قدس آنلاین/ مروت - حیران‌نیا: حضور پر شور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بیعت مجدد با آرمان های امام راحل و ضامن تداوم خط انقلاب اسلامی و تاکید بر جمهوریت و اسلامیت آن است. اهمیت شرکت در این راهپیمایی با توجه به انتخابات پیش رو و نقشه‏هایی که غرب برای مجلس آینده در سر دارد، می تواند نشانگر عزم جدی مردم بر تداوم اهداف انقلابی باشد.

مردم ایران آرمان های انقلاب را پای میز مذاکره معامله نمی کنند

22 بهمن،  یادآور بزرگترین انقلاب مردمی جهان است.  انقلابی که با رهبری امام خمینی(ره) توانست با سقوط ژاندارم آمریکا در منطقه، همه معادلات سیاسی غرب را بهم بریزد. آشفتگی سیاستمداران غربی پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران را می‌توان از واکنش‌های پیاپی آنان در قبال انتخاب مردم ایران در حمله نظامی به طبس، کودتای نوژه، تصویب تحریم‌های اقتصادی، جنگ تحمیلی و... مشاهده کرد.
گرچه بر اساس دیدگاه برخی نظریه‌پردازان غربی، انقلاب ایران، یک انقلاب مذهبی و افراطی است، اما باید به دلایل ارائه چنین دیدگاهی از سوی آنان پرداخت، چرا که آنها هر پدیده‌ای را از پشت عینک سکولاریسم نگاه می‌کنند و به همین دلیل نیز دانشمندان غربی قادر به درک عوامل و اهمیت انقلاب اسلامی ایران نیستند.
از این رو همت مردم در به تصویر کشیدن واقعیت روحیه انقلابی خود و پایبندی به اهداف و آرمان‏های انقلاب اسلامی در حضور پر رنگ در راهپیمایی 22 بهمن تجلی خواهد یافت.


 شاه می‌خواست اسلام را از بین ببرد
 پروفسور چارلز تالیافرو با اشاره به مقبولیت نداشتن شاه از سوی مردم ایران می‌گوید: اعمال قدرت از سوی شاه، شیوه قابل قبولی نبود. همچنین نقض حقوق بشر از سوی وی موجب ایجاد موج اعتراضات مردمی و براندازی حکومت پهلوی شد. او به سکولاریزه شدن ایران توسط محمدرضا شاه اشاره کرده و می‌افزاید: شاه می‌خواست ایران را به بهای از بین بردن اسلام غربی کند.
استاد دانشگاه‌ آکسفورد ماهیت تجدیدنظر طلبانه انقلاب را از دلایل مخالفت غرب با آن عنوان کرده و تصریح می‌کند: یکی از دلایل نگرش منفی آمریکا به انقلاب اسلامی ایران مربوط به بحران گروگانگیری است. از منظر آمریکا گروگان گرفتن دیپلمات‌های این کشور نقض قوانین بین‌المللی بود. بحران گروگانگیری باعث شد تا آمریکا از آن برای ارائه تصویری خشونت‌آمیز از انقلاب اسلامی استفاده کند. وی در ادامه به رفتارهای خشونت‌آمیز مستشاران و عاملان آمریکایی با مردم ایران اشاره کرده و می‌گوید: اگر مردم آمریکا و افکار عمومی جهان از خشونت‌های گذشته آمریکا در ایران و از دخالت‌های این کشور در ایران آگاه و مطلع بودند و می‌دانستند که آمریکا چگونه در این کشور دخالت کرده و استقلال آن‌را نادیده گرفته است، در خصوص بحران گروگانگیری کمتر ناراحت می‌شدند.

