قدس آنلاین- مهدی شهرآبادی: با وجود گذشت چند روز از ورود حضرت امام به میهن، مردم وحتی نظامیان به دیدار ایشان می رفتند وبیعت می کردند که این مساله عناصر باقی مانده رژیم پهلوی را که درآرزوی بازگشت حکومت بودند مستاصل ومأیوس می کرد. وقایع روزانه انقلاب ۵۷می رفت تا تبدیل به یک حکومت الهی شود. همه چیز شبیه یک معجزه بود تا پیروزی انقلاب اسلامی که از دل های مردم ستمدیده نشأت می گرفت رقم بخورد ودودمان خاندان پادشاهی برای همیشه برچیده شود.

اتحاد مراجع، علما و روحانیون با مردم، زمینه ساز پیروزی انقلاب

در روز 15بهمن 57حضرت امام خمینی(ره) طی یك سخنرانی جوانان را به ادامه تظاهرات و اعتصابات فرا خواندند. اما شاپور بختیارکه تمام آرزوهای خود را در احیای حکومت شاهنشاهی و تقابل با انقلابیون می دید بازهم به انقلاب مردمی ایمان نیاورده بود وهمچنان بر طبل مخالفت می کوبید. وی می گفت: درهای مذاكره با آیت‌ا... خمینی همچنان باز است. جمهوری اسلامی برای من مجهول است!. من نه با شاه و نه با (امام) خمینی سازش نمی‌كنم و اجازه تشكیل دولت موقت را به وی (امام خمینی) نمی‌دهم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که با هرمخالفت بختیار، خشم مردمی نیز بیشتر می شد ومردم به پافشاری حامیان شاه برای تثبیت قدرت بیشتر پی می بردند.

این مخالفت ها تاجایی پیش رفت که بازداشت ها توسط نیروهای خود فروخته وعمال شاه به بالاترین حد رسید. رادیو عدن در این خصوص اعلام کرد که عده زیادی از افسران پایگاه هوایی همدان، در پایگاه بازداشت و زندانی شدند.

از سویی اوضاع ایران همچنان توسط کشورهای غربی وهمپیمانان عرب آن رصد می شد. وزیران خارجه آمریكا و انگلیس طی دیدار دیوید اوئن از آمریكا، در مورد اوضاع ایران به گفتگو نشستند. بغداد نیز با اعزام هیأتی به عربستان سعودی، به بررسی اوضاع ایران و منطقه پرداخت.

ژنرال هایزر، فرستاده ویژه آمریكا به ایران، با اتمام مأموریت حساس خود و مذاكرات مكرر با مقامات ایرانی، عازم آمریكا شد تا بلکه بتواند با حربه ای دیگر زمینه بازگشت حکومت متلاشی شده پهلوی را مهیا کند. سخنگوی وزرات خارجه آمریكا در 15بهمن 57 اعلام کرد که «هایزر» سعی كرد تا نظامیان ایران از بختیار حمایت كنند. او به این علت ایران را ترك كرد كه اقامتش به احساسات ضد آمریكایی در ایران دامن می‌زد.

بنا بر گزارش دولت آمریكا، ایران به علت كمبود مالی در اثر از دست دادن فروش نفت، قرارداد ده میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریكا را لغو كرد که البته این مسأله نیز سناریویی از پیش تعیین شده توسط شیطان بزرگ بود.

گفتنی است چون آمریكا نظام سلطنتی ایران را در خطر می‌دید، فروش این سلاح‌ها، از جمله چندین فروند آواكس را به مصلحت خویش نمی‌دید. لذا یكی از مأموریت‌های هایزر، بر هم زدن این قرارداد به نحوی بود كه آمریكا متضرر نشود.

اتفاقات دیگر 15بهمن 57 در تعیین سرنوشت انقلاب بسیار حساس بود بطوریکه در این روز همافران نیروی هوایی در بهبهان به عنوان طرفداری از امام خمینی(ره)، دست به راهپیمایی زدند.

این تحولات در حالی بود که نقش مراجع، علما و روحانیون از همان ابتدای انقلاب در پیروزی مردمی بسیار بارز وآشکار بود بطوریکه در این روز از سوی آیت‌ا... گلپایگانی، اعلامیه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس، هیأت دولت و امرای ارتش، منتشر شد. آیت‌ا... سیدمحمدباقر صدر نیز با ارسال نامه‌ای از عراق برای حضرت امام، از مبارزات ملت ایران حمایت كرد. به مناسبت ورود حضرت امام به ایران، از سوی آیت‌ا... مرعشی نجفی تلگرامی برای ایشان ارسال شد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که آیت‌ا... شریعتمداری گفته است که اختلاف جزیی بین آیات عظام با مذاكره مرتفع خواهد شد. لذا به این ترتیب وبا اتحاد علما ومردم زمینه پیروزی انقلاب هر چه بیشتر فراهم شد.

با وجود حمایت ها از انقلاب مردمی 57 وبا یقین به اینکه دولت پهلوی دیگر توان رویارویی با ملت ایران را ندارد، بازهم دولت بختیار دست بردار نبود بطوریکه او برداشت از پس‌انداز و سپرده‌های بانكی مردم را محدود كرد.

حتی با وجود اینکه امام، استعفای شهردار تهران را نپذیرفته بودند و وی را مجددا به عنوان شهردار منصوب كردند، جواد شهرستانی از سوی دولت بختیار ممنوع‌الخروج شد.

رادیو لندن نیز که همسو با رژیم پهلوی بود در راستای گزارشات جهت دار خود اعلام کرد که از تظاهرات تهران هیچ گزارشی كه حاكی از برخورد مردم با نظامیان باشد، نرسیده است. در روز 15بهمن اعلام شد که 2تن از وزیران سابق به نام‌های عبدالمجید مجیدی و هوشنگ نهاوندی، توسط فرمانداری نظامی بازداشت شدند تا به پرونده آنان رسیدگی شود.

خبرگزاری پارس هم گزارش داد که در مجموع 200 نفر از وزیران سابق، معاونین وزارتخانه ها، بعضی از مدیران بخش خصوصی، استانداران و حتی مدیران کل از طرف دولت ممنوع الخروج شده اند.

این اتفاقات در حالی رخ داد که کارکنان نخست وزیری هم به منظور پشتیبانی از مبارزات ملت ایران،اعتصاب کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.