قدس آنلاین- مهدی شهرآبادی: در روز ۱۶بهمن ۵۷ انتخاب بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت، رسما اعلام شد. حكم و فرمان نخست وزیری كه با اتفاق آرای شورای انقلاب و تصویب امام خمینی(ره) صادر شده بود، توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رفسنجانی در حضور حضرت امام و آقای بازرگان قرائت شد.

خروج ۸هزار یهودی از ایران تا ۱۶بهمن ۵۷

حضرت امام در حكم نخست وزیری بازرگان، وی را به انجام رفراندوم تغییر نظام به جمهوری اسلامی، تشكیل مجلس مؤسسان (خبرگان) برای تصویب قانون اساسی، برگزاری انتخابات مجلس شورا طبق قانون اساسی جدید و انتخاب هیأت وزیران بدون در نظر گرفتن روابط حزبی موظف كردند.

در متن این حكم آمده بود: «بنا به پیشنهاد شورای انقلاب، بر حسب حق شرعی و قانونی ناشی از آرای اكثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران كه طی اجتماعات عظیم نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، جنابعالی را مأمور تشكیل دولت موقت می‌نمایم».

مهندس بازرگان پس از قرائت حكم نخست وزیری گفت: «خدای بزرگ را شكر می‌كنم كه چنین اعتبار و حسن شهرتی را كه به هیچوجه اهلیت و لیاقت آن را نداشتم، به من ارزانی داشته و همین موهبت الهی باعث شده كه آیت‌ا... خمینی، ابراز اعتماد و ارجاع چنین مأموریتی را به بنده عنایت بفرمایند و همچنین از ملت ایران تشکر می‌كنم».

حضرت امام در فرمایشات خود بعد از سخنان مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر، از مردم خواستند تا با تظاهرات آرام و از طریق مطبوعات، نظر خود را درباره دولت بازرگان ابراز نمایند. ایشان در یك مصاحبه قبل از قرائت حكم گفتند: «مخالفت با این حكومت، مخالفت با شرع است». بازرگان پس از خروج امام از محل جلسه، در رابطه با تهدید بختیار در مورد نخست وزیری دولت موقت، گفت: «از این اخطار نمی‌ترسیم، اگر می‌خواهند تهدید كنند، به چیز دیگری ما را تهدید كنند. این چیز خیلی كوچكی است و اگر عملی شود، بنده شخصا خیلی ممنون می‌شوم؛ چون راحت می‌شوم».

رادیو مسكو هم در این خصوص برای اعلام نخست وزیری بازرگان برنامه خود را قطع كرد.

بختیار نیز در واکنش به این مساله گفت: «هر كس اكثریت داشت، حكومت می‌كند»، در حالی که مردم حکومت شاهنشاهی و بختیار را به رسمیت نمی شناختند. خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس هم در این زمینه اعلام کرد که با توجه به اینكه شانس موفقیت بختیار روز به روز كمتر می‌شود، سخنگوی وزارت خارجه آمریكا به ابراز حمایت ملایم از بختیار بسنده كرده است.

همچنین مجله تایم نوشت که سالیوان، سفیر آمریكا در ایران، از همكاران خود خواسته است كه با مخالفان رژیم شاه گفتگو كرده و سیاست آمریكا را برای آنان تشریح كند.

 در این روز رئیس سازمان سیا هم اعتراف كرد كه در رابطه با پیش بینی مسایل ایران، این سازمان ناكام بوده است. وی گفت: چیزی كه ما پیش بینی نمی‌كردیم، این بود كه یك مرد هفتاد و هشت ساله كه مدت چهارده سال در تبعید بود، این نیروها را به هم پیوند زند. كیسینجر مغز متفکر آمریکا هم که در همان ابتدا انقلاب ایران را خطری برای غرب می دید، اعلام کرد که «بیم آن می‌رود انقلاب اسلامی به سایر كشورها سرایت كند».

اما هر روز که می گذشت رژیم پهلوی منفورتر می شد وایادی آن توان رویارویی با ملت بزرگ ایران را نداشتند. حمایت روحانیون از امام و انقلاب مردمی نیز موجب شد که یأس بیشتر بر حامیان شاه غلبه کند وآنان دچار نوعی خودباختگی شده بودند.

در این راستا آیت‌ا... گلپایگانی بازگشت حضرت امام به میهن را به ایشان تبریك گفت. آیت‌ا... گلپایگانی با صدور پیامی خطاب به ارتش، از فرماندهان نظامی خواستند تا از رویارویی و مقابله با انقلاب اسلامی بپرهیزند.

اما با این وجود وابستگان دولتی ونظامی شاه دست از خصومت بر نمی داشتند و چند وزارتخانه، از جمله وزارت آموزش و پرورش، امور اقتصاد و دارایی، بهداری و دادگستری، توسط نیروهای ارتش اشغال شد.

در این روز( 16بهمن) 22 نماینده دیگر مجلس شورا، استعفا دادند. در ادامه تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف ودرگیری با نیروها وپسمانده های امنیتی رژیم شاه، عده ای از مردم آغاجاری به شهادت رسیدند. در این روز غلامرضا كیانپور، وزیر اسبق اطلاعات و دادگستری و استاندار آذربایجان غربی و اصفهان، بازداشت شد. اما نکته جالب در روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی 57، اعلام خطر رژیم صهیونیستی برای ترک یهودیان حامی این رژیم از ایران بود بطوریکه در یک اقدام از پیش طراحی شده 8 هزار یهودی از ایران به اسراییل رفتند که این آمار تا 16بهمن 57  وتوسط رسانه های غربی اعلام شد.

در این روز اعضای شورای انقلاب، آیت ا... دکتر بهشتی، آیت ا... مطهری و مهندس بازرگان با تماس های مداوم با فرماندهان ارتش سعی می کردند ارتش را بدون خونریزی، متحد ملت کنند. مردم با گل و اشک و شعار به استقبال ارتشیان می رفتند و این همدلی واتحاد موجب می شد که نیروهای بیشتری از ارتش به مردم بپیوندند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.