امروزه خواص ضد سرطانی کلم بروکلی به خصوص در مورد سرطان کبد توسط دانشمندان کاملا تایید شده است.

کلم بروکلی؛ عامل مؤثر در کاهش ابتلا به سرطان کبد

به گزارش سرویس اجتماعی قدس آنلاین به نقل از Top Sante.fr ؛ محققان آمریکایی دریافتند که مصرف کلم بروکلی سه بار در هفته می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مؤثر باشد.

گرچه پیش از این فواید ضد سرطانی سبزیجات سبز به خصوص در مورد سرطان های سینه، پروستات و کولون کاملا تایید شده بود اما پژوهش اخیر تاثیر این خوراکی ها را در مورد سرطان کبد نیز ثابت می کند.  محققان از اهمیت این نتیجه در مورد خطر جدی ابتلا به سرطان کبد در مردان چاق خبر دادند. احتمال بروز این بیماری در مردانی که اضافه وزن دارند 5 برابر بیشتر از دیگران است.

در تحقیقات آزمایشگاهی تغذیه سالم همراه یا بدون مصرف کلم بروکلی در موش های چاق و لاغر بررسی شد. همچنین برای موش های خیلی چاق نیز رژیم غذایی سرشار از چربی و شیرینی در نظر گرفته شد.

نتایج نشان داد تعداد گرهک های سرطانی در موش های چاقی با رژیم غذایی بدون کلم بروکلی افزایش یافته بود. اما بر عکس، شمار این گرهک ها با مصرف این سبزی کمتر شده بود. کلم بروکلی باعث کاهش وزن نمی شود اما در جذب چربی ها توسط کبد تاثیر دارد چرا که این اندام چربی ها را بهتر دفع می کند.

محققان همچنین توصیه می کنند که بهتر است کلم بروکلی خیلی پخته نشود زیرا حرارت طولانی ترکیب ضد سرطانی و ضد التهاب آن را از بین می برد.

مترجم: مریم سادات کاظمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.