روش‌های نگهداری ماهی قرمز سفره هفت‌ سین تشریح شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از ساری، مدیر‌کل دامپزشکی مازندران درباره روش‌های نگهداری ماهی قرمز سفره هفت‌سین گفت: تهیه ماهی قرمز از مراکزی که دارای پروانه بهداشتی ، مکان‌های مسقف و لوازم شستشو و ضدعفونی کننده است ، توصیه می شود تا ضمن حفظ بهداشت فردی ، شرایط تداوم عمر ماهیان فراهم گردد. رضوانی افزود : کودکان از دست زدن و بازی کردن با ماهی ها خودداری کنند چراکه ممکن است عوامل بیماری‌زا احتمالی را به چشم و دهان خود منتقل نمایند.

وی با اشاره به اینکه اگر افرادی سابقه بیماری پوستی و یا آلرژی دارند برای دست زدن به ماهی‌ها و ظروف نگهداری آنها از دست‌کش استفاده کنند ، اضافه نمود: برای ضد عفونی ظروف نگهداری ماهی از نمک طعام به میزان 30 گرم و یا پرمنگنات پتاسیم، پرکلرین و بتادین استفاده شود.

رضوانی با بان اینکه برای نگهداری ماهی قرمز به مدت طولانی برای هر ماهی در تنگ یا ظرف نگهداری آن یک لیتر آب در نظر گرفته شود ، یادآور شد : از ظرف های دهان‌گشاد برای نگهداری ماهی استفاده و  فضای مورد نیاز برای هر ماهی دو برابر حجم آب باید در نظر گرفته شود.

 مدیر‌کل دامپزشکی مازندران با ذکر این نکته که در هر بار تعویض آب تنها یک چهارم آب تعویض شود و در هفته به تعداد یک یا 2 بار کافی است ، گفت : اگر از آب شرب شهری برای نگهداری ماهی  قرمز استفاده می‌شود ، برای کلرزدایی، آب مورد استفاده را چند ساعت در هوای آزاد قرار داده شود تا کلر موجود در آب از بین برود.

رضوانی با بیان اینکه برای تغذیه ماهی‌ها از غذاهای آماده‌ای که در فروشگاه ‌های عرضه ماهی زینتی وجود دارد استفاده شود ، افزود : از خرید ماهی‌‌های مریض ، بی حال و دارای لکه های سفید روی پوست بدن و  باله‌ها خودداری شود و  در صورت مریض شدن ماهی و بروز تلفات هر چه سریعتر ماهی‌های مریض را از بقیه ماهی‌ها جدا کنید.

وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از مخاطرات بهداشتی، از رهاسازی ماهیان در منابع آبی طبیعی خودداری شود و برای این کار به مکان‌های مشخص شده از سوی شهرداری استفاده شود.

مدیر‌کل دامپزشکی مازندران ادامه داد : اگر ماهی قرمز به طور ناگهانی از تاریکی به نور یا برعکس وارد شود دچار شوک خواهد شد بنابراین روشنی و تاریکی باید تدریجی باشد.

رضوانی اضافه نمود : سرو صداهای ناگهانی و ضربات و تکان‌های زیاد و یا تلنگر زدن به ظرف آکواریوم ، ماهی‌ها را دچار سکته می‌کند و آنها‌ را از بین می‌برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.