قدس آنلاین/ حسین پورحسین: نشست شورای عالی سیاستگذاری ملی پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوي، استاندار خراسان رضوي، شهردار مشهد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي و مسؤولان دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با برنامه‌های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در دفتر استاندار تشکیل شد.

 حضور سفیران کشورهای اسلامی به جای وزیران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در این شورا  با تأکید بر اینکه برنامه‌های رویداد مهم پایتخت فرهنگ اسلامی برای مشهد نه تنها از نظر دولت، بلکه از نظر فردی هم یک وظیفه معنوی و اخلاقی به شمار می‌آید و فعالیت‌هایی که انجام می‌شود، اداری نیست، افزود: مسایل دینی و مذهبی و آنچه در این رویداد مهم فرهنگی انجام می‌شود تکلیف خدمت به آستان قدس رضوي است و اداری نیست و نیازی به تشویق ندارد و چه مسؤولیت داشته باشیم و چه نداشته باشیم، باید آن را به انجام برسانیم.
جنتی با بیان اینکه «مشهد 2017» وسیله‌ای برای توجه جهان اسلام به مشهد مقدس و جمهوری اسلامی ایران است، افزود: ما باید در این زمینه با همکاری همه دستگاه‌ها و مردم سراسر کشور توجه ویژه‌ای به این رویداد مهم داشته باشیم و با بهره‌گیری از نخبگان و فرهیختگان از تمام منابعی که داریم، استفاده کنیم و می‌بینیم که در این راستا آستان قدس رضوي و شهرداری مشهد برنامه‌های خوبی را تدارک دیده‌اند و شهرداری مشهد حتی فکر تأمین منابع را کرده و برنامه ارایه می‌کند.
  یک اشتباه را نباید بزرگ کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در پاسخ به حجت الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی مبنی بر علل نادیده گرفتن دعوت از وزیران فرهنگی کشورهای اسلامی در برنامه‌های «مشهد 2017» و انتقادات مطرح شده در این رابطه عنوان کرد: اگر سایتی در جایی اشتباه کرده، در اثر بی‌اطلاعی بوده است، زیرا اجلاس وزرای فرهنگی هر دو سال یک بار و داوطلبانه انجام می‌شود و اینکه اجلاس در کشوری برگزار شود، ارتباطی به الان ندارد و اصل اجلاس وزرا هم تشریفاتی است و بیانیه‌ای که از قبل نوشته شده و گزارش کاری ارایه می‌شود. اما تلاش می‌کنیم، در برنامه‌های تعیین شده و با الهام از روح بزرگ حضرت امام(ره) وظیفه‌ای را که داریم، درباره مشهد مقدس به انجام برسانیم.
جنتی با اعلام اینکه از سال 2011 همه ساله سه کشور از حوزه کشورهای آفریقایی، اسلامی و اسلامی غیرعربی به عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی معرفی می‌شوند، افزود: در مصوبات آیسسکو موردی درباره لزوم برگزاری اجلاس وزیران در این پایتخت‌ها وجود ندارد و دولت با توجه به میزان منابع و با نگاه همراهی وزارتخانه‌ها هر چه را که لازم باشد، در ارتباط با تأمین منابع برای برگزاری «مشهد 2017» به انجام خواهد رساند.

سفرای کشورهای اسلامی در راه مشهد
استاندار خراسان رضوي هم پس از شنیدن گزارش مشروح برنامه‌های اعلام شده از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي و دیگر اعضای شورای عالی سیاستگذاری برای اجرای برنامه‌های پایتخت فرهنگ اسلامی «مشهد 2017» و دبیرخانه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی گفت: اجلاس سفرای کشورهای اسلامی از نیمه دوم سال 95 در مشهد برگزار می‌شود و یکی از اهداف برنامه‌های «مشهد 2017» گسترش تعاملات بین عناصر فرهیخته کشورهای اسلامی است.
علیرضا رشیدیان درخصوص تأمین بودجه این رویداد بزرگ فرهنگی گفت: مکاتباتی با مرکز برای افزایش میزان تخصیص بودجه متمرکز وزارتخانه‌ها به مشهد مقدس انجام شده تا بین هشت تا 10 درصد اعتبارات افزایش داده شود.

 پیگیر تخصیص بودجه باشید
استاندار خراسان رضوي از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست پیگیر تخصیص اعتبار از بودجه استان برای اجرایی شدن برنامه‌های «مشهد 2017» شود.
وی از مکاتبات مستمر با 28 دستگاه اجرایی در این زمینه خبر داد و افزود: برنامه‌هایی نظیر هوشمندسازی، مسایل فرهنگی، زنان و الگوی ایرانی اسلامی، بهداشت و درمان، نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت، صنایع دستی و گردشگری و تأسیس موزه‌ها و نمایشگاه‌ها و انتشار قرآن فاخر در دستورکار قرار دارد.

آمادگی شهرداری برای ساخت سالن
در این شورا ستادهای فرهنگی، شهری، عمرانی، دبیرخانه مشهد 2017، کمیته بین‌الملل و بخش مسابقه لگو گزارش‌هایی ارایه کردند و شهردار مشهد هم در این جلسه عنوان کرد: ما حاضریم، مجموعه‌ای از سالن‌های همایش‌های بین‌المللی را بسازیم.
این مجموعه سه هزار میلیارد اعتبار و زمین و پروانه ساخت می‌خواهد، چنانچه 1000 میلیارد اعتبار تأمین شود، شهرداری مشهد این کار را به انجام می‌رساند.
صولت مرتضوی در ادامه به 20 پروژه تعریف شده عمرانی و فرهنگی، شهری و تأمین تاکسی و اتوبوس‌های ویژه و نصب المان‌های اسلامی و همچنین احداث بازار سوغات در منطقه ثامن و بازار ارزاق عمومی از بلوار شهید شوشتری به حرم مطهر رضوی و دیگر برنامه‌ها درخصوص مشهد 2017 اشاره کرد و افزود: طرح‌های ستاد شهری شاخص قرار دادن و اولویت آن بر محور حرم مطهر خواهد بود و در مرحله بعد هم کمربند سبز، فردوسی، فعال کردن کمیته فرهنگی جشنواره بین‌المللی و اهدای جایزه گوهرشاد به محصولات فرهنگی و ابتکار عمل خبرگان و هنرمندان و روزنامه‌نگاران در رابطه با جهان اسلام و تجلیل از شخصیت‌های جهانی مشهد، زنده نگه داشتن آرمان فلسطین و... از جمله برنامه‌های مشهد 2017 خواهد بود.
رئیس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام هم برنامه‌های ستاد ارتباطات بین‌الملل را تشریح کرد و افزود: سال آینده فعالیت‌های فرهنگی و هنری برگزار کرده و در سال 96 میزبان کشورهای افغانستان، تانزانیا، آلبانی، پاکستان، تاجیکستان و دیگر کشورهای اسلامی خواهیم بود و هفته‌های فرهنگی در دستورکار قرار دارد و باید برنامه‌ها مشخص شود تا بتوانیم از شخصیت‌های فرهنگی در اختتامیه استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین اختری با اعلام اینکه اگر بودجه اقتضا کند، اجلاس‌های بین‌المللی و همایش‌های بین‌المللی فرهنگ و معارف را برگزار می‌کنیم، گفت: این برنامه‌ها در شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (علیهم السلام) مطرح خواهد شد تا توانایی خود را در امر مشارکت به انجام رسانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.