معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: تاکنون دو میلیون هکتار از اراضی بیابانی به منظور مهار گرد و غبار و تثبیت شن های روان به جنگل های دست کاشت تبدیل شده است.

دو میلیون هکتار از اراضی بیابانی به جنگل های دست کاشت تبدیل شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، خداکرم جلالی روز چهارشنبه در بازدید از تپه های ماسه ای ایستگاه منابع طبیعی و مراتع ابوزیدآباد و بخش کویرات آران و بیدگل اظهارداشت: در حال حاضر بیش از 20 درصد مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می دهند و عملیات بیابان زدایی از مهم ترین اقدامات سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.
وی به نقش بیابان زدایی و تثبیت شن های روان در حفاظت از شهرها و روستاها، مراکز اقتصادی و تولیدی و خطوط مواصلاتی اشاره کرد و افزود: از سال 1348 تاکنون بیش از 100 هزار هکتار جنگل دست کاشت در اراضی بیابانی آران و بیدگل ایجاد شده است.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: می بایست برای مهار ریزگردها طرح مالچ پاشی در تپه های ماسه ای این منطقه صورت بگیرد و مردم نیز لازم است در طرح ها و حفظ مراتع کوشا باشند.
به گفته وی بیش از 52 درصد از سطح کشور را نیز مراتع تشکیل داده که بیش از هفت هزار گونه گیاهی در قلمرو این مراتع رشد می کنند و در حال حاضر سرانه مرتع در کشور 1.33 هکتار و سرانه جهانی آن 82/0 هکتار است.
وی بر حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از مراتع تاکید کرد و گفت: مراتع بیش از آنکه از دیدگاه تعلیف دام دارای اهمیت باشند از نظر زیست محیطی ارزشمند است و در همین راستا سازمان، برنامه ها و طرح های متعددی جهت بهبود و اصلاح وضعیت مراتع کشور اجرا کرده است.
جلالی طرح کاشت پسته در منطقه کویری ابوزیدآباد را کاری ارزنده و موجب اشتغال زایی برشمرد و نیز ضمن بازدید از زمین پیشنهادی شهرک صنعتی ابوزیدآباد که در محدوده جنگل های تاغ زار واقع شده، افزود: با همکاری فرمانداری و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان باید این مشکل رفع گردد.
وی همچنین گفت: برای اطفاء حریق در مواقع بحران در این منطقه بیابانی نیز اداره بحران اداره کل منابع طبیعی استان می بایست دستگاه های اطفاء حریق را به این منطقه اختصاص دهد تا واحد آتش نشانی ابوزیدآباد در مواقع بحران تقویت شود.
ابوزیدآباد از توابع بخش کویرات شهرستان آران و بیدگل در 25 کیلومتری این شهرستان واقع است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.