مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ گفت: برای اولین بار صادرات ۱۳۰ تن کلینکر از پایانه مرزی راه آهن اینچه برون در شرق استان گلستان به کشور ترکمنستان انجام شد.

صادرات ۱۳۰ تن کلینکر از طریق راه آهن اینچه برون به ترکمنستان

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، از روابط عمومی راه آهن شمال شرق 2،محمدرضا قربانی اظهارداشت: طبق توافق انجام شده بین دو کشور ایران و ترکمنستان، در برنامه های آتی صادرات این محصول از استان افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: موقعیت ترانزیتی مناسب، کوتاهی مسیر و ارزان بودن هزینه حمل و تلاش برای روان سازی عبور ناوگان های حامل کالای ترانزیتی و صادراتی باعث شده تا شرکت های صادرات و واردات و تجار، پایانه اینچه برون را برای صادرات تولیدات خود انتخاب کنند.
در این خصوص معاون فنی اداره کل راه آهن شمال شرق 2 و مدیر پایانه راه آهن اینچه برون در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اولین محموله با استفاده از دو واگن کشور ترکمنستان و هر کدام به ظرفیت 65 تن بارگیری و صادر شده است.
عبدالعظیم زرگرانی گفت : صادرات این محموله از پایانه راه آهن اینچه برون برای نخستین بار انجام شد و در مجموع در مرحله نخست صدور پنج هزار تن از طریق این پایانه ریلی برنامه ریزی شده است.
وی افزود: در برنامه سالانه صادرات کلینکر از پایانه مرزی راه آهن اینچه برون یک میلیون و 200 هزار تن مد نظر است که با استفاده از واگن های برگشتی کشورهای همسایه شمالی ( سی آی اس) به ویژه ترکمنستان و قزاقستان بارگیری و صادرات انجام خواهد شد.
کلینکر یکی از مواد اولیه تولید سیمان به شمار رفته و یک محصول فرایندی است و برحسب نوع سیمان در ترکیب آن استفاده می شود.
اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان است که در شرق استان و در فاصله 80 کیلومتری شمال مرکز شهرستان 325 هزار نفری گنبدکاووس قرار دارد.
راه آهن ترانزیتی و بین المللی اینچه برون (ایران)، ترکمنستان و قزاقستان در آذرماه سال 1393 با حضور روسای جمهوری سه کشور در مرز اینچه برون واقع در شرق گلستان به بهره برداری رسید.
این خط آهن به عنوان کریدور ریلی شمال - جنوب از شهر 'اوزن' در قزاقستان تا 'قزل قایا' در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر 'برکت' در ترکمنستان و از 'برکت' تا 'اترک' و 'اینچه برون' در مرز ایران و ترکمنستان و از 'اینچه برون' تا شهر 'گرگان' در استان گلستان احداث شده است.
طول این راه آهن افزون بر 920 کیلومتر می باشد که از این میزان حدود 85 کیلومتر در خاک جمهوری اسلامی ایران، 700 کیلومتر در خاک ترکمنستان و 140 کیلومتر نیز در خاک قزاقستان قرار دارد.
این خط ریلی که درمرحله نخست ظرفیت ترانزیت دو تا سه میلیون تن و درمراحل بعدی تا 12 میلیون تن را دارد، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آب های آزاد خلیج فارس نیز متصل می کند.
استان مرزی گلستان با یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.