قدس آنلاین/ ملیحه پژمان: زهرا عصاره عصمت است، آیینه پاکی است. زهرا زلال کوثر است. ای همیشه جاری! ای بهار کوتاه! ای ترنم باران وحی! در شکوه مقام تو حیرانم که معرفت به غبار آستان خانه ات بوسه می‌زند.

 خط ولایت از فاطمیه آغاز می‌شود

برهوت این دنیای خاکی شایستگی میزبانی چشمه سار همیشه جاری تو را نداشت. تو که در آیینه زخم‌ها و داغ‌ها و در هجران پدر، غریبانه زیستی و در وداع شبانه‌ات با پهلویی زخم خورده، خانه گلین را به امید آغوش بهشتی پدر ترک گفتی...راستی که دنیا جایی برای ملکوتیان نیست و چه زیبا ولایتمداری و پیروی از امام معصوم را با نثار جان خویش معنا کردی تا درسی برای امروز و فرداهای ما باشد...
امروز برابر با سالروز شهادت سیده و سرور زنان هستی، حضرت زهرا(سلام الله علیها) است، به همین مناسبت فرازهای زندگی ولایی بانوی دوعالم را در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله فرحزاد، استاد اخلاق و عرفان و کارشناس معارف اسلامی مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  جناب آقای فرحزاد! درباب فضایل و برکات زندگی کوتاه اما عرفانی و پربار حضرت زهرا(سلام الله علیها) بارها شنیده‌ایم اما دوست داریم در ایام فاطمیه باز هم بیشتر بشنویم، اگر بخواهید به یکی از زیباترین فضیلت‌های حضرت اشاره کنید، چه نکته ای قابل طرح است؟
 چنانکه اشاره داشتید حضرت زهرا(سلام الله علیها) دریای بی انتهای کرامت و فضایل هستند، این فضایل بر همه روشن بود و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به عناوین مختلف درباره فضایل دخترشان صحبت می‌کردند.
 نقل است بلال حبشی و سلمان نزد پیامبر آمدند و گفتند که ما می‌خواهیم در مورد فضایل دخترتان بدانیم، چهره حضرت شاد شد و فرمودند: وقتی در روز قیامت دخترم وارد محشر می‌شود، سوار بر شتری از ناقه نور است که هیچ کس با این سیاق از محشر عبور نمی‌کند و زمام این ناقه به دست امیرالمومنین(علیه السلام) است، طرف راست این ناقه جبرئیل و طرف چپ این ناقه میکائیل است‌.
امام حسن(علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) هم پشت سراین ناقه حرکت می‌کنند‌. خدا هم نگهبان این مرکب و صاحب مرکب است‌.
خدا ندا می‌کند ای خلائقی که در محشر هستید، چشم هایتان را ببندید ( شاید بستن چشم‌ها به سبب این باشد که کسی تحمل نور وجودی فاطمه را ندارد )، خدا مبلغ و مروج این بانو است. وقتی ایشان وارد بهشت می‌شوند می‌فرماید: شکر می‌کنم خدایی را که ناراحتی و خوشی‌ها را از ما برد‌.
بعد ندا می‌رسد: ای فاطمه، ازمن درخواستی بکن و هر چه بخواهی من به تو عطا می‌کنم و آرزوی تو را برآورده می‌کنم‌. حضرت زهرا(سلام الله علیها) می‌فرماید: خدایا آرزوی من توهستی و تو برتر و بالاتر از آرزوی من هستی ولی من یک خواسته دارم و خواسته من این است که دوستان من را به آتش غضب خودت نسوزانی و خدا می‌فرماید که دو هزار سال قبل از خلقت آسمان و زمین، من به خودم قسم خوردم که دوستان فاطمه را به آتش غضبم نسوزانم.
این روایت نشان از اوج عاطفه و محبت حضرت زهرا(سلام الله علیها) نسبت به دوستدارانشان است و بر ماست که قدر این همه عنایت و توجه ایشان را بخصوص در ایام فاطمیه بدانیم.

  اشاره کردید به ایام فاطمیه، چرا ایام شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) به دو بخش تقسیم شده است؟
 همانطور که در کتب و روایات تاریخی نقل شده برای شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) 2 روایت وجود دارد، يكي هفتاد و پنج روز پس از رحلت پيامبر ‌(صلی الله علیه و آله) و ديگري نود و پنج روز. با توجه به این که رحلت پيامبر اسلام ‌(صلی الله علیه وآله) در بيست و هشتم صفر به وقوع پیوسته است، بنا به روايت ۷۵ روز، سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاوّل، شهادت حضرت زهرا‌‌(سلام الله علیها) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌خوانند اما بنا به روايت ۹۵ روز، شهادت حضرت‌‌زهرا (سلام الله علیها) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌خوانند.

