در این همایش مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با ذکر اینکه محبّت اهل بیت(علیهم السلام) نقطه وفاق و اتحاد مذاهب اسلامی است، اهل بیت(علیهم السلام) را مرجعیت اجتماعی همه مذاهب اسلامی خواند و گفت: محبت اهل بیت(علیهم السلام)، نقطه وفاق و اتحاد مذاهب اسلامی است و شاعر اهل بیت(علیهمالسلام)، حقگو است و از مظلوم دفاع میکند.
حجتالاسلام والمسلمین سید محمود مرویان حسینی، در همایش شعر اهل بیت (علیهم السلام) در نگاه شاعران شیعه و سنی، ابراز کرد: هرگاه یک فکر و اندیشه در قالب هنر درآید، تبدیل به شعر میشود و بهترین شعرها آن هنگامی اثر بخش است که به دل انسانها بنشیند و تبدیل به یک جریان فرهنگی مؤثر مردمی شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: برخی از اشعار و شعارهای زمان انقلاب، اثرات اجتماعی فراوانی را ایجاد و هنر و ادب را فراگیر کرد و میلیونها نفر با آن شعرهای برخاسته از شعور، یک جریان سترگ اجتماعی را به وجود آوردند.
وی شعر و ادب دوران انقلاب اسلامی را کارآمد و اثربخش دانست و تصریح کرد: ما باید به شعر انقلاب و شعر ارزشی بازگشت کنیم و لازم است، برای نوجوانان، شب شعرهایی با شادابی و نشاط برگزار شود تا یک دوره فرهنگ انقلاب اسلامی در این قالب برای آنان بازخوانی شود.
حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی، شعر انقلاب اسلامی را تعالی گرا و وحدت بخش دانست و گفت: انقلاب اسلامی راهی برای اجرای احکام اسلام است و امروز وحدت بین مذاهب اسلامی، نگاه راهبردی هوشمندانه بین عالمان و متفکران ماست.
وی با اشاره به سیره اهل بیت(علیهم السلام) در برخورد با شاعران متعهد، افزود: شعر شاعران را هم میتوان شعر سبز خواند، زیرا به فضیلتهای والای انسانی، منقبتها، ارزشها، اخلاق، ارتباط با خدا و خدمت به همنوعان توجه داشته و هم میتوان آن را شعر سرخ خواند، چرا که روح حماسی حاکم بر این نوع شعرهاست و هم میتوان آن را شعر سیاه دانست که در آن از زبان تیز شاعر متعهد، طاغوت و ظالم و فاسد رهایی پیدا نمی کند.
در ادامه این مراسم ابتدا استاد سید رضا موید شعری در سوگ از دست دادن آیت الله واعظ طبسی خادم اهل بیت(علیهم السلام) و خادم الرضا (علیه السلام) قرائت کرد و در ادامه پس از مولوی محمود پرویز نیا امام جمعه اهل تسنن مشهد، حجت الاسلام سید حسین سیدی شاعر روحانی و مسؤول انجمن شعر طلاب، غزل زیبایی را تقدیم به پیشگاه حضرت زهرا
(سلام الله علیها) کرد:
ای بهترین جواب تمام سؤالها
زیباترین نمونه زن در مثالها
بوسیده است دست تو را حضرت رسول
این است انتهای تمام کمالها
تو دختر خدیجه ای، آنکس که داده است
در راه دوست، هستی و مال و منالها
درگیر و دار طعنه ابتر به آینه
میلاد توست خاتمه قیل و قالها
اصلاً بعید نیست که از فرط عاشقی
در وصف تو به حرف در آیند لالها
پای غزل به مرز شعورت نمی رسد
حتی نمیرسد به تو دست خیالها
با تو جوانههای غزل غنچه میدهد
گل میکند به خاطر تو حس و حالها
هم دختر رسولی و هم مادر امام
بر گردنت نشسته تمام مدالها
هر غیرممکنی به نگاه تو ممکن است
حل میشود به گوشه چشمت محالها
دنیا فقط به خاطر تو آفریده شد
این گردش زمانه و این ماه و سالها
جا مانده است بر تن تو زخم عاشقی
آثاری از گزیدن خوش خط و خالها
در موسم حمایت از همسرت علی
چون شیر میروی به نبرد شغالها
شمشادها به عشق تو تعظیم میکنند
تبدیل میشوند الفها به دالها
بی اذن تو مباد که آبی فرو برم
بی تو حرام میشود آری حلالها
وا میشود به گرمی خورشید یوسف ات
این روزگار یخ زده عصر کالها
ای مادر بهار زمستان تمام شد
مانده است رو سیاهی آن بر زغالها
* * *
الهه بیات مختاری شاعر منتخب بعدی بود که با غزل خود شوری در مجلس برانگیخت :
آتش زده است صورت گل را عذارها
افتاده خون به ساحت سرخ انارها
آماج تیر غمزه و غم توأمان شده
دل برده است معرکه از بیشمارها
سردار سر ندارد و افتاده روی خاک
پاشیده خون به پیکره ی استوارها
بر روی نیزه از وسط دشت میبرند
سردارهای قافله را نیزه دارها
باغ از کمر شکسته به شلاق میکشند
گلهای تشنه را همه از بین خارها
خورشید رفته از شب و ماه اسارت است
قرص قمر در عقرب شوم مدارها
تنها عمود خیمه ولی ایستاده است
