۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 355751

مدیر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به کمبود اعتبار طرح‌های مقابله با گرد و غبار گفت: باید هرچه سریع‌تر برای جنوب کرمان و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیز تعیین اولویت شود، زیرا امسال دریافت رطوبت در کرمان کمتر از خوزستان بوده است.

مقابله با گرد و غبار در گرو تأمین اعتبار

به گزارش قدس آنلاین،ضیاء‌الدین شعاعی در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به اینکه طی طرح تصویب شده دولت در ارتباط با گرد و غبار، دستگاه‌های مختلف موظف شدند که عملیاتی انجام داده و حداکثر تلاش خود را برای رهاسازی حق‌آبه تالاب‌ها و آبگیرها انجام دهند، افزود: باید اعتراف کنیم این طرح موفق نبوده است، چون آبی وجود نداشته که وارد تالاب‌ها شود.

وی با بیان اینکه در ستاد مقابله با گرد و غبار برای دستگاه‌های مختلف وظایف و تکالیفی معین شده است که باوجود اعتبارات کم فعالیت‌های را در این زمینه انجام می‌دهند، اظهار کرد: برای سازمان هواشناسی وظیفه پایش و پیش‌بینی مشخص شده و قرار است سازمان محیط زیست در بحث منشا‌ء یابی فعال باشد، همچنین وظیفه پایش و کاهش آسیب‌پذیری شهروندان برعهده وزارت بهداشت و وظیفه کاهش مصرف آب برعهده وزارت نیرو گذاشته شده است. سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز روی عملیاتی چون کاشت نهال و وزارت نفت بر مالچ‌پاشی متمرکز هستند.

خوزستان 340 هزار منشاء گرد و غبار دارد

مدیر طرح مقابله با پدیده گرد و غبار با اشاره به اینکه استان خوزستان 340 هزار هکتار منشاء گرد و غبار دارد، افزود: در استان خوزستان تمام تلاش‌ها برای جلب اعتبار صورت گرفته و در این مدت با توجه به شرایط اعتباری، برنامه‌های بلندمدت و میان‌مدت برای این استان تعریف شد و امیدواریم با خروج دولت از تنگناهای اقتصادی، اعتبارات بیشتری به منظور اقدامات بهتر تخصیص یابد.

به گفته شعاعی، باید هرچه سریع‌تر برای جنوب کرمان و مقابله با گرد و غبار در این منطقه نیز تعیین اولویت شود، زیرا امسال دریافت رطوبت کرمان به خوبی استان خوزستان نبوده است.

وی با بیان اینکه در همه استان‌ها به ریاست استانداران و مدیران کل حفاظت محیط زیست کمیته‌های استانی مقابله با پدیده گرد و غبار تشکیل شده است، گفت: مطالعات منشاءیابی در استان‌ها‌ علاج کار نیست؛ بلکه ابزاری برای ارائه برنامه عمل مقابله با پدیده گرد و غبار است که 12 استان به ویژه استان‌های غربی در آستانه پایان برنامه هستند و به 11 استان ابلاغ شده که در صورت تخصیص اعتبار برنامه سند منشاء آنها نهایی خواهد شد.

مدیر طرح مقابله با پدیده گرد وغبار با بیان اینکه برنامه مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان در حال اجراست، اما با مشکل اعتبارات مواجه است، افزود: برنامه جنوب کرمان نیز در حال نهایی شدن است اما اعتبارات اصلا کافی نیست، وسعت حادثه بالا است و امیدواریم با حمایت رئیس جمهور از محیط زیست و با توجه به اینکه دولت خود را محیط زیستی می‌داند، با بهبود وضعیت دولت، شرایط تخصیص اعتبارات نیز بهبود یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.