معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی گفت: سهم موقوفات دارو و درمان، کمتر از یک درصد کل موقوفات استان است؛ بخش سلامت و درمان استان نیازمند نگاه ویژه مسئولین و خیرین به این حوزه است.

سهم موقوفات دارو و درمان ، کمتر از یک درصد کل موقوفات استان است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی اداره کل و امور خیریه اوقاف خراسان رضوی، نشست تخصصی وقف و حوزه سلامت در راستای اجرای طرح مهر تندرستی با حضور حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی،اجتماعی و حجت الاسلام محمد احمدزاده معاون بهره وری اقتصادی اوقاف خراسان رضوی و جمعی از مسئولین درمانگاه ها و بیمارستان های موقوفات و خیرین سلامت مشهد د رمحل اداره کل اوقاف برگزار شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی در ابتدای این نشست با اشاره به تأکید اسلام نسبت به سلامت روحی و جسمی انسان، گفت: اگر انسان بدن سالمی داشته باشد می تواند به وظایف فردی و اجتماعی خود عمل کند و خود را کمال برساند.
وی با بیان این که مسأله توجه به سلامت انسان پیش از اسلام نیز وجود داشته و اصولا یک مسأله انسانی است، تصریح کرد: پس از اسلام در هر زمان با توجه به موقعیت و نیازهای روز، موقوفاتی وجود داشته است برای مثال در زمانی که عزاداری اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) در زمان طاغوت منع می شد مردم در جهت احیا عزاداری ها وقف های گسترده ای انجام دادند.
ایزدی با بیان این که در حال حاضر نیز در راستای این نیازها قدم های خوبی در زمینه وقف برداشته شده است، افزود: وقف در حوزه سلامت یکی از موارد مهم مورد نیاز جامعه است.
معاون فرهنگی اجتماعی اوقاف استان با اشاره به راه اندازی دبیرخانه وقف و شهدا و وقف علم و فناوری به عنوان دو نیاز مهم روز در اداره کل اوقاف استان، تصریح کرد: به شهرستان ها نیز اعلام کردیم نیازهای روز خود را اعلام کنند که در حدود 400 نیاز و درخواست به اداره کل ارائه شد.
وی اضافه کرد: در ادامه درصدد دسته بندی این نیازها برآمده و سعی کردیم نیات واقفین را با راهنمایی و مشاوره در راستای نیازهای اعلام شده قرار دهیم که حدود 70 درصد نیات واقفین به نیات روز جامعه تغییر کرد چرا که اغلب به نیازهای روز واقف نبودند.
ایزدی با اشاره به وجود بیش از 160 موقوفه حوزه سلامت در استان که 73 درصد آن متصرفی است، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون سیزده میلیارد و هشتصد و هفتاد میلیون ریال  نیات موقوفات حوزه سلامت در استان اجرا شده است.
معاون فرهنگی اوقاف استان یادآور شد: تعداد کل موقوفات استان 22هزار و 445 مورد است که سهم موقوفات دارو و درمان از این تعداد، کمتر از یک درصد بوده و حدود 92 درصد درآمد موقوفات سلامت نیز مربوط به موقوفه عبدالله رضوی است.
بنابر این گزارش، در ادامه این جلسه، خیرین سلامت ضمن تاکید بر ایجاد وقف با نیت علم و فناوری در رشد علوم پایه، بر ایجاد وقف های مشارکتی و ایجاد وقف های منفعتی برای حوزه سلامت(با توجه به هزینه های سرسام اور دارو و درمان)، حل و فصل مشکلات قانونی درمانگاه های موقوفه از طریق اداره کل اوقاف و دانشگاه علوم پزشکی خراسان رضوی و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی را خواستار شدند

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.