ساری – خبرنگار قدس آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت : ۲۲اسفند روز تاسیس بنیاد شهید و روز شهدا بوده و به یاد ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید استان ، نهال غرس خواهد شد.

کاشت ۱۰ هزار نهال به یاد شهدای مازندران

ستار بابایی در جلسه بزرگداشت هفته منابع طبیعی شعار هفته منابع طبیعی امسال را "مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم" عنوان نمود و افزود : منابع طبیعی و اقلیم مرز نمی شناسد و متعلق به همه مردم دنیاست.

وی بر نهادینه شدن فرهنگ استفاده صحیح از منابع طبیعی تاکید نمود و خاطرنشان نمود: هفته منابع طبیعی فرصتی برای ترویج این آموزه هاست و در این راستا باید از ظرفیت تشکل ها، دانش آموزان، روستائیان و حاشیه نشینان جنگل نهایت استفاده را نمود.

بابایی با ذکر این نکته که باید به دنبال ایجاد تعادل در عرصه های منابع طبیعی استان باشیم ، اضافه نمود : باید بدنبال بهره برداری مناسب به همراه حفظ و حراست درست باشیم و درجهت توسعه متوازن گام برداریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری از به صدا درآمدن زنگ طبیعت در آمل ، نشست با سمن ها در شهرستان بهشهر و رو نمایی از 2 کتاب ترویجی در این هفته خبر داد و گفت : نشست با فعالان سازمان های مردم نهاد منابع طبیعی و زیست محیطی شهرستان قائم شهر در حمایت از شمشاد هیرکانی در روستاهای ریکنده ، کوتنا و سیو کتی برگزار می شود.

بابایی با اشاره به اینکه مشکل ما کاشت نهال نیست بلکه مسائل اقتصادی و اجتماعی می باشد ، تاکید نمود : باید از این هفته بعنوان فرصت استفاده تا با مشارکت یکدیگر حفاظت از منابع طبیعی را تمرین کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید از مدیریت بخش گذر عبور نموده و به مدیریت یکپارچه و جامع برسیم ، افزود : باید دستگاه های اجرایی با منابع طبیعی همکاری کنند و فعالیت های عمرانی و توسعه ای در عرصه منابع طبیعی کم شود.

بابایی با بیان اینکه شهرداری ها به جنگل داری توجه بیشتر کنند ، خاطرنشان نمود : آمادگی واگذاری عرصه برای فضای سبز و احیاء آن به شهرداری ها را داریم تا در داخل شهرها ، بوستان و پارک ایجاد کنیم و به جای کاشت تک گونه ای درختان در اماکن ، کاشت نهال ها بصورت گروهی و توده ای صورت گیرد.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت : منابع طبیعی به عنوان بستر حیات و تولید کننده آب برای ما مهم بوده و به آن نیاز داریم اما بخاطر استفاده بی رویه وضعیت خوبی نداشته و با تغییر اقلیم ، کاهش بارندگی و گرم شدن هوا ، کشور ما به سمت بیابانی شدن پیش می رود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه جوامع محلی از پتانسیل بالایی برخوردارند ، افزود : جوامع محلی می توانند در حفظ و احیاء نقش مهمی ایفا کنند و در این راستا باید از تجارب دیگر کشورها مثل هند در فعالیت مشارکتی با جوامع محلی استفاده کنیم چون این جوامع در دل منابع طبیعی می باشند.

رییس ستاد بزرگداشت هفته منابع طبیعی مازندران اضافه نمود: فضای سبز شهری کم بوده و باید برای نهالکاری در 4هزار مدرسه استان و کارخانه ها تلاش شود.

حیدرپور با ذکر این نکته که باید نهال سازگار با محیط تولید و کاشته شود ، اضافه نمود : مطبوعات و صداوسیما باید در ایجاد فرهنگ سازی در زمینه منابع طبیعی کمک کنند و در این رابطه باید از ظرفیت تشکل و سمن ها و علاقمندی و اشتیاق شان به درستی استفاده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.