 الگوی انقلابیون اروپای شرقی
نویسنده کتاب فرهنگ فلسفه دین با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مهمترین انقلاب بعد از جنگ جهانی دوم بود تاکید می‌کند: انقلاب ایران از این حیث که کشوری چون آمریکا رفتار غیرعادلانه با ایران داشت و مردم خواهان قطع این رفتار و تغییر رفتار رژیم بودند، قابل فهم است.   
پروفسور چارلز تالیافرو تصریح می‌کند: انقلاب ایران بزرگترین جنبش مردمی غیرخشونت‌آمیز بود که توانست رژیمی قدرتمند را براندازد؛ رژیمی که دارای ثبات و قدرت اقتصادی و نظامی بود.  وی به تأثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران بر جنبش‌های آزادی‌بخش جهان اشاره کرده و می‌گوید: به عقیده من انقلاب ایران بر استقلال‌طلبی کشورهای اروپای شرقی چون استونی و لیتوانی اثرگذار و الهام بخش بوده است.  
این استاد دانشگاه می‌افزاید: در طول 10 سال بعد از انقلاب ایران ما شاهد انقلاب‌هایی در اروپای شرقی بودیم. این انقلاب‌ها مدل انقلاب ایران را دنبال کردند.
پروفسور چارلز تالیافرو در ادامه به جنبش‌های اسلامی نیز اشاره کرده و می‌افزاید: در قاره آسیا نیز جنبش‌های اسلامی از انقلاب اسلامی ایران متأثر شده‌اند. اگرچه این جنبش‌ها جنبه اکثریت نیافتند، ولی به هر حال مبارزات خود را دنبال کرده‌اند. انقلاب اسلامی ایران به عنوان این الگو معرفی شد که مردم می‌توانند رژیمی ظالم و غیرعادلانه را براندازند.  
استاد دانشگاه آکسفورد با اشاره به تداوم روحیه انقلابی مردم ایران می گوید: تظاهرات مردم ایران در مخالفت با رژیم پهلوی خشونت آمیز نبود و پس از پیروزی انقلاب نیز برای حفظ روحیه انقلابی منحصر به فرد خود در راهپیمایی هایی که برای یادآوری آرمان های انقلاب است، شرکت می کنند. وی با تبریک فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر و مردم ایران، آزادی خواهی و صلح را ویژگی انقلاب اسلامی ایران دانسته و اضافه می کند: دولتمردان آمریکا هرساله پیش از سالگرد انقلاب اسلامی شروع به رجز خوانی کرده و ملت ایران را تهدید می کنند اما حضور ایرانیان در صف دفاع از انقلاب ایدئولوژیک خود این مسأله به رهبران کاخ سفید و کنگره یادآور می شود که مردم ایران آرمان های خود را پای هیچ میز مذاکره ای معامله نمی کنند.
وی توافق هسته ای را نمونه ای از آرمان خواهی ملت ایران دانسته و می گوید: همانطور که شاهد موفقیت های اخیر انقلاب اسلامی ایران در مسأله برجام و مذاکرات با آمریکا و قدرت‏های اروپایی بودیم،
پیروزی‏های انقلاب اسلامی ایران ادامه خواهد داشت.


 انقلاب ایران، آمریکایی‌ها را غافلگیر کرد
 «یوارم عبدالله ویلر» روزنامه‌نگار و محقق آمریکایی با اشاره به شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران می‌گوید: ستم حکومت پهلوی به مردم و سعی بی‌فایده رژیم در عوض کردن اعتقادات چند صد ساله مردم ایران نسبت به دین اسلام با اندیشه‌های سکولار، باعث شد تا ملت ایران نسبت به حکومت پهلوی واکنش نشان دهد و وارد فاز تغییر حکومت شود.
این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی واکنش منفی آمریکا نسبت به انقلاب مردم ایران، می‌افزاید: فرآیند سریع و موفق انقلاب ایران، دولتمردان آمریکا را غافلگیر کرد.
این روزنامه نگارآمریکایی با بیان اینکه آمریکا به شاه برای پیشبرد اهداف خود در منطقه تکیه کرده بود، اظهار می‌دارد: اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان انقلابی و وقایع ناشی از آن، موجب شد تا کاخ سفید خود را قربانی یک رژیم افراطی معرفی کند.
ویلر با بیان اینکه دولتمردان آمریکا بدلیل شکستی که در سیاست خارجی خود از مردم ایران خورده بودند، نمی‌توانستند نگاه مثبتی به نظام دینی ایران داشته باشند، می‌گوید: در چنین فضای زهر آلودی، قانونگذاران آمریکایی تصویب تحریم‌ها علیه ایران را نه تنها به عنوان واکنشی عقلانی بلکه به عنوان شرطی حیاتی برای خود تلقی کردند.