  و دلیل این که در فاطمیه به ذکر مصیبت و فضایل حضرت زهرا(س) تاکید شده چیست؟
 فاطمیه فرصتی برای افشای حقیقت پنهان وجود حضرت زهرا(سلام الله علیها) است. فاطمه(سلام الله علیها) عصمت بی انتهای هستی است.
 از ازل تا به ابد، فقط پیامبر و حضرت
علی (ع) از ایشان برتر هستند. همه ما باید ایام فاطمیه را جدی بگیریم، البته مردم نباید تمام مجالس را در همین چند روز بگذارند، حتی در ایام ولادت هم باید برنامه‌های مفصل برای حضرت زهرا داشته باشند.
برای امام حسین (علیه السلام) بیشتر مذاهب عزاداری می‌کنند، حتی غیر مسلمانها مثل مسیحیان و هندوها ولی عزاداری حضرت فاطمه خاص شیعیان است و باید این را قدر دانست. در سابق میرزا آقای تبریزی به خاطر تکریم حضرت فاطمه با پای برهنه به قم می‌آمدند. ایشان می‌فرمودند که امید من به شفاعت و دستگیری حضرت زهراست‌.
من از بزرگی پرسیدم که امید شما برای شب اول قبر به کیست؟ ایشان فرمودند: امید من به ولایت و شفاعت حضرت زهرا(سلام الله علیها)ست. در حقیقت خط ولایت از فاطمیه آغاز می‌شود؛ زیرا فاطمه(س) نخستین فدایی ولایت است.

  پس با این حساب دوستداران ولایت با شفاعت فاطمی راهی بهشت می‌شوند؟
 بله همین طور است؛ چنانکه امام باقر(علیه السلام) در این زمینه می‌فرماید: موقع ورود به بهشت دوستداران حضرت فاطمه  می‌ایستند، به آنها خطاب می‌شود که چرا شما وارد بهشت نمی‌شوید؟آنها می‌گویند که ما می‌خواهیم مقام دوستداران حضرت فاطمه مشخص بشود. خطاب می‌رسد  ای دوستان فاطمه، هر کس هم که به شما خدمتی کرده است وارد بهشت می‌شود.

  و چطور می‌توانیم رفتار فاطمی را در زندگی خانوادگی خود جاری کنیم؟
 اگر مدعی عشق فاطمه(سلام الله علیها) هستیم، عاشق باید به معشوق خود تشبه کند؛ بنابراین باید در رفتار و عمل فاطمی باشیم. در چنین شرایطی مادر و پدری که رفتار فاطمی دارند، قطعا زندگی فاطمی در میان اهل خانواده آن‌ها جریان پیدا می‌کند.
حضرت علی (ع) فرمودند: به خدا قسم من یک بار فاطمه(سلام الله علیها) را مجبور به کاری نکردم و یک بارهم او را ناراحت نکردم‌.
 پس خانم‌های ما به نیت حضرت زهرا به خانواده شان خدمت بکنند و آقایان هم به عشق حضرت علی (علیه السلام) به فرزندان و همسرانشان خدمت کنند‌. حضرت می‌فرماید‌: وقتی من با تمام خستگی‌ها وارد خانه  می‌شدم، با نگاه کردن به چهره فاطمه، همه غم‌ها از من دور می‌شد‌.
 شبی پیامبر(صلی الله علیه و آله) به حضرت فاطمه فرمودند: « قبل از خواب چهار عمل را انجام بده و بعد استراحت کن؛ ختم قرآن بکن، همه انبیاء را از خودت راضی کن، همه مومنان را دعا کن و یک حج عمره بجا بیاور.
 سوره توحید ثلث قرآن است پس خواندن سه مرتبه سوره توحید یک ختم قرآن است، یکبار تسبیحات اربعه ثواب یک حج عمره را دارد (ما باید اینها را باور کنیم و خوش بین باشیم‌.  این خوش بینی‌ها انسان را به راه درست می‌کشند)، با گفتن اللهم صل علی محمد وآل محمد و صل علی جمیع الانبیاء والمرسلین همه پیامبران را راضی کن و با گفتن اللهم اغفرللمومنین و المومنات همه مسلمانان را دعا کن.» بنابراین حضرت زهرا برای همه (مرد و زن) الگو است حتی برای امامان.
 چنانکه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) می‌فرمایند: مادرم فاطمه برای من هم الگو است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.