وزارت نیرو اعلام کرد: قیمت متوسط معامله های برق بورس انرژی در هفته گذشته در مقایسه با هفته قبل از آن با کاهش ۶ درصدی روبرو شد.

 کاهش ۶ درصدی قیمت متوسط معامله برق در بورس انرژی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت نیرو، برپایه اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران، هفته گذشته (24 تا 28 بهمن ماه) در بورس انرژی، تنها در نماد بار پایه روزانه معادل 156 هزار و 264 مگاوات ساعت برق با قیمت متوسط 301 هزار و 257 ریال بین خریداران و فروشندگان انرژی معامله شد.
هفته گذشته، ارزش معاملات برق انجام شده در بورس انرژی، بیش از 47 میلیارد ریال بود و ارزش معامله های انجام شده در بورس انرژی در دو هفته گذشته بیش از 111 میلیارد ریال ثبت شد.
پس از موافقت شورای عالی بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی به عنوان چهارمین بورس کشور در چهار بخش اوراق سلف برق، اوراق قرارداد محورکالاهای انرژی مانند زغال سنگ، نفت و انرژی های سبز مانند انرژی های خورشیدی، در برنامه کاری سال 1390 بازار سرمایه ایران قرار گرفت.
قرار است در مرحله نخست برق به صورت سلف موازی معامله شود و سپس، بازار مشتقه شامل قرارداد آتی، قرارداد اختیار خرید و معاملات در عرصه بین المللی فعال می شود.
شرکت بورس انرژی، سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت مدیریت فناوری، شرکت سپرده گذاری مرکزی، شرکت های کارگزاری، شرکت مدیریت شبکه، شرکت توانیر، مصرف کنندگان برق و تولید کنندگان برق بازیگران بورس انرژی در بخش معاملات برق محسوب می شوند.
حمید چیت چیان وزیر نیرو پیش از این اعلام کرد: همکاری وزارت نیرو با بازار سرمایه اهمیت بسزایی دارد و تفاهم بر سر پیشبرد پروژه های مشترک می تواند صنعت برق را مستقل کند به گونه ای که صنعت برق با کمک بورس انرژی به لحاظ مالی خود را اداره کند.
وی اظهار داشت: بورس انرژی زمینه ای برای واقعی شدن قیمت برق است و می تواند بازده زیادی برای مردم و کشور به همراه داشته باشد که یکی از بهترین مکان ها برای ساماندهی اقتصاد برق، استفاده از ابزار بورس است.
چیت چیان یکی از برنامه های مهم وزارت نیرو را خرید برق مصرف کنندگان بزرگ از بورس انرژی اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.