قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه : سخنگوی وزارت خارجه از توافق ایران و ترکیه برای تبادل هیأت‌های دیپلماتیک تا عالی‌ترین سطوح در شش ماهه اول سال جاری میلادی برای توسعه روابط دو کشور و رایزنی درباره مسایل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.

 رایزنی‌های سطح بالای تهران- آنکارا

جابری انصاری در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس درباره سفر هفته گذشته معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به آنکارا، اخبار مربوط به سفر مقامات ارشد دو کشور و این موضوع که آیا مداخله نظامی ترکیه در سوریه می‌تواند به تلاش‌های آغاز شده از سوی دو کشور برای بهبود و توسعه روابط که در سال‌های اخیر دچار برخی اختلاف‌ها شده تأثیر بگذارد؟ با بیان مطلب فوق گفت: دعوتی هم از سوی ترکیه از آقای روحانی برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی به عمل آمده که در پایان فروردین ماه برگزار خواهد شد و این موضوع در دست بررسی است و در چارچوب روابط دو کشور و ضرورت‌ها درباره نوع و سطح حضور ایران در این کنفرانس اتخاذ تصمیم خواهد شد.
وی با اشاره به سفر معاون وزیرخارجه به آنکارا اضافه کرد: دخالت نظامی ترکیه و عربستان در سوریه از جمله موارد اختلاف بین تهران و آنکاراست  وایران معتقد است که بحران سوریه به دلیل مداخله‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی به یک بحران پیچیده و چند لایه تبدیل شده است و هرگونه اقدام جدیدی که بدون هماهنگی با دولت سوریه و خلاف حق حاکمیت سوریه انجام شود تنها به پیچیده‌تر شدن بحران و تشدید اقدام‌های تروریستی منتهی خواهد شد. انصاری تأکید کرد: اراده مشترکی از سوی ایران وترکیه برای تمرکز بر منافع مشترک و مدیریت اختلافات در خصوص برخی مسایل منطقه‌ای و موضوعات مختلف و در مقدمه آن‌ها موضوع سوریه وجود دارد که این سفرها در همین چارچوب برنامه‌ریزی شده و امیدواریم با مدیریت هوشمندانه این اختلاف‌ها زمینه گسترش روابط دو همسایه فراهم شود.

 «اس300»ها  در راه ایران
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره سفر وزیر دفاع کشورمان به مسکو و امکان تحویل سامانه‌های موشکی «اس300» به ایران در این سفر با بیان اینکه یکی از آسیب‌هایی که در روابط ایران و روسیه وجود دارد، عدم همخوانی سطح روابط عالی سیاسی با روابط اقتصادی است، گفت: تلاش‌هایی در گذشته برای ارتقای آن انجام شده و در شرایط فعلی و دوران پسابرجام زمینه‌های گسترده‌ای برای آن فراهم شده است.
وی ادامه داد: ما تبادل هیأت‌های مختلف را در آینده خواهیم داشت و سفر آقای دهقان هم در همین چارچوب است و سامانه موشکی «اس300» نیز مسیر اجرای خود را براساس توافق‌های دو کشور در ماه‌های گذشته طی کرده و نهایی شده و در حال انتقال به ایران است.

 تعیین حافظ منافع برای تسهیل حج
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه انتخاب حافظ منافع بین ایران و عربستان به این معناست که دو کشور به طور ضمنی به این نتیجه رسیده‌اند که امکان احیای روابط وجود ندارد، اظهار داشت: به دلایل مختلف هر دو کشور به این جمع‌بندی رسیدند که مسایلی وجود دارد بویژه مسأله حج و صدور روادید تعداد زیادی از اتباع و حجاج ایرانی و همینطور برخی مسایل دیگر، که در شرایط قطع روابط سیاسی و دیپلماتیک رسمی وجود حافظ منافع را ضروری می‌کند.
جابری‌انصاری اضافه کرد: ایران از دولت سوئیس درخواست کرده بود که این نقش را برای ایران در عربستان انجام دهد و با توجه به درخواست مشابهی که عربستان هم در روزهای اخیر از سوئیس داشت و پذیرش دولت سوئیس، از این پس بعد از طی مراحل و اقدامات اجرایی و دیپلماتیک این کار انجام خواهد گرفت.
وی هرگونه تغییر و احیای روابط دو کشور را منوط به تغییر سیاست‌ها و رفتار دولت عربستان به عنوان قطع کننده روابط دانست.

