قدس/ سیاست/ جلال حیران نیا : با پیروزی انقلاب اسلامی ‌ایران برای اولین بار مردم یک کشوراسلامی قدرت‌‌‌‌‌های بزرگ غربی را به مبارزه طلبید‌، آنان را تحقیر کرد و به منافع مادیشان خسارت وارد کرد. پیروزی این نهضت مردمی که درایران رخ داد به رهبری خردمندانه امام خمینی(ره) برمی گردد.

 سیاست آمریکا درمقابله با انقلاب ایران «ضد دموکراسی» است

انقلاب اسلامی ایران چون صاعقه عظیم، آسمان جهل و غفلت و عناد را شکافت و خواب خوش تحلیل‌گران و نظریه پردازانی که افول ادیان الهی را امری محتوم، پیش بینی می‌کردند آشفته کرد و نظریات آنها را از اعتبار ساقط نمود.
انقلاب ایران نخستین پیروزی اسلام بر غرب‌، از قرن 16 به بعد محسوب می‌شود، نکته این جاست که اسلام عامل هدایت کننده این انقلاب بوده و هیچ یک از «ایسم»‌‌‌‌‌های غربی‌ در آن نقشی نداشتند.
قدرت‌‌‌‌‌های بزرگ غربی در مواجهه با عظمت‌‌‌‌‌های بی بدیلی که امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ‌آفریده بود با پتانسیل نهفته و قدرت اسلام آشنا شدند.
انقلاب اسلامی ‌ایران از آنجا که بر اساس افکار بلند واندیشه متعالی حضرت امام خمینی (ره) تکوین یافته است‌، همواره درعوامل پیدایش و طرح شعار‌‌‌‌های محوری و تعیین اهداف و آرمان‌‌‌‌‌های بلند و راهکار‌‌‌‌های وصول به آن‌، با باورها و اعتقادها وآرمان‌‌‌‌‌های این شخصیت ملکوتی‌، پیوندی ناگسستنی داشته است‌.  
در گفتگو با «استفان لندمن» نظریه پرداز آمریکایی به بررسی تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر جنبشهای آزادی بخش و نقش رهبری امام خمینی(ره) در پیروی آن پرداخته ایم که در ادامه می آید. استفان لندمن (StephenLendman)‏تحلیلگر سیاسی آمریکا و نويسنده كتاب «وال استريت چگونه مردم آمريكا را غارت مي كند» است. او از سال ۲۰۰۵ وقتش را صرف تحقیق پیرامون مباحث جهانی در زمینه صلح و امنیت و موضوعات ملی، امپریالیسم آمریکا، تسلط شرکت های بزرگ، و محدوده ها و
عرصه ‏های اجتماعی، اقتصادی و موضوعات سیاسی کرده است. او هم اکنون مجری برنامه رادیویی در شیکاگو است.

 فرمول انقلاب ایران
استفن لندمــن در خصوص آثار انقلاب اسلامــی بر نهضتهــا و جنبشــهای آزادی بخش جهان می گوید: جنبشهای آزادی بخش، پیش از انقلاب اسلامی ایران نیز وجود داشته اند و این جنبشها همواره به دنبال تحقق عدالت و مبارزه با ظلم و فساد
بوده‏اند، اما اینکه چرا هنوز نتوانسته اند مانند نهضت آیت الله خمینی به نتیجه برسند را باید در ایدئولوژی آنها جست.
وی بـه جنبــش هــای آزادی‏خواه فلسطین اشاره کرده و می افزاید: درحال حاضر در فلسطین شاهد جنبــش آزادی خواهــی هستیم که با جنایت اسرائیل مقابله می کند.
جنایاتی که مورد تأیید آمریکاست. نکته اینجاست که چرا این نهضتها به سرانجام نرسیده است؟
این فعال سیاسی در ادامه به مسأله تداوم نهضتهای فلسطینی نیز اشاره کرده و ادامه می دهد: اگر جنبش های آزادی خواه سایر ملتهای اسلامی از الگوی انقلاب اسلامی در رهبری منسجم و ایدئولوژی مذهبی بهره می گرفت قطعاً امروز شاهد ادامه مشکلات مردم فلسطین یا سایر کشورهای خاورمیانه نبودیم.

