نگاه امام راحل به قرآن تمدن‌سازی بود

تاریخ شهادت خواهد داد که علمای شیعه مردم را به حصن حصین توحید دعوت نموده است و نظام اسلامی ما سنگ بنای تمدن عظیم اسلامی است که توسط امام با اتکا به قرآن و فقه جعفری ایجاد شد.
شاید این نظام ترجمه روایت نبوی باشد که اگر علم در ثریا باشد، مردمانی از فارس به آن دست خواهند یافت؛ امام جان مایه دین و عصاره قرآن و فقه را نگاه کلان و وسیعی می‌دید که تأمین‌کننده همه شؤون زندگی بشر است و برای همه نیازهای او برنامه دارد و عبودیت را حرکت در مسیر کمالی می‌دانست که جز در بستر جمعی محقق نمی شود.
از نگاه امام رسیدن به توسعه پایدار با اجرای دقیق قرآن و معارف اهل بیت(علیهم السلام) ممکن است، امام بر پایه ژرف اندیشی خود، فقه را تئوری عمل به دین برای اداره جامعه می‌دانست و ادله فقهی را خطابات قانونی می‌دید که آمده اند تا متن تحولات جامعه انسانی را تا ابد ارایه نمایند و سر جاودانگی قرآن و ختم رسالت را در ظرفیت نامحدود مدیریت اسلامی می‌شناخت، بنابراین در افق دید ایشان اجتهاد بیش از آن که شناخت فروع خرد فقهی باشد، شناخت کلان و گستره وسیع فقه در مدیریت جامعه بشری است.
امام ولایت امر را پس از غیبت، جاری و مستدام می‌دانست؛ بنابراین ولایت فقیه را منصوب عام امام می‌دانست؛ امام ولایت را سدی در مقابل طاغوت می‌دانست و تفقه واقعی را در جهاد برای حاکمیت قرآن و دین تلقی می‌کردند.
امام انتخاب و پذیرش فقیه را قبل از آن که حق بداند، وظیفه مردم می‌دانست و براساس آیات قرآن نیز حقیقت ایمان پذیرش ولایت پیامبر در همه امور بشری تعبیر می‌شود و جامعه ایمانی جامعه‌ای است که در همه امور مورد اختلاف به شعاع نور الهی و عروه الوثقای پیامبر مستمسک گردد و در تداوم این ولایت نیز ولایت فقیه قابل تعمیم است.
حقیقت ایمان پذیرش ولایت پیامبر اکرم و خاندان عصمت در همه اعصار است و ولایت ولی منحصر در یک زمان نیست؛ بنابراین امام ولایت فقیه را امتداد ولایت معصوم می‌دانست.
قرآن ملاک مشروعیت ائمه و فقها را در دو چیز می‌داند؛ اول محافظت از کتاب خدا یعنی اشراف کامل بر شریعت و کتاب الهی و دوم جهاد برای برپایی عدالت الهی و این دونکته عام برای همه ادیان الهی است.
شناخت عمیق و وسیع دین در عرصه نیازهای امت شرط امامت قرار گرفته و امام عالمان و احبار را هم در زمره ولی قرار می‌دهد و باید حوزه علمیه در زمینه این دو شرط تحقیق و پژوهش داشته باشد.
نگاه امام نگاه تمدن ساز به دین و قرآن بود و ایشان قرآن را برنامه تامین معاش و معاد می‌دانست و این یکی از ویژگی‌های مکتب امام در نگاه کلان به دین است که به انقلاب منجر شد. تحول عظیمی را رقم زد و راه جهاد در مقابل نظام سلطه را به عموم مردم دنیا آموخت.

منبع: ایکنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.