایلام در آینده با بحران لاینحل بیکاری مواجه خواهد شد.

*- عدالت اشتغال؛ گزینه فراموش شده!

یک جوان ایلامی که خود را مهندس معماری، متأهل و مستأجر معرفی می کند، با بیان اینکه متأسفانه استان ایلام از درد بی درمان بیکاری به خود می پیچد و تا کنون هیچ طبیب حاذقی نتوانسته است برای کاهش آلام جگرسوزش نسخه مناسبی بپیچد، می گوید: به علت نبود صنایع مختلف صنعتی، تولیدی و ساختمانی، نبود کسب و کار مناسب، حجم زیاد بیکاران و نبود شغل در ایلام، مجبور شده ام با خودرو شخصی به مسافرکشی روی بیاورم تا شاید بتوانم حداقل دردی از دردهای زندگی ام را تسکین ببخشم.

وی با تأکید بر اینکه لازم است که عدالت استخدامی در این استان حاکم شود و به جای اینکه برای یک خانواده به صورت دسته جمعی و خانوادگی اشتغال ایجاد شود، حداقل در هر خانواده ای، زمینه اشتغال برای یک نفر فراهم شود تا عدالت رعایت گردد، تصریح می کند: متأسفانه در برخی خانواده ها، برای کوچک و بزرگ، با مدرک و بی مدرک، اشتغال ایجاد شده است اما برخی خانواده ها با داشتن چند فارغ التحصیل بیکار، همچنان در حسرت یک شغل مانده اند.

* امید اشتغالزایی ایلامیان" مهران" به کما رفت!

جوان بیکار دیگری که با آه و افسوس با خبرنگار ما هم صحبت می شود، با بیان اینکه لیسانس شیمی دارم و همچنان بیکارم و دربدر به دنبال شغل می گردم، می گوید: در چند سال اخیر به زمزمه های تبدیل منطقه مهران به منطقه آزاد تجاری، گوش جان سپردیم و به امید اشتغال و توسعه ایلام دل خوش کرده بودیم اما متأسفانه مهران بی پناه در بهارستان( 2 بار )  زیر تیغ جراحی قرار گرفت و با کم لطفی برخی نمایندگان مجلس به کما رفت!!.

احمد محمدی با اشاره به اینکه آمار تأسف برانگیز بالای40 درصدی بیکاری در استان ایلام بسیار نگران کننده است، اظهار می دارد: اگر با عنایت دولت و مجلس، مهران به منطقه آزاد تجاری تبدیل شود، بازارچه های مرزی به درستی شکل بگیرد و از منابع غنی نفت و گاز استان بهره برداری لازم بعمل آید، بدون شک زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد جویای کار فراهم و از جمعیت بیکار این استان به شدت کاسته خواهد شد.

وی قاطبه جمعیت بیکاران در استان ایلام را قشر تحصیلکرده و دانش آموخته رشته های مختلف ارزیابی و تصریح می کند: متأسفانه در هر خانواده ایلامی چندین نفر اعم از دختر و پسر با مدارج عالیه دانشگاهی، بیکار، بلاتکلیف و خانه نشین هستند و همچنان با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند.

* 3000 مهندس کشاورزی بیکار در ایلام/لبخند پسته خندان به روی اشتغال!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه برای زدودن معضل بیکاری در استان ایلام به منابع اعتباری چشمگیر دولتی و همراهی بخش خصوصی نیاز است، می گوید: استان ایلام از پتانسیل ها و ظرفیت های مناسبی در حوزه آب و خاک برخوردار است و می توان با سرمایه گذاری در زمینه های زراعت، کشاورزی و باغات، بخش عمده ای از معضل بیکاری را در استان مدیریت کرد.

