قدس آنلاین/ علی محمدزاده: وقتی صحبت از نوروز به میان می‌آید، بیشتر ما یاد تعطیلات و استراحت می‌افتیم، اما مشاغلی هستند که نه تنها با فرا رسیدن تعطیلات نوروزی به یاد استراحت و دید و بازدید نمی‌افتند، بلکه خود را برای کار بیشتر آماده می‌کنند.

بیشترین تخلفات نوروزی رانندگان تا اجرای طرح زوج و فرد

مشاغلی چون پرستاری، نیروهای امدادی و البته پلیس که روزهایی که همه جا تعطیل است و همگان در حال سفر و دید و بازدید هستند، باید در محل کار خود حاضر باشند. یکی از همین گروه‌ها که در ایام نوروز کارشان چند برابر می‌شود، مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی هستند.
هر چند کار مأموران در همه شهرها به تناسب امکانات و شرایط آن شهر از فشردگی خاصی برخوردار است، اما بی‌‌تردید هیچ شهری شرایط مشهد را ندارد، بنابراین به منظور اطلاع بیشتر از برنامه‌های پلیس راهور خراسان رضوی در ایام نوروز با سرهنگ گرایلی گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 مأموریت‌های متنوع
سرهنگ حمیدرضا گرایلی می‌گوید: نیمه دوم اسفند هر سال تا نیمه فروردین سال بعد روزهای پرکار مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی است که این موضوع در مشهد شرایط ویژه‌ای دارد.
وی می‌افزاید: همواره از 25 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه طرح ویژه نوروزی در سراسر کشور اجرا می‌شود که اجرای این طرح در خراسان و مشهد به افزایش نیرو نیازمند است و در سال جاری نیز مقدمات کار آغاز شده و آموزش نیروهای کمکی شامل شهرشناسی، نحوه برخورد با شهروندان و آموزش‌های تخصصی در دستور کار می‌باشد.
وی ادامه می‌دهد: پیش از سال نو مأموریت ویژه مأموران، شب چهارشنبه آخر سال است که در معابر شهری و مسیرهای منتهی به تفرجگاه‌ها حضور خواهند داشت که از شهروندان تقاضا می‌شود، به منظور حفظ سلامت خود و دیگران از رفتارهای پرخطر در این شب پرهیز کنند.
رئیس پلیس راهور خراسان رضوی می‌گوید: بی‌تردید شرایط ترافیکی اطراف حرم مطهر در لحظه سال تحویل در کشور بی‌نظیر است و هر ساله در روز پایانی سال طرح‌های ویژه ترافیکی در هسته مرکزی مشهد به اجرا گذاشته می‌شود.
وی می‌افزاید: مأموریت ویژه دیگر در نخستین روز سال سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر می‌باشد که تمهیدات پلیسی در حوزه راهنمایی و رانندگی به منظور روان‌سازی ترددها در مسیرهای منتهی به حرم به اجرا در می‌آید.

 تداوم طرح زوج و فرد
گرایلی همچنین از تداوم اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر در ایام نوروز خبر می‌دهد و می‌افزاید: یکی از چالش‌های جدی مأموران پلیس راهور ورود شهروندان مشهدی به محدوده اجرای این طرح است که از شهروندان مشهدی تقاضا می‌کنیم از سفرهای غیرضرور خود به هسته مرکزی شهر پرهیز کنند و در صورت لزوم با خودروهای عمومی به این محدوده وارد شوند تا مسافران بتوانند با محدودیت‌های کمتری در هسته مرکزی تردد کنند.
وی ادامه می‌دهد: استقرار در ایستگاه‌های ورودی شهرها و کمپ‌ها برای ارایه خدمات به مسافران از دیگر برنامه‌های پلیس راهور در ایام نوروز است.
گرایلی اظهار می‌دارد: یکی از تخلفات شایع در ایام نوروز تردد با سرعت بالا در معابر شهر و بوژه بزرگراه‌های مشهد است که به منظور پیشگیری از بروز سوانح رانندگی و برخورد با متخلفان، گشت‌های ویژه‌ای در بزرگراه‌ها به صورت محسوس و نامحسوس وضعیت رانندگی‌ها را رصد خواهند کرد.
وی می‌افزاید: مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی در سه شیفت به خدمت‌رسانی به مسافران و مجاوران خواهند پرداخت، اما آنچه مسلم است همکاری شهروندان در رعایت قوانین رانندگی هم سلامت خود آنان را تضمین خواهد کرد و هم وضعیت ترافیکی مطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.
گرایلی در بیان برخی از رفتارهای مشکل‌ساز رانندگان می‌گوید: توقف‌های مکرر در معابر برای پرسیدن نشانی، پارک خودرو در معابر کم عرض، استفاده از وسایل نقلیه باری برای جابه‌جایی مسافر، سوارشدن چند سرنشین به موتورسیکلت و تردد در جاده‌ها و حرکت خلاف جهت و نداشتن کلاه ایمنی از جمله مواردی است که سبب ایجاد گره ترافیکی یا بروز سوانح می‌شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.