«فهمی هویدی» اندیشمند و متفکر مصری انقلاب ایران را مایه مباهات جهان عرب دانست و گفت: کدام رهبر عربی را شما سراغ دارید که بداند چه باید بگوید و چگونه باید بگوید و مردم هم به سخنانش توجه کنند؟

هویدی: کجا می‌توان رهبری چون آیت‌الله خمینی بین رهبران جهان عرب یافت؟

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از تسنیم، هفته گذشته نشستی با حضور «فهمی هویدی» اندیشمند و متفکر مصری در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
در این نشست که تحت عنوان "تحلیل اوضاع سیاسی مصر" و به‌همت انجمن ایرانی مطالعات جهان و دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، فهمی هویدی روزنامه‌نگار مصری در پاسخ به سؤالی درباره پیروزی انقلاب اسلامی ایران به‌رهبری امام خمینی(ره) گفت: ایران گذشته تاریخی و مذهبی و تجربیات انقلابی منحصر به فرد خودش را دارد، این مسائل همه سرمایه است.
هویدی با بیان "خود را طرفدار انقلاب ایران می‌دانم" با تمجید از شخصیت و مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفت: تنها حضرت امام خمینی بودند که از پاریس به ملت ایران اعلام می‌کردند کفن‌پوشان به خیابان‌ها بیایند، کدام رهبر عربی را شما سراغ دارید که بداند چه باید بگوید و چگونه باید بگوید؟ حالا این را بگوید و مردم هم به سخنانش توجه کنند؟ بنابراین من می‌توانم بگویم این تجربه مایه احترام من است و در حد و حدود گزینه‌های مورد قبول ایرانیان است. این خواست و علاقه ملت ایران است و این شکل از نظام را برای خودشان برگزیده، اما این گزینه در آن زمان برای من هم ارزشمند بود.
این روزنامه‌نگار سرشناس مصری در پاسخ به سؤالی در خصوص کتاب خود درباره ایران به‌نام «ایران از داخل سال 1988»، افزود: اما سؤال کردید آیا ممکن است کتابم را تغییر دهم یا مطلب دیگری بنویسم، این مسائل شرایط خودش را می‌طلبد، تجربه و علاقه و انگیزه می‌طلبد، اما در آن دوران آنچه مرا برانگیخت تا آن کتاب را بنویسم، این بود که در آن زمان کسی جرئت ورود به داخل ایران نداشت، من تنها خبرنگار عربی و مصر بودم که وارد ایران شدم، اولین هواپیمایی که از کویت بعد از انقلاب اسلامی در ایران از باند فرودگاه برخاست و به باند فرودگاه مهرآباد تهران نشست من در آن حضور داشتم، من در هفتمین روز از اولین هفته بعد از رسیدن امام خمینی بلافاصله وارد تهران شدم، من تصادفی در آن زمان در کویت سکونت داشتم، در آن زمان در محله‌ای که من در کویت سکونت داشتم اکثریت آنها را شیعیان تشکیل می‌دادند.
هویدی ادامه داد: کتاب‌ها و بیانیه‌های حضرت امام در آن زمان به‌اشکال مختلف به دستم در کویت می‌رسید و جلد این کتاب‌ها و مطالب موضوعاتی دیگر بودند، کتاب تحریر الوسیله و مطالب و کتاب‌هایی از این قبیل به این صورت به دستم می‌رسیدند.
وی ازسرگیری روابط بین مصر و ایران را مسئله پیچیده خواند و گفت: روابط بین تهران و قاهره روابط بین دو کشور نیست بلکه رابطه بین چندین کشور است، آمریکا هم در این روابط و میزان آنها تأثیرگذار است.
هویدی با بیان اینکه "مسئله بسیار پیچیده‌تر از این حرفهاست" ابراز عقیده کرد: من فکر هم نمی‌کنم مواضع نزدیک شده باشد، هیچ‌وقت روابط و نزدیکی و دوری در روابط را از خواندن یک سطر یا حتی یک بهره زمانی ارزیابی نکنید، حساب‌ها و مسائل پیچیده دیگری هم در چنین روابطی باید مدنظر قرار گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.