مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد گفت: لایحه افزایش بهای خدمات قطار شهری مشهد را به شورای شهر ارائه کرده‌ایم.

ارائه لایحه افزایش بهای خدمات قطار شهری مشهد به شورای شهر

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، قاسم طاهری ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت آغاز ششمین سال بهره برداری خط یک قطارشهری مشهد اظهار داشت: از قطار شهری مشهد در پنج سال گذشته 140 میلیون مسافر توسط خط یک این ناوگان جا به جا شده‌اند.
وی افزود: امروز آغاز ششمین سال بهره‌برداری از قطار شهرداری مشهد است، همیشه این گلایه بود که مشهد از شهرهای دیگر عقب‌تر است اما خوشبختانه امروز به این مرحله رسیده‌ایم که نسبت به تمام شهرها جلوتر هستیم، در بسیاری از شهرها سرفاصله زمانی 30 دقیقه  و با یک رام قطار صورت می‌گیرد اما در مشهد فاصله زمانی از 24 به 5 دقیقه کاهش یافته است.
طاهری تصریح کرد: سرفاصله زمانی میانگین مسافر اگر 10 کیلومتر باشد به ازای آن 37صدم لیتر سوخت بنزین نیاز است و ما در 5 سال گذشته 53میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی کرده‌ایم و 7میلیون لیتر گازوئیل مصرف شده و مترو به رسالت واقعی خود رسیده است.
وی با اشاره به خدمات‌دهی 16ساعته قطار شهری مشهد در طول شبانه‌روز عنوان کرد: با توجه به آلودگی هوا در کلانشهر مشهد به هر میزان سوخت‌های فسیلی کمتر مصرف شود، محیط پاکتری خواهیم داشت.
طاهری خاطرنشان کرد: باید به‌دنبال قطعات یدکی و تامین نیازها باشیم و امیدواریم صنایع نیز پای کار بیایند و به‌دنبال مهندسی معکوس هستیم و تاکنون 18 قرارداد به نتیجه رسیده و 18 قطعه بومی‌سازی شده است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به راه‌اندازی مسیر پنج کیلومتری خط یک قطارشهری مشهد و اتصال آن به فرودگاه بیان کرد: حدود 500 نفر روزانه از مسیر توسعه استفاده و از فرودگاه به سطح شهر و بالعکس منتقل می‌شوند.
وی با بیان اینکه از 5 سال گذشته تاکنون تعطیلی نداشته‌ایم گفت: طبق استاندارد سامانه حمل و نقل ریلی باید یکپارچه شود که با تحقق این مهم میزان جا به جایی مسافر توسط ناوگان ریلی افزایش پیدا می‌کند.
طاهری تصریح کرد: استفاده از نمادهای ملی و مذهبی نظیر رستم و سهراب، نماد شهدا و ضامن آهو در ایستگاه‌ها نصب شده است همچنین فضای مورد نیاز بانوان را افزایش داده‌ایم و قرارداد آموزشی با سازمان فنی حرفه‌ای و دانشگاه فردوسی داریم تا پژوهشکده حمل و نقل به دانشکده تبدیل شود.
وی با اشاره به افزایش بهای خدمات  ابراز کرد: لایحه افزایش قیمت کرایه را به شورای شهر ارائه داده‌ایم و در صورت پذیرش کرایه 50 تومان تومان افزایش پیدا می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد افزود: امیدواریم سال 96 شاهد بهره‌برداری خط دو قطار شهری مشهد باشیم و تا امروز 1.5 میلی‌متر ریل‌گذاری شده است. استفاده از ظرفیت جوانان در تمام کشورها مطرح است به همین دلیل مجموعه‌های تجاری اطراف مترو تجهیز شده و در حال حاضر 331 نفر در واحدهای تجاری اطراف مترو مشغول به‌کار هستند.
وی با بیان اینکه روزانه 500نفر از ایستگاه مترو فرودگاه جابه‌جا می‌شوند اظهار داشت: در مدتی که ایستگاه مترو فرودگاه افتتاح شده است 10 هزار نفر جابه جایی صورت گرفته و با افتتاح ایستگاه ریحانه امیدواریم این میزان جابه جایی افزایش پیدا کند.
طاهری خاطرنشان کرد: ایستگاه فرودگاه در ساعات 6 تا 8 و 15 تا 20 فعال است البته به‌دنبال افزایش این زمان هستیم  اما در حال حاضر با این شرایط رضایت‌مندی خوبی داریم البته باید نیاز سفر مورد بررسی قرار گیرد و براساس آن فاصله زمانی را مشخص کنیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه خط دو قطار شهری در منطقه شلوغ  شهر قرار دارد گفت: عملیات حفاری مسیر 14،5کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی.بی.ام از تیرماه 1390 آغاز و پانزدهم بهمن ماه امسال به پایان رسیده است.
وی افزود: عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28،5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد خردادماه امسال با حضور وزیر کشور آغاز شد و اینک مراحل ساخت ایستگاه ورودی دستگاه حفاری در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی در حال انجام است.
طاهری بیان کرد: در ابتدای راه اندازی خط یک قطارشهری مشهد روزانه حدود 80هزار نفر جابه‌جا می‌شدند اما در حال حاضر این میزان به 120 هزار نفر رسیده است.
وی افزود: همچنین کتاب تاریخ قطارشهری توسط دانشگاه فردوسی در حال نگارش و پژوهشکده حمل و نقل نیز در دانشگاه فردوسی مشهد فعال است که می‌کوشیم این پژوهشکده به دانشکده تبدیل شود، رادیو مترو از جمله برنامه‌هایی است که به زبان عربی و انگلیسی در سال 95 راه اندازی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد خاطرنشان کرد: در خط یک 13هزار نفر در ساعت برآورد مسافر شده بود و با افزایش خط یک و خط دو استاندارد جهانی 40 هزار نفر برآورد شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.