۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
کد خبر: 344555
بازی پکن و توکیو با کارت پیونگ یانگ!

دی ماه گذشته، کره شمالی یک بمب هیدروژنی را آزمایش کرد. آزمایشی که در نوع خود بی‌سابقه بود. این رفتار بشدت کشورهای غربی و بویژه آمریکاییها را عصبانی کرد. اما کار به همینجا ختم نشد. جمعه گذشته اخباری تأیید نشده از آزمایشی دیگر و این باردر بخش موشکهای بالستیک سبب شد بار دیگر موجی از نگرانی در منطقه حاکم شود. بطوریکه پس از وصول این اخبار بلافاصله مقامات کره جنوبی مواضع تندی گرفتند. ارتش ژاپن به حالت آماده باش درآمد و سخنگوی کاخ سفید نیز هشدار شدید اللحنی به «پیونگ یانگ» دادند. کاخ سفید مدعی است کره شمالی برخلاف تعهدات بین‌المللی خود، به سمت ایجاد یک زرادخانه بزرگ اتمی پیش می‌رود و انباشت انبوهی از سلاحهای اتمی خطرناک باعث بی‌ثباتی شبه جزیره کره و کل منطقه خاور دور خواهد شد. در حالی که «پیونگ یانگ» بدون توجه به هشدارها و عکس العملهای احتمالی قدرتهای منطقه‌ای و بین‌المللی سرگرم تداوم آزمایشات اتمی خویش است، دو کشور چین و ژاپن در سایه این اقدامات، سیاستهای موردنظر خویش را پیش می‌برند. هفته گذشته «جان کری» در سفری دو روزه به پکن رفت تا چینی ها را برای تشدید فشار بر کره شمالی تحت فشار بگذارد. پکن با کاخ سفید و نیز سازمان ملل برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه کره شمالی مخالفت کرده و آن را تحریک آمیز خوانده است. «وانگ یی» وزیر خارجه چین به کری گفته است باید این مشکل از مسیر افزایش گفت‌وگوها حل شود.
در حال حاضر هر بار که کره شمالی خبرساز می‌شود، غرب انگشت اتهام را بسوی پکن گرفته و بسراغ چینی‌ها می‌رود. البته به نظر نمی‌رسد که چینی‌ها از این اتفاق ناراحت باشند. آنها عملاً به تنها راه ارتباط
پیونگ یانگ با جهان خارج بدل شده و با مهارت تمام در حال بازی با این کارت ارزشمند در عرصه بین‌الملل هستند. پکن از نفوذ خود بر
کره شمالی برای تعاملات مهم با آمریکا و ژاپن در منطقه دریای جنوبی چین بهره مناسبی می‌برد. از سوی دیگر رفتارهای این کشور به ابزار فشار غیررسمی پکن بر رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش بدل شده و لذا چشم بادامی‏های چینی حاضر نیستند بسادگی این گوهر ارزشمند را از کف داده و همچنان در مجامع بین‌المللی از این کشور حمایت می‌کنند.
در سمت دیگر این معادله پیچیده ژاپنی ها قرار گرفته‌اند. توکیو در سالهای اخیر با بزرگ نمایی خطر کره شمالی توانست فعالیتهای نظامی خود را بهبود بخشیده و بدون جلب توجه قدرتهای بزرگ به تجهیز ارتش خویش بپردازد. بر همین اساس است که با اعلام هر شایعه‌ای درباره فعالیتهای موشکی و اتمی کره شمالی، ژاپنی ها حتی بیشتر از کره جنوبی حساسیت به خرج داده و پیامد آن فعالیت های نظامی خویش را به این بهانه ارتقا می‌بخشند! از ماجراجویی‌های رهبر جوان کره شمالی، همه سود مورد نظر خود را می‌برند و اما باید دید این آزمایشات در نهایت چه نفعی برای خود این کشور خواهد داشت؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.