به گزارش قدس آنلاین از تبریز، صادق نجفی، با اشاره به اهمیت حفاری در پروژه قطار شهری تبریز گفت: در راه اندازی یک مسیر قطار شهری، سه عامل باید فراهم باشد که مسیر و زیرساخت ها، یکی از این عوامل است و خوشبختانه امروز توانسته ایم با اتمام حفاری تونل های عمیق خط یک، گام بزرگی در راستای راه اندازی کامل خط یک قطار شهری برداریم.
وی افزود: تونل فاز اول مترو، از پایانه ائل گلی تا ایستگاه استاد شهریار، به صورت زیر سطحی و با برداشتن لایه ای از خاک و حفاری تونل نیمه عمیق، احداث شده است؛ اما ادامه کار تا فلکه دانشگاه، به صورت عمیق کار شده که باز هم بخشی از آن به دلایل توپوگرافی و داشتن قطعه اتصالی به بیرون، حساس بوده و به صورت دستی، حفاری شده است.
شهردار تبریز، ادامه داد: بقیه مسیر نیز تا پایانه لاله، توسط دستگاه TBMحفاری گردیده که البته در بعضی قسمت ها از جمله پایانه ائل گلی و پایانه لاله، در جاهایی که تونل به سطح زمین رسیده، عملیات عمرانی با دست انجام گرفته و در قسمت تونل های عمیق، حجم و سختی کار عمرانی، بیش از همه به چشم می خورد.
وی همچنین با تاکید بر سنگینی مراحل حفاری تصریح کرد: این عملیات، به صورت شبانه روزی و با تلاش بسیار مهندسین و متخصصین فنی در عمق 16 تا 25 متری زمین انجام گرفته است.
دکتر نجفی با ابراز رضایت از میزان پیشرفت در عملیات عمرانی و تامین ابنیه خط یک قطار شهری تبریز، متذکر شد: شهرداری تبریز در دوسال گذشته، بیش از 4هزار میلیارد ریال در پروژه مترو هزینه کرده است؛ با این حال هنوز نیاز به منابع مالی بسیاری داریم و امیدواریم با اختصاص فاینانسی که از سوی دولت محترم به متروی تبریز اختصاص داده شده، این طرح مهم و استراتژیک را در حداقل زمان ممکن تکمیل کنیم.
لازم به ذکر است به مناسبت ایام الله دهه فجر و اتمام موفقیت آمیز حفاری تونلهای عمیق خط یک قطارشهری تبریز، روز یکشنبه، 25بهمن ماه جاری، مراسمی با حضور شهردار تبریز ، تنی چند از اعضای شورای شهر و مدیران شهری و استانی برگزار خواهد شد.
نظر شما