قدس آنلاین/ طیبه مروت: تأخیر ۴۵روزه دولت در ارایه بودجه سال۹۵ و برنامه ششم توسعه، مشکلاتی را برای مجلسی‌ها پدید آورده که آنها را به تصویب برنامه پنجم توسعه برای بودجه‌نویسی تشویق کرده است.

 سال۹۵ عقب گرد یک پله‌ای برنامه ششم توسعه

روز گذشته نمایندگان مردم در مجلس موافقت خود را با طرح دوفوریتی تمدید قانون برنامه پنجم توسعه اعلام کردند که در صورت تصویب نهایی این طرح قانون برنامه پنجم توسعه به مدت یک‌سال دیگر تمدید و تا پایان سال95 اجرایی می‌شود تا برنامه ششم توسعه از سوی دولت به دست نمایندگان برسد.
وکلای مردم این طرح را برای بررسی بیشتر به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس ارجاع دادند. این موافقت 159نفره با نظارت موافق و مخالفی همراه بود.

 همه مصایب لایحه ششم توسعه!
حسینعلی حاجی دلیگانی، یکی از نمایندگانی است که با طرح دوفوریتـی تمدید قانـون برنامه پنـجم توسعه موافق است. نماینـــده مردم شاهیــن‌شهـــر در مجلـس می‌گویـــد: مبنای تنظیم بودجه سال95 برنامه پنجم است، بنابراین در سال بعد نمی‌توانیم بدون تمدید برنامه پنجم بودجه تصویب کنیم.
وی با بیان اینکه با تمدید قانون برنامه پنجم می‌توانیم بر اساس سیاست‌های کلان برنامه ششم را تدوین کنیم، اظهار می‌کند: از آنجا که قانون برنامه ششم از طرف دولت ارایه نشده است این حق مجلس است که با تصویب بودجه سال بعد برنامه فرادستی آن را هم تنظیم کند.  حاج دلیگانی به محورهای برنامه ششم توسعه نیز اشاره می‎کند و می‌افزاید: اقتصاد مقاومتی، اشتغال جوانان، حل مشکلات معیشتی مردم، طرح همسان‌سازی دریافتی بازنشستگان از اساسی‌ترین محورهای لازم برای برنامه ششم است که در این صورت برنامه ششم یک چهارم از مسیر افق 20ساله را پیش خواهد برد.   درحالی که نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس مدعی است دولت، برنامه ششم توسعه را به مجلس ارایه نکرده، که 27دی ماه با حضور رئیس‌جمهور در مجلس متن کامل لایحه بودجه۹۵ و برنامه ششم رونمایی شد. لایحه برنامه ششم توسعه تقدیمی دولت شامل 31ماده بود، اما مسأله‌ای که سخن این نماینده را توجیه می‌کند نقدهایی است که بر لایحه ششم توسعه وارد شد و در فاصله کمتر از یک هفته از ارایه این لایحه، تذکرات متعددی از سوی کارشناسان و نمایندگان مجلس به این لایحه وارد شد.
از نظر کارشناسان موضوعات مهمی در احکام ارایه شده از سوی دولت مورد غفلت واقع شده بود.  
پورابراهیمی، سخنگوی کمیسیون تلفیق در همان ایام در گفت و گویی بیان کرده بود که « بودجه پیشنهادی که دولت در قالب لایحه برنامه ششم به مجلس ارایه داده است، برنامه نیست و آنچه در خود لایحه نوشته شده، «احکام مورد نیاز برای برنامه ششم» است و در این لایحه قید شده که برنامه در دولت تصویب خواهد شد. در واقع دولت قصد دارد مجوزهایی را از مجلس بگیرد و خود بعدها اقدام به تصویب برنامه کند. این اقدام در برنامه‌نویسی نوعی بدعت است که دولت فعلی آن را باب کرده است. برنامه باید مبتنی بر رویکرد اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی برنامه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که این طور نیست».
 قاعده بودجه نویسی
اما دیگر نماینده موافق طرح دوفوریتی تمدید یک ساله برنامه پنجم توسعه، ایرج عبدی است. نماینده مردم خرم آباد در مجلس با تأکید بر اینکه بدون وجود قانون برنامه توسعه، حرکت در مسیر بودجه‌نویسی بی‌معنی است، می‌گوید: بودجه‌نویسی بدون برنامه 5ساله هدر دادن منابع است.
وی تصریح می کند: بودجه95 هم‌اکنون
بر اساس مفاد برنامه پنجم توسعه در حال تدوین است. عبدی به غیبت همکارانش در مجلس یازدهم هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: دو سوم مجلس کنونی در مجلس آتی حضور ندارند و نمایندگان این دوره به تدوین برنامه نمی‌رسند چراکه مطالعه آن 6ماه زمان می‌برد.
نماینده مردم خرم‌آباد بیان می کند: دو سوم نمایندگان در ابتدای مجالس سابقه تقنینی و اجرایی ندارند و تنها یک سوم می‌توانند در اموری همچون تدوین برنامه نقش‌آفرینی کنند. وی ادامه می‌دهد: نمایندگان جدید‌الورود باید مدتی در فضای اقتصادی و توسعه‌ای کشور قرار گیرند تا بتوانند درباره برنامه 5ساله که ناظر به همه شؤون است نظر دهند.

