قدس آنلاین/ مهدی شهرآبادی: حضرت امام(ره) طی یك مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه رفاه اعلام كردند که شورای انقلاب حكومت موقت تعیین خواهد شد و حكومت موقت، موظف خواهد بود كه مقدمات رفراندم را تهیه كند. همچنین قانون اساسی كه تدوین شد، به آراء عمومی گذاشته می‌شود. ایشان دولت بختیار را غیرقانونی اعلام كردند و گفتند: «كاری نكنید كه مردم را به جهاد دعوت كنم».

 امام(ره) برغیرقانونی بودن دولت بختیار مهرتایید زدند

در پي جلسه اعضاي شوراي انقلاب در 14/11/57، به پيشنهاد اعضا و موافقت امام، مهندس مهدي بازرگان براي نخست وزيري دولت موقت انتخاب شد.

سخنرانی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از روحانیون در باره تز استعماری جدایی دین از سیاست و کنار زدن روحانیت از سیاست و پیامد های آن و سخنرانی امام درجمع اعضای کمیته استقبال از دیگر رویداهای این روز به شمار می رود.  

در این روز جواد شهرستانی شهردار تهران استعفای خود را به امام تقدیم می کند اما امام مجددا وی را به سمت شهردار تهران منصوب کرد.

اما هر روز و با وجود اینکه مردم از شهرهای مختلف برای زیارت امام به تهران می آمدند مشتاقان زیارت حضرت امام هر روز در مقابل محل اقامت ایشان تجمع می كردند بطوریکه یونایتدپرس در روز 14بهمن جمعیت مشتاق را بالغ بر چهار و نیم میلیون برآورد كرد. در این روز دستور آزادی 350 زندانی محاكم نظامی صادر شد. تظاهرات مردم نیز در برخی از شهرستان‌ها بدون درگیری با مأموران انجام شد و دانشجویان ایرانی با حمله به سفارتخانه‌های ایران در آمریكا، لبنان و استرالیا، نسبت به رژیم سلطنتی ایران ابراز انزجار كردند. در این روز چهل تن دیگر از نمایندگان مجلس از مقام خود استعفا دادند.

روزنامه ها و رسانه های کشورهای مختلف هم که اخبار انقلاب اسلامی در صدر مطالب آنان بود هر روز به انتشاررویدادهای انقلاب می پرداختند بطوریکه روزنامه الوطن العربی نوشت که یك ژنرال ارتش به ملاقات شاه در خارج از كشور رفت. آسوشیتد پرس هم گزارش داد که واكنش كشورهای اسلامی در مقابل بازگشت آیت‌ا... خمینی متفاوت بوده است.

خبرگزاری رویترز هم ضمن اظهار نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی درباره ی اوج گیری انقلاب ایران از قول مسؤوولان این رژیم اعلام کرد که انقلاب ایران به کشورهای عرب سرایت می کند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که بختیار در گفت و گو با روزنامه لوماتن گفته است: «برخی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت ا... خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تاسیس کند»!.

این در حالی است که از همان ابتدای انقلاب جهت گیری برخی کشورها نسبت به انقلاب مشخص شد بطوریکه مطبوعات سعودی در این مورد سكوت اختیار كردند و رژیم بغداد نیز موضعی اتخاذ نكرد.

با ورود امام خمینى به میهن که گامى مؤثر در تثبیت موقعیت انقلاب به حساب مى‏آمد، موضوع صدور پیام انقلاب اسلامى به خارج از مرزها نیز ـ که به شدت مورد توجه و نگرانى جهان غرب بود ـ ابعاد گسترده‏ترى مى‏یافت.

انور سادات رئیس جمهور مصر، دوست نزدیک شاه و اولین میزبان او پس از گریز شاه از کشور نیز نتوانست نگرانى خود را از تأثیرات انقلاب ایران مخفى نگاه دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازگشت امام به ایران سادات را سخت به وحشت افکنده بود. وى در یک جلسۀ سرى به شدت با سیاسى کردن اسلام در مصر مخالفت کرده و گفته بود: «من با دخالت مذهب در سیاست مخالفم». (روزنامه‏هاى 14/11/57)

روزنامۀ لبنانى النهار نیز در ادامه انتشار رویداهای بهمن 57 نوشت که امام خمینى از قبول یک هیأت مذهبى مصرى که از سوى انور سادات مأمور شده بود امام را به قبول اصل رژیم سلطنتى در ایران ترغیب کند خوددارى کرده است (کیهان 14/11/57، ص 8)

از سویی دیگر اتفاقات انقلاب مانند یک معجزه و با سرعت بیشتری به پیش می رفت بطوریکه بر اساس دستور استانداران، اداره حفاظت استانداری ایلام، اصفهان و یزد منحل شد. بر اساس برخی گزارش ها در آن روز اعلام شد که سی و پنج هزار آمریکایی خاک ایران را ترک کرده اند و صدها تن دیگر در تهران و سایر شهرستانها باقی مانده اند که به تدریج از کشور خارج می شوند.

از طرفی کمیته اعتصابات به کارکنان گمرک بازرگان اعلام کرد که باید هرچه زودتر هزار کامیون مواد غذایی و احتیاجات ضروری مردم را تخلیه کنند.

گروههاى مختلف مردم، چه در اجتماعات خویش و چه در اطلاعیه ‏ها، خواستار خروج ژنرال هایزر(حامی آمریکایی دولت پهلوی) از ایران شدند و این در حالى بود که سخنگوى وزارت خارجۀ امریکا رسماً اعلام کرد که دولت آمریکا به پشتیبانى از دولت بختیار همچنان ادامه مى‏دهد (روزنامه‏هاى 14بهمن ماه 1357).

در این روز خانواده گروهی از همافران دستگیر شده توسط ایادی رژیم پهلوی دوباره در مقابل کاخ دادگستری تحصن کردند ومردم همچنان خواستار حاکمیت مطلق حکومت اسلامی بر میهن بودند تا بدینوسیله زمینه برچیده شدن حکومت ظالمانه طاغوت فراهم شود.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.