قدس/ مهناز خجسته‌نیا: «بهشت رضوان» به عنوان دومین آرامستان مشهد در تقویم خبری سال‌های ۹۳ و ۹۴ رکورددار خلف وعده برای زمان گشایش است.

 «بهشت رضوان» چه زمانی افتتاح می شود؟

این آرامستان که در جاده کلات و در جوار روستای«گنبدواز» در زمینی به مساحت 180 هکتار احداث شده، از اوایل سال گذشته تا کنون وعده‌های زیادی برای زمان آغاز بهره‌برداری آن از سوی مسؤولان داده شده است. وقایع نگاری خبرها حاکی است از مرداد ماه سال گذشته اعلام زمان افتتاح آرامستان بهشت رضوان آغاز شده و تا دهه فجر امسال ادامه داشته است.
زمانی که آخرین وعده گشایش این آرامستان تا پایان سال گذشته به نتیجه نرسید، زمان بهره‌برداری به فروردین ماه 94 موکول شد. اما در اردیبهشت ماه طبق گفته معاون خدمات شهری و محیط شهرداری مشهد زمان گشایش تا پایان تیر ماه اعلام شد.
این سوژه همچنان در کش و قوس وعده‌ها قرار گرفت تا اینکه در خرداد ماه سال جاری مدیرعامل سازمان فردوس‌ها زمان گشایش را پایان مرداد ماه اعلام کرد.
مرداد ماه نیز این وعده محقق نشد تا آبان ماه که مدیرعامل سازمان فردوس‌ها در گفت‌و گو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «بهشت رضوان» آماده بهره‌برداری است و تا پایان همین ماه گشایش می‌یابد.
همان زمان گزارش عینی خبرنگار ما از «بهشت رضوان» از این حکایت داشت که سر در «بهشت رضوان» هنوز آجری است و بر بالای داربست آن کارگران مشغول کار بودند.
مسیر ورودی زیر سر در «بهشت رضوان» به دلیل انبوه مصالح بسته بود، اما کنارش راهی باز بود تا خودروها بتوانند وارد آرامستان شوند.
در تصویرسازی فضای داخلی آرامستان نیز از انبوهی مصالح، کارگر و چندین هکتار مرتع منابع طبیعی یاد شده بود.
در بخشی از این گزارش آمده بود: اینجا تا چشم کار می‌کند مرتع و بیابان است، البته از حق نباید گذشت چون مسیرهای تردد اولیه بدو ورود به آرامستان کشیده شده، جدول‌ها گذاشته و رنگ آمیزی شده و روکش آسفالتی هم روی آن‌ها پهن شده است.یک سرسره پلاستیکی مارپیچی، چند تاب و وسیله اسباب‌بازی رنگانگ و سه سوله خیلی بزرگ(که در آخر متوجه شدیم وسطی ساختمان غسالخانه و دو تای دیگر انبار هستند) تنها سرمایه کنونی این آرامستان هستند که از دور آشکار است. گویا از مساحت 180 هکتاری «بهشت رضوان» تنها 10 هکتار آن در فاز نخست آماده سازی شده و از 10 هکتار فاز اول نیز فقط هشت بلوک آماده دفن شده است.
نماینده مستقر سازمان فردوس‌ها در بهشت رضوان از آماده بودن دو هزار قبر در این آرامستان خبر می‌دهد و اظهار می‌دارد: یک نمازخانه و سرویس بهداشتی همجوار آن نیز آماده است.
وی پیشرفت ساختمان غسالخانه آرامستان را هم 80 درصد اعلام می‌کند و می‌گوید: هم اکنون تلاش‌ها به صورت شبانه‌روزی شده تا کار در موعد مقرر تحویل شود.
او در پاسخ به این پرسش که چطور این آرامستان قرار است اواخر ماه جاری (مرداد) به بهره‌برداری برسد، در حالی که هنوز هیچ قسمت آن آماده نیست؟ می‌افزاید: اگر شرایط آب‌و هوایی با ما یار باشد امیدواریم به موقع انجام شود.
او این‌گونه ادامه می‌دهد که ما می‌دانیم در همان مراحل اولیه بهره‌برداری، خیلی اموات سرازیر اینجا نخواهد شد، همان‌طور که بهشت رضا زمان برد تا مورد استقبال قرار بگیرد.
این مسؤول، انتقاد ما از راه روستایی این آرامستان را نیز می‌پذیرد و می‌گوید: متأسفانه این مسأله را قبول داریم، اما راه دیگری برای این آرامستان در نظر گرفته شده که در سال‌های آینده به میدان معراج (پایانه معراج) متصل خواهد شد.
وی با بیان اینکه فاصله آرامستان «بهشت رضوان» تا میدان معراج نیز حدود 10 کیلومتر است، می‌افزاید: هم اکنون 5/3 کیلومتر این مسیر خاکی و بقیه نیز راه روستایی است که امیدواریم با عقد قرارداد با پیمانکار هر چه زودتر احداث شود.
در جریان این گزارش خبرنگار ما می‌بیند که حتی بنرهای خیر مقدم به استاندار و اعضای شورای شهر برای مراسم افتتاح آماده شده که در نمازخانه آرامستان پهن است.
گزارشگر ما که در این مطلب پیگیر قول‌های مدیرعامل سازمان فردوس‌هاست دی و دهه فجر امسال را به عنوان آخرین زمان برای وعده دست‌اندر‌کاران اعلام می‌کند.

 زمان قطعی بهره‌برداری در هاله‌ای از ابهام
این روند در حالی تا این ایام کشیده شده که مدیرعامل سازمان فردوس‌ها روز گذشته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما هنوز از زمان قطعی افتتاح این پروژه خودداری می‌کند.
وی دوباره نیز تأکید می‌کند که این آرامستان اکنون آماده بهره‌برداری است.
کریمدادی با بیان اینکه برای ساخت آرامستان «بهشت رضوان» تاکنون 400 میلیارد ریال هزینه شده و تمامی امکانات لازم مانند سالن معراج، خیابان کشی، جدول‌سازی، ساخت قبور، انبار، سالن بحران در آن تعبیه شده و مجموعه زیر‌ساخت‌های آب و برق و تلفن آن هم مهیاست، می‌گوید: گنجایش متوفیان در آرامستان دوم مشهد بیش از سه میلیون نفر است که پیش بینی می‌شود متوفیان مشهد را تا 100 سال آینده پوشش دهد.
به هر حال آنچه مسلم است اینکه افتتاح آرامستان «بهشت رضوان» در جاده کلات بنا به ادعای دست‌اندر‌کاران، با توجه به گسترش مشهد به سمت غرب و ایجاد شهرهای گلبهار و چناران گامی در راستای رفع مشکلات کفن و دفن مردم این نواحی خواهد بود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.