دبیر همایش ملی اسلام سیاسی و خاورمیانه گفت: این همایش اردیبهشت ماه آتی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود.

مشهد میزبان همایش اسلام سیاسی و خاورمیانه

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از ایرنا، دکتر حسین اطهری در گفت و گو با خبرنگاران افزود: خاورمیانه منطقه خاصی در دنیا و مرکز بحرانهای جهانی است.
وی ادامه داد: نفت به عنوان مهمترین نیاز جامعه صنعتی و بخش عمده ای از گاز دنیا در خاورمیانه تامین می شود و یک سری حکومتها در این منطقه هستند که استثنایی اند مثلا حکومتهای پادشاهی در دنیا زوال یافته اما در این منطقه همچنان وجود دارند.
این استاد دانشگاه گفت: فقر بسیار گسترده به رغم درآمد بسیار در کنار بنیادگرایی اسلامی یک خطر جدی برای منطقه خاورمیانه است.
وی افزود: همچنین ظهور گروههایی همچون طالبان، داعش، القاعده و افراط گرایان مذهبی در سوریه، یمن، عراق، افغانستان و پاکستان نشان می دهد خاورمیانه مستعد خیلی از بحرانهای گسترده است.
اطهری ادامه داد: گذشته از اینها وجود یک حکومت تحمیل شده به نام اسرائیل در منطقه و ناهمساز بودن این حکومت جعلی با ویژگیهای سیاسی و اقتصادی خاورمیانه باعث شده شاهد چالش بسیار بزرگی در این منطقه باشیم.
وی گفت: اگر انقلاب اسلامی اتفاق نمی افتاد، اسلام سیاسی به معنای امروز مطرح نمی شد و گروههای سیاسی این امیدواری را پیدا نمی کردند که بتوانند تشکیل حکومت بدهند.
او افزود: پیش از انقلاب اسلامی هیچ گروهی در جهان اسلام امید به تشکیل حکومت دینی نداشت و بیشتر اعضای گروهها در جوامع مختلف لیبرال یا مارکسیست بودند و این انقلاب اسلامی ایران بود که امیدی را برای مسلمانان ایجاد کرد.
دبیر همایش ملی اسلام سیاسی و خاورمیانه ادامه داد: بین اسلام سیاسی و بنیادگرایی تفاوت ظریفی است لذا یکی از اهداف این همایش تبیین همین نکته است.
وی گفت: همچنین در این چارچوب شکل دولتهایی که در خاورمیانه موجود است و ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی منطقه، با کمک اعضای هیات علمی دانشگاهها و پژوهشگران کشور به بحث گذاشته می شود.
اطهری افزود: در این همایش جنبه های مختلف اسلام سیاسی در جهان اسلام که به خصوص در ترکیه و ایران خیلی برجسته شده و یا افرادی که در حوزه اسلام سیاسی کار می کنند با گرایشهای مختلف شیعه یا سنی مورد بحث و تحقیق قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: این همایش ملی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، استانداری خراسان رضوی، انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی و برخی دیگر از سازمانها برگزار می شود.
دبیر همایش ملی اسلام سیاسی و خاورمیانه همچنین مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش را یکم اردیبهشت ماه 1395 اعلام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.