 تلاش غرب برای نفوذ در مبارزان مسلمان
 این نظریه پرداز آمریکایی با ابراز امیدواری از پایان یافتن دوره حاکمیت اسرائیل در سرزمین های اشغالی، تصریح می کند: مسلماً روزی خواهد رسید که جنبش فلسطین نیز به خواسته های خود خواهد رسید و روزی به جنایتهای اسرائیل پایان خواهد داد. لندمن در ادامه به تأثیر‏پذیری آزادی‏خواهــــان جهــــان از تفکــــرات امام خمینی(ره) اشاره کرده و می‏گوید: از سال  1979 میلادی این جنبشهای آزادی بخش از انقلاب ایران تأثیر پذیرفته اند.
وی می‏افزاید: در خصوص تأثیرگذاری انقلاب ایران بر سایر جنبشها باید به این نکته توجه داشت که این تأثیرگذاری زمان‏بر است.
اما امروز پس از گذشت نزدیک به 4 دهه از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تأثیر تفکرات رهبری انقلاب ایران بر سایر مبارزان مسلمان هستیم. هرچند غرب تلاش می کند تا با نفوذ به مبارزان سایرکشورهای اسلامی، آنها را ازمسیرانقلاب اسلامی جدا کند.


 انقلاب ایران، الگوی استکبار ستیزی
این استاد دانشگاه تصریح می کند: انقلاب ایران خیلی زود و سریع اتفاق نیفتاد. انقلابیون سالهای متمادی با ظلم و ستم محمد رضا شاه پهلوی مبارزه کردند.
این تلاشها در نهایت در بهمن ماه سال 1979 نتیجه داد و نظامی دیگر جایگزین نظام پادشاهی شد.
وی در خصوص حفظ دستاوردهای انقلاب نیز می گوید: انقلاب اگرچه مهم است ولی حفظ دستاوردهای آن از خود انقلاب مهمتر است. هر انقلابی بر اساس اصول و مبانی و شعائری محقق شده است که در دوران بعد از انقلاب این اصول باید مورد توجه قرار بگیرد وگرنه چه لزومی به انقلاب بوده است. این فعال رسانه ای آمریکایی در ادامه می افزاید: انقلاب ایران نتیجه اراده و خواست مردم ایران بود.  این انقلاب سیاستهای داخلی و خارجی نظام پادشاهی رابه چالش کشید و نشان نارضایتی مردم ایران از این سیاستها بوده است. یک جنبه این انقلاب استکبارستیزی بوده است.

 درغرب، «دموکراسی» هدف نیست
لندمن در خصوص چرایی مخالفتهای غرب با انقلاب ایران اظهار می دارد: لیبرال دموکراسی در غرب نمود خواست تمامی مردم غرب نیست. مردم از این لیبرال دموکراسی تنفر دارند.
وی می افزاید: درغرب، «دموکراسی» هدف نیست بلکه «کنترل مردم» هدف است. این کنترل در سیاست خارجی کشورهای به اصطلاح لیبرال دموکرات نیز مصداق دارد. آنها کشورهایی که مستقل باشند را بر نمی تابند. نظریه پرداز آمریکایی در ادامه یادآور می شود: از آنجا که یکی از شعارهای انقلاب ایران استقلال خواهی بود بنابراین کشورهای غربی به مخالفت با آن بر آمدند.
وی می افزاید: مقابله با کشورهای مستقل از سوی کشورهای غرب تنها به مخالفت ساده خلاصه نمی شود بلکه در مراحل بعدی براندازی حکومتهای مستقل نیز از سوی آنها دنبال می شود.
لندمن تصریح می کند: غرب تلاش کرد ایران انقلابی در مسیر و بر مدار غرب قرار گیرد که ایران با این امر مخالف بود و اساساً یکی از اصول انقلابیون ایرانی استکبار ستیزی بود بنابراین غرب سیاستهای مقابله جویانه خود را تداوم بخشید و به دنبال براندازی نیز بود.

 امام خمینی(ره) رهبری که یگانه بود

لندمن در خصوص نقش رهبری امام خمینی(ره) در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز تصریح می کند: نقش رهبری آیت الله خمینی در انقلاب ایران و پیروزی آن نقشی مهم بود. ایشان رهبری بود که
ویژگی‏های منحصر به‏فردی داشت که در سایر رهبران انقلابی دیده نمی شود.
وی تأکید می کند: انقلاب اسلامی ایران این پیام را منتقل کرد که زندگی با عزت، بسیار بهتر از زندگی تحت حقارت و ظلم و ستم است.
لندمن می‏افزاید: انقلاب ایران نشان داد که زندگی قیمت و ارزشی دارد و نباید تحت هر شرایطی زندگی کرد و نباید به هر حقارت و ظلمی تن داد.
نظریه پرداز آمریکایی در پایان تأکید می‏کند: انقلاب ایران به ملتهای تحت ظلم و ستم نشان داد که با اتحاد و انسجام و عزم جدی می توان به ظلم و ستم چیره و مسلط شد. آنها می توانند در واقع زمانی به پیروزی برسند که از خودگذشتگی کنند و شجاعت به خرج دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.