تولید ال پی جی (گاز مایع) پالایشگاه های گاز کشور از ابتدای امسال تا پایان دی ماه با ٤٠ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از دو میلیون و ٢٨٨ هزار متریک تن رسید.

تولید گاز مایع در کشور ۴۰ درصد افزایش یافت

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی موجب شد تا میزان تولید گاز کشور افزایش قابل توجهی پیدا کند ، به گونه ای که افزون بر بهره برداری از فاز 12 که به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی شناخته می شود، فازهای 15 و 16 نیز در مدار تولید قرار گرفته اند.
همچنین اعلام شده که بخش هایی از فازهای 17، 18، 19، 20 و 21 نیز قرار است تا پایان امسال به بهره برداری رسیده و تولید گاز از آنها آغاز شود.
علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس هفته گذشته اعلام کرد: مجموع تولید گاز میدان پارس جنوبی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، بیش از ٨٣ میلیارد مترمکعب بود و بر اساس برنامه قرار است این رقم تا ١٣٠ میلیارد مترمکعب افزایش یابد.
وی درباره میزان افزایش تولید گاز پارس جنوبی در دو سال گذشته، گفت: سال گذشته، بیش از ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید گاز از پارس جنوبی اضافه شد و امسال نیز حدود ٥٦ میلیون مترمکعب به تولید این میدان افزوده می شود.
بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، علاوه بر افزایش تولید گاز شیرین، زمینه افزایش تولید فراوردهایی مانند میعانات گازی، اتان، گوگرد و ال پی جی (گازمایع) را نیز فراهم می کند.
عبدالحسین ثمری معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران در این باره گفت: تولید ال پی جی (گاز مایع) پالایشگاه های گاز کشور در 10 ماهه امسال، با ٤٠ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه پارسال به بیش از دو میلیون و ٢٨٨ هزار متریک تن رسیده است.
ثمری افزود: میزان فرآورش گاز در پالایشگاه های کشور و تزریق به شبکه سراسری در ١٠ ماهه امسال با ٦ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ١٤٥ میلیارد مترمکعب رسید.
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: امسال از ابتدای فروردین تا پایان دی ماه ١٤٥ میلیارد مترمکعب گاز فرآورش شد که در مدت مشابه پارسال میزان تولید، 136.2 میلیارد مترمکعب بود.
وی خاطرنشان ساخت :پارسال در دوره 10 ماهه ، یک میلیون و ٢٢٨ هزار متریک تن اتان تولید شد و این مقدار امسال با هفت درصد افزایش در مقایسه با مدت مشابه پارسال به بیش از یک میلیون و ٣١٧ هزار متریک تن رسیده است.
معاون عملیات شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: ١٠ ماهه امسال، ٨٧١ هزار تن گوگرد و ٢٥ میلیون مترمکعب میعانات گازی نیز تولید شده است.
وی حجم دریافت گاز از خط پنجم سراسری را یادآور شد و گفت: شرکت پالایش گاز بیدبلند در دوره زمانی یادشده بیش از دو میلیارد و ٥٤٢ میلیون مترمکعب گاز از خط پنجم سراسری دریافت کرد.
به گفته ثمری، چهار میلیارد و ٢٠٤ میلیون مترمکعب گاز از فاز ١٢ و سه میلیارد و ١٣٦ میلیون مترمکعب نیز از فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی در دوره زمانی مزبور دریافت شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.