با اقتدار زیر تمام فشارها
یک زن که بوی عطر شب چادرش شده ست
آرام بی قرار دل بی قرارها
هرجا گشوده بند زبان را بریده است
نیش زبان چرکی و مسموم مارها
هرجا که خطبه خوانده به آتش نشانده است
کاخ سیاه سلطنت نابکارها
یک زن رسول لشگر هفتاد و دو تن و
یک زن امیر قافله ی سربدارها
زینب شروع کرب و بلایی دوباره است
زینب ادامه همه اقتدارها
* * *
پس از ایراد سخنان مولوی توکلی امام جمعه اهل سنت تایباد رضا رحیمی عنبران شاعر بعدی بود که سرود:
بگو نقاب ببندد به چهره پسرش
که چشم شور پر است اى حليمه دور و برش
امانت است محمد به دست تو نکند
که طفل آمنه را ناظرى زند نظرش
همانکه آمده تا شرح آسمان بدهد
که داده بود خداوند پيش از اين خبرش
پيمبرى که يتيم است و باز از سر مهر
گرفت آن همه ايتام را به زير پرش
پيمبرى که پيامى به غير صلح نداشت
اگرچه غرق به خون شد زپاى تا به سرش
پيمبرى که به حجم تمام غمهايش
کسى نبود کنارش به غير همسفرش
ميان آن همه نامهربانى کفار
به پاسدارى جانش خديجه شد سپرش
چقدر گرم و صميمى چه روشن و گيرا
چنانکه چشمه احسان نگاه پر اثرش
نبوده هيچ کريمى چنان رسول الله
خوشا به آنکه بیفتد به سمت او گذرش
پيمبرى که بنا کرد کاخ ايمان را
ميان سطح زمين در مجال مختصرش
کسى که عدل على را علم به عالم کرد
کسى که حضرت زهراست پاره جگرش
هر آنکه برد حسد بر مقام پيغمبر
به جهل خويش بسوزد در آتش شررش
پيمبرى که به احقاق حق او حالا
نشستهايم به شوق وصى دادگرش
به خاک پاى شما استلام بايد کرد
حديث نام تو را احترام بايد کرد
* * *
پس از استاد غلامرضا ساز گار، سید حسین موید شاعر نام آشنای اهل بیت(علیهم السلام) نیز شعر ولایی خود را چنین سرود:
عشق آرامش دلهای پریشان باشد
گرمی آتش شبهای زمستان باشد
عشق بی آنکه بخواهی به سرت میریزد
مثل عطری است که در شاخه ریحان باشد
عشق در خاطر خشکی زده ماهیها
مثل باریدن بی وقفه باران باشد
عشق بغضی است که در یک چمدان جا مانده
زائری هست و دلش سمت خراسان مانده
* * *
پس از احمدهاشم آبادی سرپرست اداره کل روابط عمومی آستان قدس رضوی که درباره وجوه شخصیتی و مدیریتی آیت الله واعظ طبسی سخن گفت، مجتبی ابوالقاسمی رهگذر شاعر بعدی بود که شعر ولایی خود را درباره محرم خواند:
پس از عبدالباری صالحی جدیر از حوزه علمیه تایباد حجت الاسلام سید عبدالله حسینی جوادی نیز به عنوان شاعر میهمان مثنوی زیبای حمره مشرقیه عشق خویش را قرائت کرد :
آمدیم از هزاره اندوه
سبدی از ستاره زیر عبا
ماه در «جیب» و کهکشان در «جیب»
پیکری پاره پاره زیر عبا
«حمره مشرقيه» عشق است
در افق پرتوی که یافته نشر
دل به قرآن شبی «تفأل» زد
گفت والفجر ولیال عشر
از ازل گوییا که در تقسیم
عشق کارش به ما محول شد
مختصر بود اصل نسخه عشق
با حواشی ما مطول شد
چارده قرن گر ز«قتل» گذشت
تا به اکنون غریق غم هستی
برسر «عمامه سیه» داریم
زانکه از «اولیای دم» هستیم
ما ولبیک بر «ندای بعید»
جز من وتو کسی «منادی» نیست
چون جماعت شود «اقامه» دگر
خیر در خواندن «فرادی» نیست
خوش درخشیده ایم واین «اشراق»
«خصم» ما را به رغم «خیشوم» است
ساقیا از فراق میمردیم
تا به کی این «رحیق مختوم» است
* * *
نفرات برگزیده این جشنواره به ترتیب عبارتند از: رتبههای اول: حجت الاسلام سید محمد سیدی، الهه بیات مختاری و رضا رحیمی عنبران (از مشهد )
رتبههای دوم: عبدالکریم جوان لاجی
(شاعراهل سنت از خواف) سید حسین موید و علی اصغر حسین زاده (از مشهد)،هادی محمد علی پور (کاشمر)
رتبههای سوم: مولوی محمود پرویز نیا
(از شعرای اهل سنت مشهد)، مصطفی جلیلیان مصلحی، امان الله میرزایی و نوید اطاعتی (مشهد)
در این مراسم از سید روح الله موید، منیژه رضوان، سیدمحمد رضا یعقوبی آل، موسی عصمتی، و علی عدالتی مجد نیز قدردانی شد. گفتنی است، این کنگره با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، سازمان تبلیغات، مؤسسه آفرینشهای آستان قدس، صدا و سیما، مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان، کانون مداحان و شاعران آیینی خراسان، انجمن ادبی رضوان، روزنامه قدس و شهرآرا با حضور جمعی از شاعران شیعه و اهل سنت برگزار شد و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.
نظر شما