قدس آنلاین/ زهرا طوسی: رصد حرکت لاک‌پشتی ایران در شاخص‌های کارآفرینی، ما را به آمارهایی می‌رساند که نشان می‌دهد، در میان ۱۳۰ کشور مورد مطالعه به رتبه ۹۴ قناعت کرده‌ایم و در رقابت با ۱۵ کشور منطقه نیز میدان را به نفع آن‌ها واگذار کرده و به جایگاه ۱۵ بسنده کرده‌ایم.

 نظام بانکی و مالیاتی کشور ضد کارآفرینی هستند

یعنی بازار کار ایران با 21 میلیون و 300 هزار نفر شاغل، سمت و سوی خودکفایی، تولید و مساعدت با افزایش تولید ناخالص ملی را ندارد و می‌خواهد خدمات محور به کسب روزی بپردازد. کارآفرینان، موتور حرکت، نوآوری و خلق فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری و تولیدی در عرصه اقتصاد کلان هر کشوری هستند. در کشور ژاپن در شرکت‌هایی بزرگ مثل میتسوبیشی و چند شرکت دیگر یک سری افرادی استخدام می‌شوند و بدون داشتن هیچ نوع پست سازمانی در داخل اتاق‌ها می‌نشینند و در زمینه نوآوری کار می‌کنند و افزون بر حقوق ماهیانه، قرارداد نوآوری از آن‌ها توسط صاحب شرکت خریداری می‌شود؛ آماری که از کشور آمریکا در دست است، اشاره دارد بر اینکه بیش از 96 درصد از اختراعات و نوآوری‌ها را کارآفرینان واحدهای صنعتی کوچک و متوسط انجام می‌دهند.  این در حالی است که آمارهای دفتر دیده‌بان جهانی کارآفرینی در سال 2015 میلادی نشان می‌دهد، طی سال‌های اخیر رتبه جهانی ایران به‌ رغم بهبود مؤلفه‌های درک قابلیت کارآفرینی، منزلت اجتماعی کارآفرینان و قصد کارآفرینی در حوزه سایر مؤلفه‌های کلیدی کارآفرینی همچون درک فرصت‌های نو، ترس از شکست فعالیت‌های اقتصادی و نیز توجه رسانه‌ای به کارآفرینان تنزل رتبه داشته است. گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس نیز که مهم‌ترين عامل رشد كند اقتصاد ايران و ماندگاري ركود را در ساختار اقتصاد دولتي ريشه‌يابي كرده، می‌گوید، دولت با مداخله و گسترش بيش از حد در اقتصاد با استفاده از دلارهاي نفتي، ساختاري رانتي با هزاران مشكل به وجود آورده كه كارآفرينان را به رانت‌جو يا غيرمولد تبديل مي‌كند.

