قدس آنلاین/ تکتم بهاردوست: نحوه تعامل دولت با رسانه ملی در ادوار مختلف همواره مورد بحث و جدل فراوان بوده است و تقریباً در هیچ دولتی، رابطه دولت و صداوسیما در یک دوره طولانی، خوب نبوده است.

 خلع سلاح رسانه ملی در میدان جنگ نرم

رابطه دولت یازدهم و صداوسیما از همان ابتدا با فراز و نشیب همراه بوده است. انتقادات و سخنان گاه و بی‌گاه مشاوران رئیس جمهور و برخی وزرا درباره تعامل رسانه ملی و دولت، نشانه‌ای از این روابط پرفراز و نشیب بود، اما نوع تخصیص بودجه به سازمان صداوسیما نشان از آن داشت که دولت عزمی جدی در کنترل برنامه‌های رسانه ملی دارد و این قضیه را هم می‌خواهد با اختصاص بودجه امسالش به صداوسیما جامه عمل بپوشاند؛ بودجه‌ای که نسبت به بودجه سال قبل تنها یک درصد افزایش داشته است.  بودجه صداوسیما در سال1393، 872 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در لایحه بودجه سال94 این رقم به 932میلیارد تومان رسید. از آن جایی که لایحه دولت در سال93، برای صداوسیما 890میلیارد تومان درآمدزایی را تکلیف کرده بود که این میزان در سال94 به هزار و 200میلیارد افزایش یافت که این خود به ‌معنای رشد 8/34درصدی است و معنای آن لزوم افزایش حجم آگهی‌ها و نرخ آن در رسانه ملّی بود، اتفاقی که عملاً نیفتاد. دولت برای سال آینده برای سازمان صداوسیما درخواست بیش از هزار و 335میلیارد تومان بودجه کرده است، یعنی به عبارتی بودجه سال95 سازمان صداوسیما در بخش جاری تنها 8 درصد افزایش داشته ولی در بخش عمرانــی 21درصد کاهش یافته است. این در حالی است که برخی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی شاهد افزایش بیش از 50درصدی اعتبارات در بودجه جاری سال95 خود هستند و بودجه عمرانی‌شان هم تا 90درصد ارتقا پیدا کرده است. برای مثال، بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش جاری 32 و در بخش عمرانی 35درصد رشد داشته است. وضعیت بودجه سال آینده صداوسیما به گونه‌ای است که به گفته مسؤولان این سازمان آنها حتی توانایی افزایش 12درصدی حقوق پرسنل و کارکنان رسانه ملی را هم ندارند. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب از این سازمان به عنوان «قرارگاه جنگ نرم» یاد کرده‌اند.
 این کار خودزنی است
داریوش بابائیان تهیه‌کننده پیشکسوت تلویزیون با ابراز ناراحتی از این مسأله می‌گوید: من باید به این قضیه به دو شکل جواب بدهم؛ اول اینکه مجلس باید بداند که وقتی تلویزیون بودجه ندارد و با مشکلات مالی مواجه است نمی‌تواند مورد توجه مردم باشد.
وی با اشاره به اینکه این بی‌پولی باعث می‌شود بیشتر تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان حرفه‌ای از صداوسیما دور شوند، می‌گوید: این اتفاق باعث می‌شود کارهای کلان به دست یکسری آدم کار نابلد بیفتد که با بودجه کم و ناچیز وارد عرصه تولید شوند.
این قضیه بر روی کیفیت همان تعداد آثار مطلوبی هم که در سال ساخته می‌شود تأثیر می‌گذارد. به زبان ساده‌تر این امر در سیر نزولی تولیدات تلویزیونی تاثیر گذار است، به شکلی که به مرور همین اندک جانی هم که تلویزیون در تن دارد از بین می‌رود.
این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: این است که می‌گویم مجلس و دولتمردان ما باید برای ویترین نمایش مملکت بودجه بیشتر و بهتری را در نظر بگیرند تا سازمان بتواند با حرفه‌ای‌های این حوزه که سال‌ها در صداوسیما و امر سریال‌سازی و تولید برنامه فعال بوده‌اند، کار کند. وی می‌افزاید: مورد دیگر هم این است که دقیقاً بخاطر همین بودجه کمی که وجود دارد تلویزیون یا مجبور است تله‌فیلم‌های ارزان و بی‌کیفیت بسازد یا یکسری کارهای تکراری را مرتب بازپخش کند و نتیجه آن، همین آسیبی می‌شود که ما این روزها با آن مواجه هستیم یعنی ریزش مخاطب.
مردم به جای تماشای شبکه ملی به تماشای شبکه‌های خارجی روی می‌آورند و این یعنی خودزنی.
بابائیان می‌افزاید: مشکل اینجاست که صداوسیما تبلیغات پر درآمدی هم ندارد تا بتواند بخشی از درآمدهایش را تأمین کند، صداوسیما الان به حمایت نمایندگان نیاز دارد، چون تولیدات آن دیگر راکد مانده است و هیچ‌کس نمی‌تواند کاری برایش انجام دهد. در حال حاضر بسیاری از دوستان و همکاران من هستند که خودشان را کنار کشیده‌اند و کاری نمی‌کنند، آن‌ها می‌گویند اگر قرار باشد کاری بسازیم عوامل و مردم از ما طلبکار می‌شوند. متأسفانه این قضیه ضرر بسیار زیاد و ضربه سنگینی را به دیدگاه نمایشی یک سازمان عظیمی که مردم از آن توقع دارند می‌زند.
ما مدت‌هاست برنامه جدیدی برای مخاطب نداریم و این خودزنی داخلی به نفع شبکه‌های خارجی تمام می‌شود.


 برخورد بودجه‌ای با صداوسیما معقول نیست
در همین رابطه علی لدنی تهیه‌کننده تلویزیون هم می‌گوید: بی‌پولی صداوسیما که بر همگان روشن است، اما من دیگر معنی این بی‌مهری بودجه‌ای را نمی‌دانم. با این حساب، مطمئناً صدا وسیما سال دیگر هم وضعیت بدتر از این خواهد داشت. وی با بیان اینکه افزایش بودجه صداوسیما مطالبه مردم است، می‌گوید: مردم دوست دارند از رسانه ملی استفاده کنند. آن‌ها می‌خواهند صداوسیمای پویایی داشته باشــند و وقتی منابعی نیست، صداوسیما هم نمی‌تواند به وظایفش درست عمل کند و این می‌شود که همه می‌روند و وقتشان را با شبکه‌های خارجی پر می‌کنند. این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: این اتفاق را بارها مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده‌اند و نسبت به آن هشدار داده‌اند.
ایشان بر بحث فرهنگ و جنگ نرم تأکید کرده‌اند و مجلس باید پاسخگوی نیازهای مردم از رسانه ملی باشد. این گونه برخورد با صداوسیما اصلاً معقول نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.