اشاره: چندی است در این بخش، به پرسش‌های معارفی مخاطبان پرداخته، با مراجعه به استادان برجسته‏ این حوزه، پاسخ‌هایی مستند و البته با بیانی ساده برای شما خوانندگان عزیز فراهم می‎آوریم. به میمنت همزمانی این اقدام با ایام پربرکت دهه فجر و با توجه به نزدیکی انتخابات مجلس خبرگان، محور مباحث در روزهای پیش رو موضوع «دین و سیاست» و پرسش‌های مطرح درباره «حکومت اسلامی» خواهد بود.

آیا امام خمینی(ره) مبتکر نظریه‏ ولایت فقیه است؟

پرسش: اگر ولایت فقیه در متون دینی اصیل بوده است، چرا تا پیش از انقلاب ایران، علمای دیگر آن را مطرح نکرده بودند؟! واقعیت این نیست که «امام خمینی مبتکر نظریه‏ ولایت فقیه است؟»
ولایت فقیه نه تنها از موضوعات مورد اتفاق علمای شیعه است، بلکه از آنجا که مستندات بسیار قرآنی برای آن وجود دارد، مورد اتفاق قاطبه معتقدان به قرآن، این کتاب آسمانی است.
امام صادق (عليه السلام) برای اثبات ولایت علما، از آیه قرآن استفاده کرده‏اند؛ آن حضرت در روایتی که در بیشتر تفاسیر معتبر روایی ـ از جمله: الميزان، البرهان، تفسير عياشى و نور الثقلين ـ آمده است، می‏‎فرمایند: «از جمله چيزهايى كه به سبب آن، كسى مستحق امامت و رهبری جامعه مى‏شود: «دوری از گناهان» و معاصى هلاكت‏بارى است كه [آدمى] را لایق آتش دوزخ مى‏كند و ديگر، «آگاهى روشن از تمام حلال‏ها و حرام‏هايى كه مردم بدان‌ها نياز دارند» و سوم، «علم به قرآن» و شناخت خاص و عام و محكم و متشابه و ناسخ و منسوخ آن است و...
ابی عمرو زبیری از حضرت پرسید: چه دلیلی وجود دارد که ويژگی‏های رهبری و امامت، مواردی است که شما فرمودید؟ حضرت فرمودند: «به‏دلیل این قول پروردگار که درباره کسانی است که از سوی خداوند در ایجاد حکومت اذن دارند؛ «إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراهَ فِيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ» (مائده: 44)؛  تورات را ما نازل كرديم كه در آن هدايت و نور بود؛ «انبيا» كه اسلام آوردند، با آن در بين يهوديان حكم مى‏كردند و همچنين «ربانيون» که مربيان مردم بودند. و دسته سوم، «علما» هستند که بر اساس تورات در میان مردم حكومت مى‏كردند... (الميزان في تفسير القرآن، ج‏5، ص:  361)
این آیه قرآن نشان می‏دهد، سابقه حاکمیت علمای عادل و اذن الهی به ولایت فقها، به پیش از اسلام و دوران پس از نزول تورات برمی‏گردد. از این روست که موضوع ولایت فقها در صورت عدم امکان حاکمیت معصومین (علیهم السلام) در زمان حیات ایشان نیز مطرح بوده و علمای بسیاری در عصر آن بزرگواران، برای حاکمیت در مناطق گوناگون منصوب می‎شدند و احکامی نیز برای آن‌ها صادر می‎شده؛ شبیه احکام ولایتی که برای علمای قم (مثل زکریا بن آدم) صادر شده است.بنابراین برای علمای شیعه در دوران آغاز غیبت کبری، واگذاری ولایت و مدیریت جامعه به فقهای صاحب عدالت و تدبیر از واضحات بوده و در بسیاری از کتاب‌های فقهی آنان به این مسأله اشاره شده است. برای تبیین دیدگاه فقهی علمای متقدم شیعه تا کنون در بحث ولایت فقیه، کتاب‌های مفصل و متعددی نگارش یافته و کتاب‌های زیر، نمونه‎ای از این دست است:
- «فقیهان امامی و عرصه‎های ولایت فقیه» تألیف محمدعلی قاسمی و همکاران، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی
- «تحول نظریه دولت در اسلام»، تألیف دکتر احمد جهان‏‏بزرگی، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
- «اندیشه‏های سیاسی شیعه در عصر غیبت» تالیف علی اکبر پازوکی، نشر معارف
- «حکمت حکومت فقیه» نوشته آیت الله ممدوحی، انتشارات بوستان کتاب
شاید جالب باشد بدانید، فقط در کتاب اول، 3407 سند از متن کتاب‌های علمای شیعه درباره ولایت فقیه، درج شده است. مراجعه به این کتاب‌ها برای علاقه‌مندان و دیدن تأکیدات مکرر علمای شیعه در این باب بسیار جذاب و شیرین است.
اما ممکن است کسی بپرسد که پس چرا پیش از امام خمینی (قدس سره)، علما برای اقامه‏ این دستور قرآنی اقدام نکرده‌اند ؟ پاسخ این است که با مطالعه تاریخ شیعه به روشنی در می‎یابیم که با اعمال فشار قدرت‌های معارض و حکام هم‏عصر، وضعیت علمای شیعه، تا بدان حد دشوار بود که همه‏ دغدغه آن بزرگواران، حفظ اسلام اصیل و عبور دادن جامعه کوچک شیعه از تندباد حوادث و حراست از هویت تشیع از خطراتی بوده که موجودیت این جامعه کوچک را به مخاطره انداخته بود.  این دشواری‌ها تا بدان جا بود که بخشی از علما، تحقق حاکمیت علما را بسیار دور و دست نیافتنی می‏دانستند؛ بنابراین طرح این بحث را هم لازم تشخیص نمی‏دادند. و الا با مطالعه این منابع، آشکار می‎شود که فقهای شیعه در مقام بحث علمی، بر «واگذاری ولایت به فقها در دوران غیبت» اجماع داشته‎اند.
برگرفته از کتاب « ولایت فقیه؛ کانون عزت و اقتدار» نشر سازمان بسیج مستضعفین، جلد

منتظر پرسش‌های ارزشمند شما، از طریق سامانه پیامکی به شماره  300072309 هستیم.5

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.