مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: حدود ۲۳ گروه خونی نادر در کشور شناسایی شده و بانک اطلاعاتی افراد دارای خون‌های نادر در کشور هم فعال شده است.

بانک اطلاعاتی افراد دارای خون‌های نادر در کشور راه‌اندازی شده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، علی‌اکبر پورفتح‌الله صبح امروز در حاشیه بیست و نهمین اجلاس مدیران کل سازمان انتقال خون ایران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در ایران 20 هزار بیمار تالاسمی وجود دارد که زندگی آنها وابسته به خون است و در سال 15 بار خون دریافت می‌کنند و تاکنون هیچگونه موردی از HIV هم مشاهده نشده است.
وی افزود: حرکت بزرگی آغاز شده تا اهداکنندگان مستمر باشند و 90 درصد افراد اهداکننده مستمر و تنها 10 درصد اهداکننده اولی باشند و در سال آینده این برنامه در کشور اجرا می‌شود و هم‌اکنون در کردستان و کرمانشاه اجرایی شده است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران امسال با بیاندر زمینه تولید پلاسما و داروهای مشتق از پلاسما، خاطرنشان کرد: پلاسما آزاد به خارج از کشور صادر می‌شود و 18 میلیون دلار کاهش ویرانی را در این رابطه داشته‌ایم و 100 مهم‌ترین نیازها از پلاسما ایرانی تأمین می‌شود که ضریب امنیت و سلامت جامعه را بالا برده است.
پورفتح‌الله تصریح کرد: سازمان انتقال خون در این رابطه به خودکفای رسیده و در سال آینده 50 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید می‌شود و این عدد تا سال 1396 به 200 هزار لیتر پلاسما می‌‎رسد و صنعت پلاسما در کشور فعال می‌شود.
وی تأکید کرد: در بحث کیسه خون و پلاسما شرکت‌های خارجی با ایران قرارداد همکاری امضا کرده‌اند و 900 هزار لیتر پلاسما منطقه تأمین می‌شود که در بحث کیسه خون شرکت‌هایی از فرانسه و کره جنوبی و و پلاسما فرانسه، کره جنوبی و آلمان طرف‌های این قراردادها هستند، همچنین کنترل کین خارجی آزمایش‌های HIV هم در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در حال حاضر 5 مرکز جمع‌آوری پلاسماء ضدحاری به مراکز جمع‌آوری پلاسما انتقال یافته است، عنوان کرد: ایران جزو معدود کشورهایی است که برنامه‌ گروه‌های خونی نادر را به صورت پیوسته اجرا می‌کند و ایران از توانایی بالایی در این رابطه برخوردار است.
پورفتح‌الله گفت: در حال بررسی خون‌های نادر هستیم تا در موارد خاص از اینگونه افراد استفاده شود و حدود 23 گروه خونی نادر در کشور شناسایی شده و بانک اطلاعاتی افراد دارای خون‌های نادر در کشور هم فعال شده است.
وی افزود: هفت مرکز جمع‌آوری پلاسما در کشور شکل گرفته که 200 هزار لیتر پلاسما تولید می‌کند و مجموعاً 400 هزار لیتر پلاسما در ایران تولید می‌شود.
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به خدمات تعرفه‌گذاری شده، گفت: 14 قلم خدمت تعرفه‌گذاری شده و بخشی از خدمات به دلیل عدم تأمین منابع مالی ارائه نشده است و تعرفه‌گذاری نقش بزرگی در خدمات انتقال خون دارد و اجرای مدیریت خون بیمار بدون آن امکان‌پذیر نیست.
پورفتح‌الله بیان کرد: در کشور کمبود خون نداریم و مشارکت مردم درحد بسیارمطلوب است و مشکل زمان نگهداری پلاکت‌ها بوده که نیازمند حضور مستمر مردم است و تنها تغییر آماری در زمان‌های خاص بوده، هرچند که هروقت اعلام نیاز شده مردم در صحنه حاضر شدند و به یاری همونعان خود شتافتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.