رییس مرکز میراث فرهنگی ناملموس منطقه آسیای غربی و مرکزی در تهران گفت: تولید برنامه ها و اجرای ردیف های سازی و آوازی با وجود جایگاه اساسی که در تصنیف و اجرای موسیقی ایرانی دارد، نیازمند اعمال سیاست های حمایتی است.

تولید برنامه های ردیف موسیقی سنتی ایران نیازمند حمایت است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، یدالله پرهون امروز- پنجشنبه یکی دیگر از سخنرانان آیین رونمایی آلبوم موسیقی «جان فزا» در کاخ موزه ملت افزود: رونمایی این اثر هنری درچارچوب برنامه کلان ترویج موضوعات میراث فرهنگی ناملموس، در ابعاد مفهومی و رویکردی در سطح منطقه آسیای غربی و مرکزی و در جهت ارتقای روند پاسداری از این میراث در چارچوب وظایف مرکز میراث ناملموس تهران قرا می گیرد.
وی اظهار داشت: ایران در پی پیوستن به کنوانسیون سال 2003میلادی یونسکو، ویژه پاسداری از این میراث بلافاصله در سال 2006 میلادی فعالیت های گسترده ای را در زمینه معرفی در جهت اجرای برنامه های پاسداری موثر آن آغاز کرد.
به گفته رییس مرکز میراث ناملموس تهران یکی از نخستین اقدامات هم، ورود به عرصه ثبت جهانی بود که از سال 2009میلادی رسمیت یافت و در همان سال و با روند ثبت های جهانی ایران موفق شد اولین اقلام خود را درفهرست معرف میراث فرهنگی ناملموس بشری یونسکو تحت عنوان' نوروز' و 'ردیف موسیقی سنتی ایران' ثبت کند.
پرمون اظهارداشت: بر این اساس ایران موظف شد که مانند همیشه و با توانی مضاعف به این عنصر اهمیت و در اشاعه بکوشد .
وی در عین حال تاکید کرد که مرکز میراث ناملموس تهران بر آن است تا سیاست معرفی ردیف موسیقی ایرانی را همچنان در جمع عناوین برنامه های مستمر خود داشته باشد .البته در حال حاضر تولید برنامه های ساز و آواز یعنی اجرای ردیف های سازی و آوازی با وجود جایگاه اساسی که در تصنیف و اجرای موسیقی ایرانی دارد، نیازمند اعمال سیاست های حمایتی است.
پژوهشگر حوزه موسیقی و مسوول تدوین ثبت جهانی موسیقی ردیف سنتی ایران به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: ردیف موسیقی ایرانی مجموعه ای از آهنگ های سنتی کلاسیک ایرانی در قالب دستگاه های ساز و آواز تعریف و ساماندهی شده است.
هومان اسعدی افزود: آنچه مهم به نظر می رسد حمایت ازاین ردیف سنتی موسیقی ایران است.
آلبوم موسیقی جان فزا عصر امروز(پنجشنبه) با حضور استر کیش لاروش مدیر و نماینده دفتر منطقه یونسکو در تهران ، احمد جلالی سفیر و نماینده دایم ایران در یونسکو و نمایندگان برخی سفارتخانه و مراکز فرهنگی کشورهای میهمان در مجموعه فرهنگی سعدآباد رونمایی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.