یک اقتصاد دان گفت: بیکاری اولین مشکل اقتصادی کشور است، بین ۵ تا ۶ میلیون بیکار در کشور داریم. تعداد زیادی ازکسانی که الآن شاغل هستند دارای شغل موقتی هستند و اعتمادی به تداوم این شغل ها وجود ندارد.

راه حلی برای مشکل بیکاری/ایجاد ۷۲ هزار بنگاه تولید با ۲۵ درصد تسهیلات بانکی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس ، حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی نظراتش در مورد بیکاری و راه حل های اشتغال را عنوان کرد و گفت: بیکاری اولین مشکل اقتصادی کشور است، بین 5 تا 6 میلیون بیکار در کشور داریم. تعداد زیادی از کسانی که الآن شاغل هستند، دارای شغل موقتی هستند و اعتمادی به تداوم این شغل ها وجود ندارد. مهمترین مساله اقتصادی در حال حاضر این است که کشور به تولید اهمیت کافی نمی دهد  به عنوان مثال اگر شبکه بانکی روی تولید متمرکز شود می توان مشکل بی کاری را حل کرد. به طور متوسط سالانه 400 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته می‌شود.
اگر از این مقدار فقط 100 هزار میلیارد تومان صرف تولید بشود، برمبنای محاسبات حدود 72هزار بنگاه صنعتی در سال بوجود می آید. هر کدام از این بنگاه ها (یا کارگاه های صنعتی) که به طور متوسط 10 نفر را استخدام بکنند، در سال 720 هزار شغل ایجاد می شود. این یعنی در طی 4 سال به صورت تقریبی 3 میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود. این امر وابسته به این است که شبکه بانکی به نحوی اصلاح شود که منابع بانکی بجای خرج واردات بشود، یا اینکه به عنوان تسهیلات که به سوداگران یا گاهی به قاچاقچیان داده بشود، در راه تولید تسهیلات پرداخت نماید.
اگر تسهیلات به فارغ التحصیلان دانشگاهی داده شود، می توان اقتصاد دانش بنیان را به راه انداخت. در این راه ضریب اشتغال‌زایی بسیار بالاتر می آید. فرض کنید اگر یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی بتواند با یک میلیارد تومان یک کسب و کار دانش بنیان به راه بیاندازد، در ازای مبلغ 100 هزار میلیارد(یک چهارم مقدار کل تسهیلات)، در سال 100 هزار بنگاه دانش بنیان ایجاد می شود. و اگر به ازای هر بنگاه دانش بنیان تنها 10 نفر شاغل شوند، یک میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود. بر اساس تجربیات خارجی و داخلی در مورد بنگاه های دانش بنیان، در سال این بنگاه ها بالغ بر 500 میلیون تومان درآمد کسب می کنند.
پس یک مساله اساسی در حل مساله بیکاری می تواند اصلاح نظام بانکی باشد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.