 نظام سنتی بانکی و مالیات ضد کارآفرینی
محسن شرکا، کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: نظام بانکی و نظام مالیاتی کشور ضد کار آفرینی هستند، تردید نکنید اگر نظام بانکی و نظام مالیاتی ما رو به جلو و توسعه نباشد، مشکل داریم، الان این دو، ضد کار و تولید هستند.
وی با بیان اینکه کار آفرین ثروت ندارد و کسی است که می‌تواند یک ایده را به  ثروت تبدیل کند، می‌افزاید: حالا  نظام بانکی به جای حمایت از این شخص که می‌تواند خوداشتغالي و ديگر اشتغالي و ارزش افزوده ايجاد کند و منابع و امکانات را به سوي هدف هدايت کند، ولی  ملک ندارد، در برابر او قرار می‌گیرد و به جای توجه به فکر و خلاقیت او به طول و عرض ساختمان و سند ملکی او نظر دارد.  این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین سد توسعه کشور نظام سنتی بانکی و مالیات است که از صد نفر کار آفرین شاید یکی دو نفر بتوانند از آن عبور کنند. این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه با بهره بالای 20 درصد، تولید در کشور پاسخ نمی‌دهد، می‌افزاید: وقتی تورم 12 درصد است نرخ سود تسهیلات باید 15 درصد باشد، چرا نظام بانکی به سپرده‌ها 22 درصد می‌پردازد، این همان سیاستی است که خلاقیت و نبوغ را نادیده می‌گیرد و به سمت نابودی تولید پیش می‌رود.
شرکا درباره نقش شرکت‌های خارجی در اشتغالزایی می‌گوید: بدون تردید حضور شرکت‌های خارجی سبب بالا رفتن انگیزه در بخش تولید داخلی و تبادل اطلاعات می‌شود و بی‌تردید منافع حاصل از سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها در افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال، انتقال فناوری، افزایش توان رقابت و بهبود منابع مالی و انسانی، رخ نمایی خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه  تنها بخش ناچیزی از تسهیلات مربوط به حمایت از بنگاه‌های زود بازده به كار آفرينان واقعي تخصيص یافت، در این باره نیز اظهار می‌کند: سیاست بسیار خوبی برای صنایع کوچک و متوسط بود که بسیار بد اجرا شد، وقتی یک قانون خوب را بد اجرا می‌کنند، نتایج فاجعه باری روی می‌دهد، این کار به کارشناسی هوشمندانه نیاز داشت که با بی تدبیری، فضایی رقابتی  فقط  برای جذب پول ایجاد کرد و به قربانگاه تولید تبدیل شد.
آرمان خالقی، عضو خانه صنعت و معدن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه محیط کسب و کار در ایران از نظر شاخص‌های مناسب برای کار آفرینی ایرادها و نواقص جدی دارد، می‌افزاید: اول باید توجه کرد، کارفرما و کارآفرین با هم تفاوت دارند، به عبارتی هر کارفرمایی کارآفرین نیست، کارآفرین همیشه در حال خلق فرصت است، ولی کارفرما روال معینی را تعقیب می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: ممکن است در مرحله بنیانگذاری کارآفرین باشیم، ولی اگر بحث توسعه مستمر و ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید را تعقیب نکنیم و واحدهای جدید یا توسعه ای نداشته باشیم و تنها روند عادی یک تولید مشخص را دنبال کنیم، به کارفرما یا دارنده یک شغل مشخص تبدیل می‌شویم.
وی می‌افزاید: کارآفرین بسیار مراقب شرایط محیطی نیز هست و چون هدف مشخصی داشته و برای رسیدن به آن سماجت دارد، در بند نقطه جغرافیایی نمی‌ماند و برای رسیدن به هدف کوچ می‌کند.
خالقی با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورها برای کارآفرینان فرش قرمز می‌گسترانند و از ایده‌های نوآورانه آن‌ها استقبال می‌کنند، می‌گوید: باید ببینیم رقبای اقتصادی ما چه تسهیلات و شرایطی را برای کارآفرینان فراهم می‌کنند و ما در قیاس با آن‌ها بهتر و هوشمندانه تر رفتار کنیم.

 توسعه کارآفرینی با کاهش بروکراسی اداری
غلامحسین شافعی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  نیز در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما با تأکید بر اینکه مقررات حاکم بر فضای کسب و کار دست و پای کارآفرینان و تولیدکنندگان را می‌بندد، می‌افزاید: رشد اقتصادی  و توسعه کارآفرینی درگرو کاهش بروکراسی اداری در فضای کسب و کار است.
شافعی با بیان اینکه در کشور ما یک کارآفرین برای شروع یک فعالیت اقتصادی باید روزهای بی شماری را در سازمان‌های گوناگون معطل بماند، اظهار می‌دارد: فرایند دریافت مجوزها و تفاسیر از قانون آن قدر پیچیده و مبهم است که منابع و زمان کارآفرینان را درگیر فرایندهای دست و پا گیر خود می‌کند و این سبب می‌شود تا آن‌ها از ادامه کار روی گردان باشند.  به نظر می‌رسد، اگر دولت به کمک بانک‌ها و انواع صندوق‌هایی که دارد، به کمک این بخش بیاید، بی‌تردید می‌تواند، چشم‌انداز مناسبی را ترسیم کند، البته سیاست‌های حمایتی همه جانبه که در میانه راه، بیمه و کمبود نقدینگی و روند تصاعدی مالیات، آن‌ها را به تعطیلی و شاغلان را به بیکاری نکشاند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضایی IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی مالیاتهای سنگین وکارشناسی نشده سال93کمر بسیاری از مشاغل تولیدی وخدماتی را شکست کسی هم باور نمیکند
  • رضا IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    لطفاً تامین اجتماعی را هم به آنها اضافه کن
  • سعید IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    واقعا به حق میگن و واقعیت چون مالیات و تامین احتماعی و بانکها دشمن کار افرینی و اقتصاد هستند
  • psk IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    1 0
    اینها کار دیروزوامروز نیست .اینامحصول 35سال سیاست نمایندگان مجلس است که با سواد خواندن ونوشتن کتاب ماموریت برای وطنشان را نوشتند .