 غفلت شاه از مذهب ملت ایران
این محقق آمریکایی درباره دیدگاه اندیشمندان غربی درباره انقلاب اسلامی تصریح می‌کند: به عقیده برخی اندیشمندان غربی مانند «مایکل اکسورثی»، اندیشمند بریتانیایی انقلاب ایران پدیده‌ای پیچیده است که نه گرفتار رفتارهای پوپولیستی انقلابیون فرانسوی شده و نه به سبک کودتای نظامی انقلاب روسیه بود.
 وی بیان اینکه انقلاب اسلامی واکنش ملت ایران نسبت به مدرنیته است، می‌گوید: علت تنفر مردم ایران از مدرنیته برداشت اشتباه شاه از مدرنیته است. به عقیده او تبدیل ایران به یک کشوری که مدل‌های دیکته شده غربی را پیاده می‌کند، نهایت مدرن شدن از نگاه پهلوی بود اما محمدرضا شاه از گرایش‌های مذهبی مردم کشورش غافل شده بود.  
 ویلر به نقش رهبری روحانیت شیعه در اتفاقات مهم سیاسی ایران اشاره کرده و می‌افزاید: شاه از پتانسیل مهم رهبری روحانیت شیعه خبر داشت، اما همچنان به غربی‌سازی ایران که مخالف تفکرات مذهبی مردم بود ادامه داد. این غفلت نارضایتی روحانیت بخصوص آیت‌الله خمینی را به دنبال داشت.


 اشتباهات متفکران غربی
  وی معتقد است همان اندازه که شاه در درک واقعیت‌های فرهنگی ایران دچار خطا شده بود، متفکران غربی نیز درک واقع بینانه‌ای از علت انقلاب اسلامی نداشتند.
او می‌گوید: دانشمندان غربی قادر به درک عوامل و اهمیت انقلاب اسلامی ایران نیستند. دلیل آن هم این است که آن‌ها هر پدیده‌ای را از پشت عینک سکولاریسم نگاه می‌کنند و البته با این نگاه انقلاب ایران از نظر آنها انقلابی مذهبی و افراطی به حساب می‌آید در حالی که مذهب تشیع به هیچ وجه افراطی نیست.
این روزنامه‌نگار آمریکایی در ادامه با بیان اینکه اندیشمندان غربی انقلاب ایران را جدا از ماهیت مذهبی آن مورد مطالعه قرار داده‌اند، اظهار می‌دارد: تأکید غرب بر جدایی دولت از کلیسا، دانشمندان غربی را از داشتن وسعت دید لازم برای درک انقلاب اسلامی محروم ساخته است.
 این پژوهشگر آمریکایی به تاثیر انقلاب ایران بر جنبش‌های آزادی‌بخش اشاره کرده و می‌گوید: انقلاب ایران نه تنها تاثیری عمیق بر جنبش‌های اسلامی - سیاسی در عربستان، کویت، عراق، لبنان، بحرین و نقاط دیگر کشورهای خاورمیانه داشته، بلکه تاثیرات آن بر نقاطی دوردست مانند مالزی و اندونزی نیز مشهود است.
شاید بهترین نشانه تأثیر گسترده انقلاب اسلامی ایران بر سایر جنبش‌های آن دسته از مردم آزاده را که به دنبال تعیین سرنوشت خود هستند بتوان در تلاش‌های آمریکا و متحدانش در تضعیف و حتی بی‌ثبات کردن ایران دانست. کمتر از دو سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، عراق به ایران حمله کرد و با کمک آمریکا و متحدانش، هشت سال جنگ را با هدف جلوگیری از گسترش انقلاب اسلامی، به جمهوری اسلامی تحمیل کرد.


 دیدگاه‏های وحدت آفرین امام(ره)
موضوع صدور انقلاب، بحث دیگری است که ویلر به آن اشاره می‌کند. او معتقد است: به عقیده غرب و بخصوص آمریکا، مفهوم گسترش انقلاب اسلامی صرفاً به معنای گسترش سلطه ایران نیست بلکه به معنای گسترش آموزه‌ها و قوانین اسلام است، زیرا دفاع از ملت‌های مظلوم در مانیفست آیت‌الله خمینی و جمهوری اسلامی وجود دارد.
 ویلر به سیاست‌های وحدت‌آفرین امام خمینی(ره) در امت اسلامی اشاره کرده و می‌افزاید: اگر دیدگاه‌های وحدت‌آفرین بنیانگذار جمهوری اسلامی بین شیعه و سنی صددرصد جاری می‌شد امروز شاهد شکل‌گیری فرقه‌های تروریستی در خاورمیانه نبودیم.
 وی ادامه می‌دهد: متاسفانه آمریکا همچنان به سیاست‌های خود و تلاش برای تضعیف و ناپایدار کردن ایران با امید تغییر رژیم ادامه می‌دهد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.