قدس آنلاین- یزد: کارشناس آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: در راستای کنترل بیماری های زنبور عسل و بررسی و تعیین میزان آلودگی کلنی ها، نمونه گیری از تعدادی شان ها و عسل استحصال شده از کلنی ها و نیز زنبورهای عسل در سطح استان یزد صورت گرفت.

نمونه گیری و تعیین آلودگی زنبوران عسل در استان یزد

به گزارش قدس آنلاین از یزد، حمید ابوالحسنی اظهار داشت: عوامل تهدید کننده سلامت زنبوران عسل می تواند از طرق گوناگون از جمله آب و غذای آلوده، نقل و انتقال کندوها، انتقال ملکه آلوده و یا قاب های شفیره از کلنی های آلوده به کلنی های سالم و نیز غارت کندوها توسط زنبورهای مهاجم شیوع و انتشار پیدا نماید و منجر به بروز خسارات مالی قابل توجه به زنبورداران گردد.

وی افزود :  به همین دلیل کارشناسان دامپزشکی سعی می نمایند تا از طریق  نمونه برداری های به هنگام و انجام آزمایشات لازم از میزان آلودگی کلنی ها اطلاع پیدا نموده و با اقدامات درمانی و نیز آگاه سازی زنبورداران مانع از همه گیری این بیماری ها و وارد شدن ضرر اقتصادی به صنعت زنبورداری گردند.

ابوالحسنی تصریح کرد: لازم به ذکر است در بررسی های انجام شده بیماری های واروا، آکاراپیس، نوزما، لوک آمریکایی و لوک اروپایی تحت پایش قرار گرفته و نتایج حاصله در سامانه GIS سازمان دامپزشکی به ثبت رسید. همچنین راه کارهای مناسب جهت مقابله با این بیماری ها به زنبورداران صاحب کلنی های درگیر توصیه شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.