قدس/ هنر/ تکتم بهاردوست : در سالهای خیلی پیش از این یعنی در دهه شصت تا هشتاد تولید سریال های مناسب ایام دهه فجر تب و تاب هر ساله داشت و هر شبکه در این ایام سریالی را با رویکردی نو به اتفاقات ایام انقلاب تدارک می‏دید.ولی...

 یک نفر مدیران صدا و سیما را از خواب بیدار کند

ولی در چند سال گذشته تولید سریال‌های مناسبتی‌ در دهه‌ ایام فجر به حداقل رسیده و اغلب شبکه‌های سیما به پخش مجموعه‌هایی که در سال‌های قبل تولید شده‌اند، اقدام می‌کنند یا پخش سریال روتین خود را ادامه می‌دهند و عملاً اتفاقی نمی‌افتد.ولی چرا با توجه به اینکه در سالهای گذشته نمونه‌های موفقی چون ارمغان تاریکی، یک مشت پرعقاب،حانیه، تا صبح و...تولید شده‌اند ولی تولید سریالهایی از این دست در این چند ساله به صفر رسیده است؟
آیا سیاستهای تلویزیون مانع از تولید اینگونه آثار شده است یا کارگردانان این گونه آثار دیگر تمایلی به ساختن سریالهای انقلابی ندارند؟ برای یافتن این پاسخ این سؤالات به سراغ تنی چند از کارگردانان و دست اندرکاران اینگونه آثار رفته‌ایم و دیدگاه‌شان را در این باره جویا شده‌ایم.

 تولیدات سفارشی در تلویزیون
  اصغرهاشمی‌ که در سال 86 سریال موفق «یک مشت پرعقاب» را برای شبکه سه ساخته بود، در توضیح عدم تولید این گونه سریالها می‌گوید: سلیقه حاکم بر تلویزیون است که تعیین می‌کند چه سریالهایی با چه رویکردی در فلان ایام تولید شود یا نه! همه این تولیدات چه برای ایام دهه فجر یا ایام نوروز و... ضرورت زمانی دارد و در زمانی این ضرورت احساس می‌شود که مثلاً سریالی با حال و هوای سریال یک مشت پرعقاب ساخته شود و در دوره ای هم سیاستها عوض می‌شود و ضرورت ایجاب می‌کند که سریالهایی مثل کیمیا ساخته شود.در نهایت حرف من این است که به هر جهت تصمیم گیرنده سازندگان آثار نیستند.
وی ادامه داد: تصمیم اینکه چه اثری به چه رویکرد و مناسبتی در چه زمانی این گونه ساخته شود یا نه، با کسانی است که سرمایه را تأمین می‌کنند و آن سرمایه در تلویزیون با دیدگاه و نگرش و ایده‌هایی است که مدیران فرهنگی تلویزیون دارند و تصمیم می‌گیرند وگرنه همه کسانی که پیش از این هم فعالیت می‌کرده‌اند هنوز هم تمایل دارند که کماکان آثاری از این دست را بسازند.
کارگردان سریال تلویزیونی
«یک مشت پر عقاب» کمبود اعتبارات صدا و سیما را بخشی از مشکل در این زمینه می‌داند و می‌گوید: بخشی از این قضیه به نبود بودجه برمی‌گردد و بخشی مسأله ایدئولوژیکی است.
در مجموع اینهاست که تصمیم گیرنده است که چه نوع کارهایی تولید شود ولی به هرجهت این سلیقه مدیران است که تعیین کننده است و سلیقه مدیران آن چیزی است که ما الان در تلویزیون شاهد آن هستیم.این سؤالی نیست که من کارگردان جواب بدهم این سؤال من هم هست و باید مدیران فرهنگی پاسخگو باشند.

 چرا دیگر آثار خوب تکرار نمی‌شود؟
هاشمی می‌‌افزاید: مدیران فرهنگی باید بگویند که چرا دیگر فرصتی برای تولید آثاری که آب و رنگ ظاهری خوب داشته باشد و یک مفهوم انسانی داشته باشد ایجاد نمی‌کنند؟ این نمی‌شود که همه برنامه‌ها با یک نگاه خسته کننده و تبلیغی تولید شود.
وی با اشاره به اینکه اگر این فرصت فراهم بشود که همه ما دوست داریم تمام توانایی و تجربه‌مان را برای تولید این گونه آثار به کار ببریم، اضافه می‌کند: فرصتی به ما داده نمی‌شود وگرنه، نه بی‌تجربه‌ایم و نه با خط قرمزها بیگانه‌ایم. باید این امکان فراهم شود و  با تولید آثار تازه و رویکردی نو، به تولید آثاری مناسب این ایام بپردازیم نسل جوان ما نیاز دارد که بداند در آن سالها چه چیزهایی بر کشورش گذشته است اما در حال حاضر بیشترتولیدات تلویزیون سفارشی شده است. باید دانست که تولید اینگونه آثار، دلی است و نه کار سفارشی. ما هنرمندیم و نمی‌توانیم بله قربان گو باشیم .

 مدیران جدید، کار مدیران قبلی را قبول ندارند
بهمن گودرزی که در سال نود سریال «ششمین نفر» را برای شبکه سه ساخته بود، نیز در پاسخ به چرایی عدم تولید این گونه سریالها در این سالها می‌گوید: این سؤال را باید مدیران تلویزیون،مدیران طرح و برنامه و دست اندرکاران تلویزیون جواب بدهند سالهای پیش از این هر زمان قرار بود برای این ایام سریالی ساخته شود تلویزیون می‌خواست که اگر طرحی در دست داریم ارائه بدهیم ولی دراین سالها همچین اتفاقی نیفتاده است. اینکه مسؤولان صدا و سیما چه سیاستی را دنبال می‌کنند نمی‌دانم. نمی‌دانم شاید هم فکر می‌کنند که دراین مدت زمان کم ده روزه، موضوعات وسیعی به این شکل جواب نمی‌دهد به نظرم رویکردهای تلویزیون باید فراگیرتر شود و فقط به این چند روز دهه فجر خلاصه نشود.
این کارگردان با اشاره به شیوه همیشگی مدیریت در ایران که مدیران قبلی، کارهای مدیران تازه را کنار می‌گذارند، اضافه می‌کند: باز هم می‌گویم که عدم تولید اینگونه آثار به سلیقه مدیران بستگی دارد وگرنه ما که تجربه‌های موفقی درخصوص جذب مخاطب و پیدا کردن سلیقه مخاطب در این زمینه‌ها داشته‌ایم ولی متأسفانه به مجرد اینکه مدیران قدیمی‌می‌روند، سلائق جدیدی حکم فرما می‌شود و باز سیستم آزمون و خطا مطرح می‌شود.
 وی اضافه می‌کند: مشکلات از جایی شروع می‌شود که مدیران جدید نمی‌خواهند از نمونه‌های مدیریت موفق مدیران قدیمی ‌استفاده کنند این می‌شود که تولید اینگونه آثار هر سال کم و کم تر می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.