کتابفروش مشهدی، پارکینگ منزل خود را به محل و پاتوقی برای اجرای طرحی ابتکاری به نام نذر مادر با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی کرده است.

اهدای «کتاب صلواتی» با هدف گسترش مطالعه/ اینجا چراغی روشن است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه ما این روزها حال و روز چندان خوبی ندارد و در واقع حال کتاب خوب نیست، اما در این میان هستند هنوز هم افرادی که نه تنها سرانه مطالعه بالایی دارند بلکه دیگران را نیز تشویق به این کار می‌کنند.

محمد نیک پرور، کتابفروش مشهدی نیز یکی از این افراد است که طرحی را با عنوان نذر مادر با هدف ارتقای فرهنگ کتابخوانی را در مشهد دنبال می‌کند.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در مورد کلیات طرح نذر مادر اظهار داشت: در این طرح کتابخانه‌های شخصی از مردم خریداری می‌شود و در ازای آن کتاب‌های مورد نیاز اقشار و گروه‌ها را مبادله می‌کنیم، کتاب‌های دریافتی بررسی، صحافی و مرتب می‌شود تا در اختیار جامعه هدف قرار گیرد؛ پس از تقسیم‌بندی، کتاب‌ها به مدارس، خیریه‌ها، آسایشگاه‌ها و مناطق محروم شهر و استان ارسال می‌شود.

وی افزود: اگر مناطق محروم و هر مکانی که احساس نیاز نسبت به داشتن کتاب کند با ارسال درخواست و ذکر محتوا و مقطع تحصیلی کتاب برایشان ارسال می‌شود، هدف ما از این اقدام انجام کاری فرهنگی است که اگر در سطح ایران و مشهد مقدس عملیاتی شود، می‌تواند سالانه گردش میلیون‌ها جلد کتاب را در سطح کتابخانه‌ها فراهم آورد.

صاحب امتیاز طرح نذر مادر با اشاره به اینکه تاکنون 150 هزار جلد کتاب به واسطه این طرح اهدا شده است، گفت: درخواست کتاب به این مجموعه بنا به اولویت پاسخ داده می‌شود و رابطان در هر کتابخانه و یا مجموعه‌ای که درخواست کتاب داده باشند، برای دریافت کتاب مراجعه می‌کنند؛ بیشترین مکان و محلی که کتاب ارسال می‌شود مناطق محروم استان و مشهد و مقدس است و پس از آن خیریه‌ها، مساجد، شورا‌های اسلامی روستا‌ها و مراکز توان بخشی بیشترین آمار دریافت کتاب را دارند.

نیک پرور در مورد علت نام‌گذاری اسم «نذر مادر» بر مجموعه فعالیت خود اظهار داشت: همچون مادری که مهر خود را به فرزندان خود اعطا می‌دارد، کتابخانه‌ها نیز چتر حمایت و مهر خود را بر سر جامعه گرفته‌اند.

بنده به‌عنوان فردی که از 50‌سال گذشته در امور کتابداری فعال هستم این اقدامات را یکی از اهداف اساسی خود در زندگی می‌دانم، پیش از انقلاب به عنوان متصدی کتابخانه‌های استان بوده‌ام و امروز نیز در امر کتاب داری فعال هستم.

وی افزود: پارکینگ خانه بنده محلی برای جمع آوری کتاب و اهداء آن به افراد نیازمند شده است، عده‌ای در این مکان به خواندن کتاب مشغول هستند، عده‌ای کتاب مبادله می‌کنند و عده‌ای دیگر کتاب خریداری می‌کنند؛ افرادی که در این کتابخانه حضور دارند متوجه صداقت وصمیمیت در این مکان هستند و این عامل است که سبب شده حضور متقاضیان در این مکان افزایش یابد.

صاحب امتیاز طرح نذر مادر تعداد کتاب‌هایی که در مجموعه کتابخانه خود دارد را 20 هزار جلد کتاب دانست و خاطر‌نشان کرد: در این مجموعه به‌طور کلی تنها کتاب‌ها اهداء و تبادل می‌شوند، نمی‌توانیم در مورد فروش کتاب سخنی بگوییم چون از صبح تا شب فروش کتاب نداریم؛ روزانه 20 تا 30 کتاب در قفسه‌ای در کنار خیابان، در نزدیکی این کتابخانه به صورت صلواتی گذاشته می‌شود تا افرادی که از این مسیر تردد می‌کنند در صورت نیاز این کتاب‌ها بهره گیرند.

نیک پرور گفت: در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که برخی از افراد کارتن‌های کتاب خانه خود را در پشت در‌های بسته این کتابخانه گذاشته و رفته‌اند، با مرتب‌کردن، دسته‌بندی و صحافی این کتاب‌ها توانسته‌ایم، در ارتقاء سطح فرهنگ کتابخوانی گام برداریم؛ بیشترین در خواست کتاب‌ها از مجموعه کودکان، مذهبی و درسی بوده است.

‌وی عنوان کرد: این سری اقدامات سبب تبادل فرهنگ است و اگر در هر محله‌ای به مرحله اجرایی و عملیاتی درآید، نهضت بازیابی کتاب در کشور به‌وجود می‌آید؛ اثر‌گذاری این مجموعه ما را مجاب کرده که شعبه دیگری از کتابخانه را در محدوده قاسم آباد مشهد مقدس تاسیس کنیم، این مجموعه به‌زودی افتتاح و آماده به‌کار می‌شود که به طور حتم با حمایت و همراهی افراد دغدغه‌مند در حوزه کتابخوانی قوی‌تر و بهتر عمل می‌کند.

صاحب امتیاز طرح نذر مادر تاکید کرد: مردم در حال حاضر در شرایطی هستند که خود را رو‌به‌رو با فضای مجازی و نرم افزار‌ها می‌بینند ولی آنچه که در این میان سبب شده هنوز هم کتابخوانی رونق داشته باشد لذت خواندن کتاب و ورق زدن صفحات آن است.

هنگامی که مردم می‌بینند ما با چه لذت، علاقه‌ و بدون هیچ‌گونه درآمد مادی‌ به این کار مشغول هستیم به خواندن کتاب علاقه مند می‌شوند.

وی عنوان کرد: دانش آموزانی که مورد شناخت مجموعه ما بوده و بی بضاعت هستند، می‌توانند با ارائه کارت تحصیلی خود، کتاب مورد نیاز بنا به مقطع تحصیلی و کتاب‌های مورد علاقه‌شان را دریافت کنند؛ بنده به واسطه اینکه عمر خود را در راه کتاب گذاشته‌ام حتی اگر کتابی را نخوانم به طور حتم آن را ورق می‌زنم و فهرست و موالف آن را می‌خوانم تا اطلاعات کلی از آن را کسب کنم.

صاحب امتیاز طرح نذر مادر خاطر نشان کرد: بنده دارای مقطع کارشناسی فرهنگ و تمدن اسلامی هستم و علاقه خود را در زندگی صرف کتاب و فرهنگ کتاب خوانی کرده‌ام. فرزندان بنده از پدرشان علاقه بیشتری به کتاب دارند ولی شرایط آن‌ها با بنده متفاوت است چون این باور در میان ما به وجود آمده که از کتاب نمی‌شود خرج زندگی را درآورد؛ بنده تا زمانی که توانایی داشته باشم در این راه ثابت قدم بوده و برای ارتقاء سطح فکری و فرهنگی در مورد بهره از کتاب گام برمی‌دارم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.