 ضرورت اجماع درباره تروریست‌ها
انصاری در پاسخ به سؤالی درباره اختلاف بر سر گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: مفهوم محوری در نشست‌های وین گفت‌وگوهای سوری - سوری است و تعیین اینکه کدام گروه‌ها سیاسی و کدام گروه‌ها تروریستی هستند، از محوری‌ترین مسایل نشست وین است.
وی با بیان اینکه از ابتدا بر سر برخی گروه‌های تروریستی اجماع بوده که در اسناد شورای امنیت هم تصریح شده که داعش و القاعده و شاخه آن در سوریه یعنی جبهه النصره است، تصریح کرد: اما در رابطه با شمول گروه‌های تروریستی دیگر اختلاف نظرهایی هست که همچنان در مسیر رایزنی قرار دارد. سرنوشت و موفقیت بخش مهمی از بحران کنونی سوریه بسته به اجماع در خصوص مسائل موجود دارد.
وی درباره اظهارات شمخانی درباره آزادی زندانیان آمریکایی و پیام جمهوریخواهان به ایران برای تغییر در این روند نیز گفت: گفت‌وگوهای مربوط به مبادله به لحاظ اجرایی توسط نهادی که مشخص شده بود، انجام و نظارت بر آن نیز توسط شورای عالی امنیت ملی بود.

 تحریم تسلیحاتی عربستان
انصاری درباره موضع ایران درباره تلاش‌ها در اتحادیه اروپا برای تحریم تسلیحاتی عربستان هم گفت: متأسفانه عربستان سیاستی را در سال‌های اخیر دنبال کرده که مبتنی بر تشدید بحران‌ها و تنش آفرینی بوده و از تسلیحات زیادی که از کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی دریافت کرده در این مسیر از جمله ایجاد بحران یمن استفاده کرده است که این موضوع، علاوه بر مبارزه با تروریسم مقابله با منابع آن را هم ضروری کرده که در افکار عمومی اروپا هم این ایده شکل گرفته است.
وی درباره چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم با اشاره به تلاش برخی کشورهای این حوزه برای تحمیل سیاست‌های یکجانبه خود بر مسیر طبیعی گسترش همکاری‌ها بین جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه در دوران اخیر، اظهار داشت: آن‌ها در مسیر چنین سیاستی قرار نگرفته و با وجود همه فشارها تلاش کردند از مسیر گسترش روابط با جمهوری اسلامی خارج نشوند. روابط ما با همسایگان مبتنی بر پایه‌های تاریخی و ارتباط عمیق بین ملت‌هاست که منافع آن را طرفین خواهند برد.

 سوئیفت در صف انتظار
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره بر طرف نشدن تحریم سوئیفت با وجود گذشت یک ماه از لغو تحریم‌ها با اشاره به لزوم تفکیک میان تصمیم‌های سیاسی و امور اجرایی و فنی گفت: سوئیفت بر اساس توافق‌های حل شده و بازگشت به مسیر پیش از تحریم‌های ظالمانه در حال اجراست، اما برخی مشکلات فنی در این زمینه است که امیدواریم به سرعت حل شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ای کیو تو نظر می خوای به اسم و ایمیل چکار داری IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    0 0
    با اسرائیل رابطه براقرار کنید از این کشور نوکر غرب بهتره و بیشتر به نفع منافع ملی می باشد ترکیه فاقد اعتبار مستقل می باشد.
  • 123 IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۷
    1 0
    ترکیه در مسیر دیکتاتور ها در حرکت است و به قانون انسانیت هم پایبند نیست.