قدس آنلاین: درزی، دبیر اجرایی همایش ملی اعجاز قرآن گفت: یکی از محورهای ویژه ای که برای اولین بار است که به آن پرداخته می شود محور اعجاز قرآن به مثابه مطالعات میان رشته ای است.

مطالعات میان رشته ای اعجاز قرآن به همایش اضافه شد/ تمدید مهلت ارسال مقالات

به گزارش قدس آنلاین، سومین همایش ملی اعجاز قرآن به همت پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی انجمن علمی اعجاز قرآن خرداد ماه سال ۱۳۹۵ برگزار می شود.

قاسم درزی، دبیر اجرایی این همایش با اشاره به استقبال از برگزاری این دوره از همایش گفت: با اینکه بین برگزاری دوره دوم همایش ملی اعجاز قرآن و دوره سوم (فعلی) یکسال فاصله افتاده بود ولی استقبال بسیارخوبی از برگزاری این دوره از همایش شد؛ به طوری که بنابر این اسقبال تصمیم گرفتیم فرصت ارسال مقالات را تا بیستم اسفندماه تمدید کنیم.

وی افزود: تاکنون حدود ۶۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده و اولویت ما با مقالاتی است که پیرامون موضوع اعجاز قرآن اعم از اعجاز علمی، ادبی و بلاغی باشد.البته مقالات حوزه تاریخ نگاری نگاری و پرداختن به تاریخچه اعجاز قرآن هم اهمیت ویژه ای دارند.

درزی با اشاره به یکی از تفاوت های سومین دوره همایش ملی اعجاز قرآن با دو دوره قبلی توضیح داد: یکی از تفاوت های این دوره از همایش با دوره های قبلی این است که در این دوره از مقالاتی که به موضوع اعجاز قرآن نگاه انتقادی دارند هم استقبال می شود، به بیان دیگر در دوره های پیشین رویکرد انتقادی به موضوع اعجاز قرآن مدنظر ما نبود اما در این دوره جزو اولویت های ماست و می خواهیم که همه نگرش ها وجود داشته باشد و نوعی گفتگوی مفید و سازنده شکل بگیرد.به طور کلی تمرکز دوره های قبلی همایش برروی بحث محتوایی اعجاز قرآن بوده در حالی که در دوره فعلی به محورهای انتقادی هم توجه می شود.

دبیراجرایی همایش ملی اعجاز قرآن ادامه داد: یکی از محورهای ویژه ای که برای اولین بار است به آن می پردازیم محور اعجاز قرآن به مثابه مطالعات میان رشته ای است؛ به این معنا که اگر بخواهیم پژوهشمان در حوزه اعجاز قرآن صحیح باشد باید چه مطالعاتی انجام بدهیم و چه پژوهش هایی از ضوابط مطالعات میان رشته ای تبعیت می کند.

درزی گفت: درباره موضوع اعجاز قرآن دو دسته آرا وجود دارد؛ موافقین اعجاز قرآن و مخالفین اعجاز قرآن؛ موافقین اعجاز قرآن کسانی هستند که علاقه زیادی دارند که مباحث علمی را با موضوعات قرآنی تطبیق دهند و معتقدند که ارتباط میان علم و قرآن می تواند بسیار کمک کننده باشد. هم قرآن می تواند به علم کمک کند و هم بالعکس؛ به عنوان مثال مسائل علمی مثل کیهان شناسی می تواند به فهم قرآن کمک کند. دسته مخالفین افرادی هستند قران را به عنوان یک پدیده قبول دارند ولی آن را یک اعجاز علمی نمی دانند. در سومین دوره همایش ملی اعجاز قرآن زمینه گفتگو و بحث برای هردو دسته از این آراء فراهم می شود.

وی در پایان گفت: سومین دوره همایش ملی اعجاز قرآن روز چهارشنبه پنجم خرداد ماه با حضور اساتید برجسته کشور در پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود. در این روز به صاحبان مقالات برگزیده جوایز اهدا و ضمن اینکه مقالات برگزیده در مجلات علمی- پژوهشی هم منتشر می شود.

مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.