قدس آنلاین: استاندار اصفهان گفت: احیای تالاب گاوخونی می‌تواند به عنوان یک پروژه بین‌المللی محسوب شده و از تخصص کارشناسان مختلف در جهت احیای آن بهره‌گیری شود.

باید برای احیای تالاب گاوخونی از تخصص کارشناسان بهره گرفت

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در افتتاحیه همایش روز جهانی تالا‌ب‌ها با گرامیداشت دهه مبارک فجر با بیان اینکه امروز تالاب‌ها از مهم‌ترین ارکان محیط زیست شناخته می‌شوند، اظهار کرد: تالاب‌ها در گذشته زمین‌های بایر محسوب می‌شدند که قصد تغییر کاربری آنها را داشتند، همانگونه که 40 درصد از تالاب‌های آمریکا از آلودگی آسیب دیدند.

وی ادامه داد: تالاب‌ها از ارزشمندترین زیستگاه‌های طبیعی هستند که محل پالایش آلودگی‌ها بوده و تغذیه سفره‌های زیرزمینی را انجام و از فرسایش و سیلاب جلوگیری می‌کنند، خدماتی که هیچ اکوسیستمی قادر به انجام آنها نیست.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تالاب‌ها زمین‌هایی غنی و پربار دارند، افزود: امروز خوشحالیم که نخستین معاهده تالاب‌ها در کشور ایران شکل گرفته است.

وی ادامه داد: با اقداماتی که برای مدیریت و احیای تالاب گاوخونی شکل گرفته است امیدواریم این تالاب به شکل اصولی احیا شود.

زرگرپور افزود: از سوی مردم و دولت تدبیر و امید در راستای تأمین حقابه این تالاب و رفع موانع غیرقانونی اقدامات بی‌سابقه‌ای شکل گرفته و برنامه گاوخونی با مشارکت ارگان‌های مختلف در شرف تدوین است که به زودی اجرایی خواهد شد.

استاندار اصفهان اضافه کرد:‌تأمین آب مورد نیاز تالاب از اهمیت زیادی برخوردار بوده و با تصویب شورای عالی آب حقابه به میزان 176 میلیون متر مکعب برای احیای تالاب گاوخونی اختصاص یافته است که امسال برای اولین بار بخشی از این تحقیق به تالاب رسید.

وی گفت:‌ اگر چه به دلیل بهره‌برداری‌های غیراصولی تغییر اقلیم و خشکسالی احیای تالاب با چالش‌هایی روبه‌رو شده ولی اراده و همدلی و همزبانی که با اتخاذ منابع و راهکارها با کمترین منابع ضمن تأمین نیاز تالاب حقابه گاوخونی تأمین گردد.

زرگرپور اضافه کرد: از 50 روز پیش 1.5 تا 2 متر مکعب آب وارد تالاب می‌شود که البته تا پایان راه اقدامات زیادی باید شکل گیرد.

وی ادامه داد: احیای رودخانه زاینده‌رود جز با احیای تالاب امکانپذیر نیست و امیدواریم احیای تالاب گاوخونی به عنوان پروژه‌ بین‌المللی به حساب آید و بتوانیم از تخصص کارشناسان و کنوانسیون رامسر در جهت احیای علمی تالاب بهره بگیرم.

بنابر این گزارش، همایش روز جهانی تالاب‌ها با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دبیرکل کنوانسیون رامسر، نماینده موقت مقیم سازمان ملل در ایران و فعالان محیط زیست در اصفهان در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.