معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با ارائه آماری از عملکرد مکانیزاسیون استان ها گفت: متاسفانه عملکرد ۵۰ درصد از استان ها قابل قبول و منطبق با برنامه نیست .

مکانیزاسیون یکی از کلیدهای توسعه پایدار کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، گردهمایی بررسی عملکرد و برنامه ریزی جامع مکانیزاسیون کشاورزی کشور در کلیه زیربخشها جهت سال 1395 با حضور  مسئولین وزارتی و استانهای کشور در مشهد سالن همایش های آستان قدس رضوی به همت سازمان موسسه اقتصادی رضوی، شرکت کمباین سازی ایران و مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی برگزار شد.

مهندس کشاورز معاون وزیر در امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون یکی از کلیدهای توسعه پایدار کشاورزی است گفت: یکی از چالشهای کشاورزی کشور مکانیزاسیون می باشد.وی با اشاره به سیاست های دولت در بحث اقتصاد مقاومتی گفت: برای هماهنگی کشاورزی با اقتصاد مقاومتی باید به سمت کیفی شدن تولید حرکت نماییم که این مهم از مسیر مکانیزاسیون عبور می کند.

وی افزود پایداری در مکانیزاسیون، استفاده از دستگاه های دقیق و کیفی به افزایش تولید و نهایتاً پایداری در توسعه منجر خواهد شد.

مهندس کشاورز با ارائه آماری از عملکرد مکانیزاسیون استان ها گفت: متاسفانه عملکرد 50 درصد از استان ها قابل قبول و منطبق با برنامه نیست .

وی گفت: بحث کمبود اعتبار و تسهیلات نیز به عنوان عامل بازدارنده قابل قبول نیست چون با همان وضع موجود 11، استان پرونده قابل قبولی دارند بطوریکه 2 استان عملکرد بالای 98 درصد دارند.

وی با اشاره به کمبود آب و بحران موجود در آب غیر از گندم و جو و سیب زمینی و سبزیجات  باید بقیه محصولات بصورت نشائی کشت شوند و مکانیزاسیون باید در کنار کشاورزی باشد. وی در پایان تاکید کرد اصلاً اسراری به افزایش سطح زیرکشت وجود ندارد بلکه باید عملکرد و در نتیجه بهره وری آب مدنظر قرار گیرد.

در ادامه این نشست مهندس طهماسبی معاون وزیر در امور باغبانی با اشاره به کوچک بودن باغات موجود در کشور و به صرفه نبودن تهیه ماشین آلات کشاورزی نیاز ما را به تشکیل تشکل های فنی و مهندسی افزون می کند.

وی افزود:در بعضی از استان ها این تشکل ها تشکیل گردیده است که می توان از آن ها به عنوان الگو برای سایر استان ها استفاده نمود. مهندس طهماسبی به بحث آموزش و ترویج اشاره کرد و گفت: باید بحث آموزش و ترویج دستگاه ها با ملزومات جدید توسط مراکز آموزش استان ها مورد توجه قرار گیرد. این مقام مسئول با اشاره به تشکیل تشکل نشاء کاران گفت: این تشکل می تواند در این اوضاع بحرانی آب به عنوان بازوی کشاورزی قرار گیرد. در ادامه این گردهمایی دکتر عباسی رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور با اشاره به برنامه  جامع 12 ساله این مرکز گفت با احصاء این وضع موجود بخش مکانیزاسیون توانستیم به ترسیم وضع مطلوب در این زمینه بپردازیم. وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون هدف نیست افزود بلکه تولید و هدف نهایی، تولید انبوه و اقتصادی محصولات می باشد . وی گفت: در این برنامه زنجیره کامل را اعم از خاکورزی، کاشت، داشت و برداشت مورد توجه قرار دادیم توجه به آینده نگری و فناوری های نوین نیز از جمله توجهات مرکز در برنامه ریزی می باشد.

دکتر عباسی استفاده از روش های پایدار، حمایت از تولیدات داخلی، حمایت از توسعه مکانیزاسیون کم نهاده با قیمت های مناسب، حمایت از فناوری های نوین و حمایت از واحدهای خدمات مکانیزاسیون را از جهت گیری های اصلی این مرکز دانست و گفت: متاسفانه در حمایت از واحدهای خدمات مکانیزه بدلیل محدودیت های فنی و اقتصادی و فرهنگی در حد قابل انتظار موفق نبوده ایم وی به رویکردهای مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: پایداری در تولید، حفظ منابع پایه آب و خاک و توسعه مکانیزاسیون مناسب و متناسب با شرایط اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بهره برداران رویکردهای ما در ادامه راهمان می باشد. دکتر عباسی به اقدامات عملیاتی در 3 سال اخیر این مرکز اشاره کرد و گفت: ایجاد خط ارتباطی مستقل و پایدار با دستور العمل های لازم و در حال ارتقاء، تدوین برنامه جامع بلند مدت مکانیزاسیون، تشکیل ستاد مکانیزاسیون کشاورزی، برنامه ریزی در حوزه توسعه فناورزی نوین، استاندارد سازی ماشین آلات کشاورزی و پلاک گذاری ماشین آلات برای اولین بار در کشور از جمله اقدامات عملیاتی مرکز در سالهای اخیر می باشد.

در ابتدای این نشست مهندس مزروعی با ابلاغ خیر مقدم و تشکر از برگزاری این نشست در استان به اشتغال مثبت بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت در سال94 ضریب اشتغال  بخش کشاورزی 5 و سه درصد رشد داشته است و ضریب اشتغال در بخش کشاورزی استان خراسان رضوی به 28 و نیم درصد رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: توجه به مکانیزاسیون یکی از چهار رکن اساسی ما در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی است. وی افزود امیدوارم با بارش الطاف الهی و با رویکرد دولت تدبیر و امید از فرصت هااستفاده نماییم. این نشست با برگزاری پنل های  تخصصی زراعت، باغبانی و اقتصاد مقاومتی و توسعه فناوریهای نوین در مکانیزاسیون بکار خود ادامه داد و تا فردا با برگزاری پنل های تخصصی دیگر ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.