قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور در خصوص نتیجه سفر هیأت‌های خارجی به مشهد و تفاهمنامه‌های منعقد شده، اظهار داشت:از آنجایی که یکی از وظایف نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در استان‌ها، تقویت و توسعه روابط استانی با کشورهای خارجی است، بنابراین در خراسان رضوی نیز توسعه این ارتباط در دستور کار است.

ساخت سالن خارجی فرودگاه مشهد به فرانسوی ها رسید

 ارتباط خراسان رضوی با 35 کشور
غلامعباس ارباب خالص در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: این توسعه ارتباط استانی تنها مختص با کشورهای همجوار و منطقه نیست، به طوری که در حال حاضر خراسان رضوی با 30 تا 35 کشوراز جمله کشورهای اروپایی، آسیای غربی، جنوبی و شرقی، اقیانوسیه، آفریقا ،کشورهای حوزه قفقاز و حتی آمریکای لاتین ارتباط استانی دارد.
وی با بیان اینکه این توسعه و ارتباط استانی با کشورهای خارجی با توجه به مذاکرات هسته ای و برجام طی دو سال اخیر شدت گرفته است، اضافه کرد: با توجه به این فضا، در استان با نظر به سیاست‌های کلی دولت مبنی بر جذب سرمایه‌گذار و با توجه به اولویت‌های استان در بخش‌های گوناگون مانند کشاورزی، صنعت، ترانزیت، گردشگری و فناوری‌های نوین، برنامه متناسب تعیین شده است که در اختیار کشورهای علاقه‌مند حضور در بازار استان و سرمایه گذاری در خراسان رضوی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه هدف این ارتباط این است که از حالت داد و ستد و خرید و فروش صرف کالا، به سمت سرمایه گذاری سوق یابد،تصریح کرد: در این راستا پروژه ها و طرح هایی هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: سفر هیأت‌ها از کشورهای خارجی بخصوص طی دو سال اخیر بدین گونه است که یا خود تقاضای حضور دارند که بعد از بررسی، پذیرش می‌شوند و یا اینکه استان نسبت به بررسی و هدفگذاری توان و ظرفیت و اولویت‌های استان اقدام و سپس با شناسایی کشورهای متناظر با این اولویت‌های تعیین شده اقدام و برابر آن اعزام هیأت از استان صورت می‌گیرد و یا از طریق برگزاری نمایشگاه در این کشورها دنبال می‌شود.

 سفرهایی با رنگ و بوی اروپایی
وی با بیان اینکه سفر هیأت‌های خارجی ورودی به مشهد از ابتدای سال جاری تاکنون بیشتر رنگ و بوی اروپایی داشته است، خاطر نشان کرد: سفر هیأت‌هایی از فرانسه، اسلواکی، آلمان و لهستان نمونه هایی از این دست هستند.
ارباب خالص با اشاره به اعزام هیأتی از اتاق بازرگانی استان به حیدر آباد هند یادآورشد: معمولاً در ورود هیأت‌های خارجی فرم ها ، طرح ها و پروژه‌های اولویتدار و رتبه بندی شده استان در اختیار آنان قرار می‌گیرد و این هیأت ها بررسی مؤلفه‌هایی مانند هزینه ، زیرساخت ها  انتقال کالا، امکانات و مواد اولیه را در دستور کار دارند.

 ساخت سالن خارجی فرودگاه
وی درباره قراردادهای منعقده سفر هیأت‌های خارجی به مشهد گفت: در سفر هیأت فرانسوی بحث ساخت سالن خارجی فرودگاه مشهد مطرح شد که این هیأت به فرانسه باز گشت و ظاهراً این پروژه در سفر رئیس جمهور به فرانسه به نتیجه رسیده است و در این خصوص دو کشور به توافق و تفاهم رسیده‌اند.
به گفته رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال و شرق کشور، رشد تبادلات هیأت‌های خارجی رو به افزایش است، بنابراین می‌توان تحرک و پویایی خاصی در بخش‌های مختلف خراسان رضوی از جمله کشاورزی و صنعت را در آینده نزدیک دید.

 انتقال فناوری و جذب سرمایه
وی با تأکید بر اینکه هدف از این تبادلات و ارتباطات جذب سرمایه خارجی و انتقال فناوری در راستای تولید است،گفت: به نظر می‌رسد سال آینده نتیجه این سفرها و رفت و آمدهای هیات‌های تجاری بیشتر نمایان شود.

 صدور 38 هزار روادید
وی در بخش دیگر در خصوص صدور روادید در فرودگاه مشهد خاطر نشان کرد: صدور ویزا و یا روادید تجاری 72 ساعته و نیز ترانزیت 48 ساعته از سال 77 در فرودگاه مشهد آغاز شده است.
وی با اشاره به استقرار شعبه کنسولی نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور در فرودگاه مشهد ادامه داد: از سال 82 نیز برای اولین بار در کشور ویزا و روادید جهانگردی در این فرودگاه در حال انجام است.این روند روبه توسعه ادامه داشت تا اینکه در سال گذشته به دلیل حجم بالای مراجعه کنندگان برای دریافت ویزا و نیز به جهت رفاه حال زائران خارجی با موافقت وزارت امورخارجه، روادید دو هفته ای جهانگردی به 45 روز افزایش یافت.
وی تصریح کرد:این حرکت از سال گذشته در فرودگاه مشهد آغاز شده است و شامل همه کشورها به غیر از برخی کشورها خواهد بود.
ارباب خالص ادامه داد: بتازگی با موافقت هیأت وزیران، ویزای دو هفته ای برای گردشگری در فرودگاه‌های دیگر مناطق کشور به 30 روز افزایش یافته است.
وی یادآورشد: از ابتدای سال جاری تاکنون 37 تا 38 هزار ویزا در سه حوزه ترانزیت،تجاری و گردشگری در فرودگاه مشهد صادر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.