قدس آنلاین- یزد : رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران گفت : مهندسی ژنتیک نماد بلوغ فکری بشر براي تولید مواد غذایی سالم است و هم اکنون ۱۸۱ میلیون هکتار محصولات تراریخته در كشور کشت می شود ومحصولات تراریخته در کشور ما وارداتی است

محصولات تراریخته در کشور ما وارداتی است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، بهزاد قره‌یاضی در همایش ملی "مهندسی ژنتیک در خدمت تولید غذای سالم و توسعه پایدار" دریزد با اشاره به ضرورت تأمین امنیت غذایی در جامعه، اظهار داشت : امنیت غذایی در تعریف کلمه به معنای دسترسی تمام آحاد جامعه در هر زمان به غذای کافی و سالم است و امنیت غذایی در ایران از طریق تولید و منابع داخلی تأمین و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وي افزود:مهندسی ژنتیک ازجمله فناوری‌های نوین عصر امروز است که اجازه اصلاحات و بهبود روند تولید غذاي سالم با کمترین آلایندگي‌های زیست محیطی را به تولید‌کنندگان و فعالان تغذیه جامعه می‌دهد.

قره‌یاضی با بیان اینکه اکنون تولید محصولات تراریخته در کشور تقربیا صفر است تصریح کرد: با این حال محصولاتی چون پنبه تراریخته دو رقم ، برنج تراریخته شش رقم، چغندر و سیب زمینی ترا ریخته آماده عرضه هستند.

این مسئول خاطرنشان ساخت : این محصولات به محض اینکه مجوزهای آنها دریافت شد نسبت به کشت انبوه و تجاری آن ها اقدام خواهد شد.

وی عمده ترین محصولات تراریخته وارداتی به کشور را سویا، کلزا و ذرت بیان کرد و گفت:این محصولات از امریکای شمالی و جنوبی وارد کشور می شوند.
رئیس گروه پژوهش و زیرساخت فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهور از کشورهای آمریکا، آرژانتین، اسپانیا، استرالیا، برزیل، کانادا، چین ، هند و پاکستان، اسپانیا و کشور های اروپایی بعنوان کشورهای پیشرو در زمینه محصولات تراریخته نام برد و افزود: اکنون در 28 کشور دنیا این محصولات تولید می شوند.
قره یاضی استفاده صحیح از سموم مختلف را از جمله ویژگی‌های مهندسی ژنتیک عنوان و خاطرنشان ساخت : دانشمندان علم تغذیه، تصمیمات خود را بر مبنای یافته‌های علمی و پژوهشی مهندسی ژنتیک بیان می کنند.

رئیس بخش تحقیقات و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به ضرورت ارتقای سطح علمی و پژوهشی تکنولوژی در عرصه های مختلف، گفت: دستیابی به قله‌های رفیع تکنولوژی و مهندسی ژنتیک ماحاصل حمایت‌هاي پایدار مقام معظم رهبری از دانش بیوتکنولوژی در كشور است.

وی تصریح کرد : محصولات تراریخته از جنبه سلامتی هیچ نگرانی ندارد و وزارت بهداشت با دقت نظر کافی برای این محصولات مجوز صادر می کند.

قره یاضی با بیان اینکه آنچه جای نگرانی در این زمینه وجود دارد این است که افزود: محصولات تراریخته در کشور ما وارداتی است متاسفانه 90 درصد روغن نباتی تراریخته از خارج کشور وارد می شود و چاره ای هم جز این نیست اما باید به سمت تولید محصولات یاد شده در کشور گام برداریم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.