 ضرورت پیگیری حقوق مردم
محمدرضا پورابراهیمی که از منتقدان جدی لایحه ششم توسعه است، می‌گوید: تقدیم یک‌سری احکام به عنوان برنامه ششم توسعه توسط دولت یازدهم بدعتی جدید است. وکیل مردم کرمان در مجلس که طراح طرح دو فوریتی تمدید مهلت اجرای قانون پنجم توسعه به مدت یک سال دیگر است، می‌افزاید: دولت در ارایه بودجه95 حدود 45روز تأخیر داشت و معلوم نیست چرا تاکنون لایحه بودجه چند دوازدهم تقدیم مجلس نشده است.
پورابراهیمی در ادامه با بیان اینکه دولت برنامه ششم توسعه را نیز با تأخیر تقدیم مجلس کرد، بیان می‌کند: با توجه به تأخیر در ارایه برنامه ششم امکان بررسی و تصویب آن در این مجلس فراهم نشد، بودجه95 باید براساس احکام برنامه ششم نوشته می‌شد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد، برنامه‌ای هم که به عنوان برنامه ششم ارایه شده، در واقع برنامه نیست بلکه احکام مورد نیاز برای تنظیم یک برنامه است که این نوعی بدعت محسوب می‌شود. نماینده مردم کرمان ادامه می‌دهد: این لایحه ارایه شده از نظر مجلس برنامه نبوده و مورد قبول مجلس نیست.  وی به کمبود زمان برای تصویب برنامه بودجه اشاره کرده و می‌افزاید: برنامه باید به تصویب مجلس برسد، پیشنهاد ما این بود که برنامه پنجم توسعه را از آنجایی که احکام آن برای‌مان بسیار دارای اهمیت است تمدید کنیم چراکه تنها 2هفته به پایان سال باقی مانده است.
پورابراهیمی اضافه می کند: متأسفانه اگر ما در سال95 بی‌برنامه باشیم نمی‌توانیم براساس هیچ حکمی، حقوق مردم را پیگیری کنیم، تمدید برنامه پنجم در شرایط فعلی امری ضروری است و باید انجام شود.
وی می‌گوید: دولت چطور می‌خواهد از ابتدای فروردین سال آینده بودجه‌های جاری و عمرانی را پرداخت کند. تأخیر دولت در ارایه لایحه برنامه ششم توسعه را با تصویب پیشنهاد جایگزین می‌توانیم جبران کنیم.
 خط ونشان مجلسی ها برای بودجه
اما احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز در تذکری آیین نامه‌ای، به برنامه ششم توسعه و اشکالات آن پرداخت.
توکلی با استناد به آیین نامه داخلی مجلس می‌گوید:  ارایه طرح برای بودجه چنددوازدهم تسلیم شدن مقابل قانون‌شکنی دولت است.  وی با درخواست از هیأت رئیسه مجلس برای مذاکره با دولت با هدف انجام وظیفه قانونی در ارایه بودجه چند دوازدهم خاطرنشان می‌کند: دولت نص صریح قانون را رعایت نمی‌کند. تذکر توکلی، با پاسخ مهندس باهنر که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، همراه بود.  نایب‌رئیس دوم مجلس در خطاب به توکلی با بیان اینکه دولت باید تا 15آذر لایحه بودجه سال95 را ارایه می‌داد، می‌گوید: دولت اعلام کرد لایحه بودجه از نظر شکلی و احکام آماده است اما مسایلی از قبیل برجام و میزان صادرات و قیمت نفت مطرح بود که دولت باید مدنظر قرار می‌داد، از این رو با توجه به ملاحظاتی که دولت داشت که از نظر ما نیز قابل تأمل است ارایه لایحه بودجه سال95 به تأخیر افتاد. به عقیده باهنر در موضوع بودجه چند دوازدهم اولویت با ارایه لایحه از سوی دولت است.
نائب رئیس دوم مجلس با اشاره به ضرورت سرعت بررسی بودجه سال95 در کمیسیون تلفیق در فرصت باقی مانده، بیان می‌کند: اگر به این نتیجه برسیم که ابلاغ قانون بودجه به پایان فروردین نمی‌رسد یا دولت را مکلف به ارایه لایحه بودجه چند دوازدهم می‌کنیم یا خود در مجلس طرح آن را ارایه می‌دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.