دکتر سید اسکندر صیدایی با اشاره به اینکه در استان ایلام جمعیت بیکاران( بویژه فارغ التحصیلان ) بسیار زیاد است و هم اکنون تنها در حوزه کشاورزی بیش از 3000 مهندس کشاورزی بیکار در استان ایلام وجود دارد، می افزاید: در همین راستا با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مکاتبات لازم بعمل آمده و الگوهای مناسبی برای اشتغالزایی در بخش های آب و خاک در دو حوزه شمال و جنوب استان پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه برای حوزه شمالی استان بنا داریم که با حمایت دولت، همراهی بخش خصوصی و با استفاده از منابع کم بهره بانکی، 30 هزار هکتار از اراضی مستعد در این مناطق را به کشت انواع باغات بویژه باغ پسته اختصاص دهیم، اظهار می دارد: اراضی مستعد حوزه شمالی استان برای کشت پسته بسیار مناسب است و برآورد می شود که هر هکتار پسته 700 میلیون ریال ثمر دهی داشته باشد و بتواند مشکل اشتغال و اقتصاد یک خانوار ایلامی را به درستی حل و فصل نماید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام با بیان اینکه با روی آوردن مردم به زراعت و کشاورزی، قطعاً مشکل تعداد زیادی از مهندسین بیکار این حوزه نیز مرتفع خواهد شد، بیان می دارد: در حوزه جنوبی استان بنا داریم که بیش از 50 هزار هکتار از اراضی مستعد این شهرستانها را به کشت انواع مرکبات، سبزیجات و باغات اختصاص دهیم تا علاوه بر ایجاد رونق کسب و کار در این مناطق، زمینه رفع معضل بیکاری را فراهم سازیم.

* تکمیل زنجیره صنایع نفت و گاز؛ زمینه ساز اشتغال پایدار!

دکتر سید اسکندر صیدایی یکی دیگر از زمینه های ایجاد اشتغال در استان ایلام را بهره برداری از ذخائر عظیم نفت و گاز در این استان با حمایت دولت و با ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارزیابی و تصریح می کند: در تلاش هستیم تا با تکمیل زنجیره صنایع نفت و گاز در استان و نیز توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، اشتغال و کارآفرینی پایدار را در استان ایلام رونق دهیم.

وی با اشاره به اینکه منابع مالی دولت محدود است و به ورود بخش خصوصی برای امر سرمایه گذاری در استان به شدت نیاز است، تأکید می کند: انتظار می رود که در سال آینده اعتبارات و بودجه بیشتری به این استان تخصیص یابد تا بتوانیم در راستای رفع بیکاری در استان بیش از پیش گام برداریم.

* پتروشیمی ایلام؛ پیشتاز در امر اشتغالزایی!

مدیرعامل پتروشیمی ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این مجموعه عظیم صنعتی، نقش بسزایی در اشتغالزایی افراد جویای کار این استان داشته و دارد و هم اکنون قریب 2 هزار نفر در واحدهای مختلف صنعتی و پیمانکاری این مجتمع مشغول فعالیت هستند، می گوید: اگر این مجموعه صنعتی با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار گیرد و با حضور بخش خصوصی نیز صنایع مختلف پایین دستی آن ایجاد شود، افراد بیکار زیادی مشغول کار و تلاش خواهند شد.

مهندس فرهاد دانشی ممقانی با اشاره به اینکه در این مجتمع مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنایع پایین دستی بصورت خام تولید می شود، اظهار می دارد: این مواد خام و اولیه بایستی از طریق صنایع پایین دستی مرتبط، به وسایل و لوازم مورد نیاز بازار و مصرف کنندگان تبدیل شود و در اختیار آنان قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه صنعت استان ایلام باید متحول شود، می افزاید: در تلاش هستیم که واحد تولید پلی پروپیلن را حداکثر ظرف 2 سال آینده راه اندازی و زمینه اشتغال قریب 150 نفر از افراد فنی، مهارت دیده و جویای کار را فراهم نماییم.

مدیرعامل پتروشیمی ایلام با بیان اینکه میزان تولید سالانه این واحد( پلی پروپیلن ) قریب 120 هزار تن خواهد بود، یادآور می شود: با بهره برداری از این واحد، برای حدود 250 نفر نیز بصورت غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

مهندس فرهاد دانشی ممقانی بر همراهی و همکاری همه جانبه مردم و مسؤلان برای توسعه هرچه بیشتر این مجتمع صنعتی بزرگ، تأکید و تصریح می کند: اگر همراهی ها و همکاری ها مضاعف شود، بدون شک زمینه برای اشتغال و کارآفرینی بیش از پیش افراد بیکار استان فراهم می گردد.

امید است دولتیان و مجلسیان برای شکستن شاخ غول بیکاری در استان ایلام چاره ها بیندیشند و تدابیرها مشق کنند تا شاید اندکی از آلام مردمان این دیار" حماسه ها " کاسته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.