مدیرعامل بورس کالای ایران از حجم ۶۰ تا ۸۰ درصدی معاملات برخط در بورس های اوراق بهادار و کالا بویژه معاملات آتی سکه خبر داد و بر بهبود و توسعه سامانه های اطلاعاتی تاکید کرد.

 بیش از ۶۰ درصد معاملات بورس های اوراق بهادار و کالا، برخط انجام می شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، «حامد سلطانی نژاد» امروز (سه شنبه) در دومین همایش ملی «سیستم های اطلاعاتی» در دانشکده مدیریت تهران گفت: پیش از این، در بورس ها معاملات به شکلی سنتی یا حراج حضوری رخ می داد اما امروزه بیشتر معامله گران همدیگر را نمی بینند، بلکه بر پایه یک زیرساخت مبتنی بر سامانه های اطلاعاتی معاملات را انجام می دهند.
به گفته مدیر عامل بورس کالای ایران، «آنلاین تریدینگ» یا انجام معاملات به صورت برخط در ایران از سال 1389 آغاز شد و در بورس اوراق بهادار نزدیک به 70 تا 80 درصد معاملات به صورت برخط انجام می شود.
وی افزود: در بورس کالا نیز همین اتفاق را شاهدیم؛ به طوری که در معاملات آتی سکه که نوعی از بازارهای مالی است، روزانه بالغ بر 20 هزار تراکنش صورت می گیرد که این حجم نزدیک به 60 تا 70 درصد معاملات آتی را در برمی گیرد.
مدیرعامل بورس کالای ایران سامانه های اطلاعاتی را سیستم ارزش افزوده خواند.
سلطانی نژاد درباره سیستم «بلاک چین» (Blockchain) گفت: بلاک چین یک نوع نظام پولی است که لازم نیست مرجع آن بانک مرکزی باشد؛ به عبارت دیگر اعتبار پول کم کم از حوزه بانک مرکزی خارجی می شود و به سوی سامانه های اطلاعاتی حرکت می کند، تا جایی که خود این سامانه ها پول تولید می کند.
مدیرعامل بورس کالای ایران توضیح داد: در این صورت پولشویی مفهوم و کاربرد خود را از دست می دهد. شما زمانی می توانید با پولشویی مبارزه کنید که این پول در نظام بانکی در حال گردش باشد اما وقتی حجم پول در سامانه اطلاعاتی گردش دارد، کنترل و احاطه ای بر آن نداریم.
به گفته سلطانی نژاد، سامانه های اطلاعاتی بعضی بخش های سرویس های مالی را پوشش می دهد اما بعضی بخش های دیگر با ضعفی روبروست که انتظار می رود این ضعف ها اصلاح و پوشش داده شود.
وی تاکید کرد برخی نیازهای روز بازارها به طور کامل از سوی سرویس های آی.تی پیش بینی نمی شود؛ در صورتی که این سامانه ها باید به گونه ای طراحی و راه اندازی شوند که قابل توسعه و ارائه دهنده خدمات بیشتر از ظرفیت کنونی باشند.
مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: در سال های گذشته در بورس کالا سامانه مبادلات آتی سکه طلا طراحی و راه اندازی شد اما پس از اجرای برجام نیاز است روی این سیستم، امکان مبادلات قراردادهای مشتقه ارز نیز طراحی شود. این سیستم از آغاز به گونه ای طراحی شده است که بتوانیم آن را براحتی توسعه دهیم و برای ارز نیز از آن استفاده کنیم.
سلطانی نژاد تاکید کرد بهتر است با مدیریت صحیح در بخش فناوری اطلاعات و استفاده از دانش های به روز، سامانه های جهانی ارتباطی را برای دستیابی به ابزارهای نوین مالی فراهم کنیم.
شامگاه بیست و ششم دی ماه با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، باید در ازای کاهش برخی فعالیت های اتمی تهران، تحریم های هسته ای علیه این کشور لغو شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.