کادر درمانی بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد در یک عمل جراحی خاص موفق به نجات جان بیمار شدند.

پیرمردی که ۱۷۰ سانت از روده اش برداشته شده بود، ترخیص شد

به گزارش قدس آنلاین، انسداد روده زمانی اتفاق می‌افتد که روده کوچک یا بزرگ قسمتي یا به طور کامل مسدود شده باشد و از جمله علائم انسداد روده می‌توان به مواردی همچون نفخ شدید و اتساع شكم، شکم درد، کاهش اشتها، حالت تهوع، استفراغ مستمر، عدم دفع مدفوع و یبوست، اشاره کرد.
چندی پیش بیماری 83 ساله‌ از روستای فدافن شهرستان کاشمر، با علائم انسداد روده به بیمارستان 17 شهریور مشهد مراجعه مي‌كند؛ علائم این بیمار بعد از اخذ آزمایش‌های لازم، حاکی از انسداد شدید در قسمت روده بزرگ بود که به محض احراز این علائم، توسط تیم جراحی عمومی بیمارستان ١٧ شهريور مشهد، متشكل از دکتر شیرین‌زهرا امیری‌شریفی و دکتر حسن حسن‌زاده  مورد عمل جراحی قرار گرفت.
با تلاش صورت گرفته توسط تیم پزشکی این عمل با موفقیت انجام شد و بیمار مراحل درمان را به‌خوبی طی کرد و اکنون در آستانه ترخیص از بیمارستان قرار دارد.
در همین راستا گفت‌وگویی را با جراحان این عمل صورت داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
دکتر شیرین‌زهرا امیری‌شریفی جراح این عمل اظهار داشت: آقای 83 ساله‌ای از روستای فدافن شهرستان کاشمر كه با علايم اتساع شديد شكم ، عدم دفع بمدت طولاني و استفراغ مكرر به بیمارستان شهر خود مراجعه کرده بود که پس از تشخیص اولیه پزشکان جهت درمان به بیمارستان 17 شهریور مشهد منتقل شد.
وی اذعان داشت: با توجه به عکس رادیوگرافی گرفته شده موارد خاص و استثنائی‌ای در بیمار مشاهده شد و بلافاصله به اتاق عمل منتقل شد.
امیری‌شریفی افزود: با وجود بدي حال عمومی بیمار، خوشبختانه به لطف الهی، عنایات امام رضا(ع) و عملکرد خوب تیم پزشکی عمل مؤفقیت‌آمیزی را پشت‌سرگذاشتیم و پس از عمل هم مراقبت 3 هفته‌ای از بیمار در بخش‌های ICU و جراحی عمومی صورت پذیرفت.
متخصص جراحی عمومی با بیان اینکه در این مدت پزشکان و پرستاران نظارت و مراقبت ویژه‌ای از این بیمار داشتند، خاطرنشان کرد: وی اکنون آماده ترخیص از بیمارستان است، هرچند که سیر مراحل درمانش همچنان ادامه دارد تا که به سلامت کامل برسد.
امیری‌شریفی تصریح کرد: از علائم خطر در بیماری روده می‌توان به بروز یبوست  و اختلال در دفع اشاره کرد . در چنین شرایطی فرد بیمار باید حتماً مورد بررسی پزشکان متخصص قرار بگیرد و توصیه‌مان به افراد داراي این علايم اين است که به پزشک مراجعه کنند.
دکتر حسن حسن‌زاده دیگر جراح این عمل اظهار داشت: در عکس رایوگرافی گرفته شده مشاهده شد که روده بزرگ بیمار بیش از حد انتظار قطور و بزرگ است و تیم پزشکی بیمارستان 17 شهریور مشهد تصمیم به عمل جراحی گرفت و در حین این عمل 2 ساعته مشخص شد که روده بزرگ در برخی قسمت‌ها به قطر 30 سانتی‌متر رسیده است و در این عمل 170 سانتیمتر از روده بزرگ این بیمار برداشته شد.
وی با تأکید بر اینکه به طور معمول قطر روده بزرگ انسان 3تا8 سانتیمتر بوده و قطر بيش از 12 سانتيمتر غير عادی تلقی می‌شود،  افزود:  قطر روده بزرگ اين بيمار بطرز شكفت‌آوری افزايش داشت.
حسن‌زاده عنوان کرد: با توجه به شدت اتساع و حال عمومي وخيم و خصوصا سن بالاي این بیمار كه ٨٣  ساله است،  نتیجه مؤفقیت اميز این عمل را لطف الهی، عنایات ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) و تلاش تمامی همکاران اورژانس، اتاق عمل، بیهوشی، ICU و بخش جراحی بیمارستان 17 شهریور می‌دانم.
متخصص جراحی عمومی با اشاره به نقش و اهمیت یک تغذیه سالم در سلامت افراد، عنوان کرد: در بحث یبوست ابوعلی‌سینا و بسیاری دیگر از بزرگان علم پزشکی معتقد هستند که این بیماری عامل بروز بسیاری از بیماری‌ها بوده و معتقدند که باید روش‌های تغذیه ناسالم و عادات غلط غذایی اصلاح شود.
وی بیان کرد: دفع پس از صبحانه از بروز یبوست پیشگیری می‌کند؛ بعلاوه رژیم غذایی پرفیبر و مصرف کاهو و هویج به صورت سالاد، خیار و سیب با پوست و نان سنگک را در برنامه غذایی توصيه مي‌شود.
متخصص جراحی عمومی با بیان اینکه در بحث سلامت و حفظ آن پیشگیری بهتر از درمان است، خاطرنشان کرد: به طور معمول در طول روز حالت مناسب دفع مدفوع 2 تا 3 نوبت بوده است و کسانی که یبوست دارند هم حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنند تا از بروز خطرات بعدی جلوگیری شود، اما به عنوان مهم‌ترین نکته می‌توانم بگویم که پیشگیری بهتر از درمان است و مردم مراقب سلامتی خود باشند.
علی‌اکبر فتحیه بیمار جراحی‌شده هم اظهار داشت: به دلیل مشکلات و دردهایی که از ناحیه شکم احساس می‌کردم به پزشک مراجعه کردم و سپس با تخصیص پزشکان جهت سیرمراحل درمان به بیمارستان 17 شهریور مشهد مراجعه کردم.
وی افزود: در این بیمارستان توسط تیم پزشکی قوی و باتجربه جراحی شدم و پس از عمل هم کادر درمانی مراقبت‌های لازم را از من داشتند و اکنون شرایط حالی مساعدی دارم و رضایت کامل را از عملکرد تیم درمانی دارم و تلاش‌ها و زحمات آن‌ها هم تقدیر و تشکر می‌کنم.
شایان ذکر است که تمامی اقدامات درمانی این بیمار از لحظه بستری تا لحظه ترخیص به صورت رایگان انجام شده است، زیرا طبق قانون سازمان تأمین اجتماعی تمامی خدمات درمانی به افراد تحت پوشش این مجموعه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وابسته به این سازمان رایگان بوده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.