۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸
کد خبر: 358062

قدس آنلاین/همدان/محمودشهرام فرد: جنبش تاریخی مشروطه و صدور فرمان مشروطیت در مرداد سال ۱۲۸۵ هجری شمسی و سرآغاز تشکیل مجلس شورای ملی ، فصل نوینی از تحولات سیاسی و اجتماعی تاریخ معاصر ایران را رقم زده است.

پیشینه ۲ هزارساله مجلس در ایران.

انتخابات ، قانون گذاری و شکل گیری نهادی به نام پارلمان یا همان مجلس نمایندگان از جمله ویژگی های نظام های سیاسی مردم سالار ودموکراتیک است که امروزه در تمام جوامع مردم سالار وجود دارد و بخشی از حاکمیت را تشکیل می دهد.مطالب ذکر شده قسمتی از مقدمه کتاب "کرسی های مادستان در بهارستان" به قلم دکتر محمد سهرابی ، از جوانان فرهیخته وعلاقمند به تحقیق در زمینه مسائل سیاسی ، فرهنگی واجتماعی همدان است که در بهمن ماه سالجاری ودر طی مراسمی توسط ، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و دیگر مسئولین استان رونمایی و توزیع و فروش آن در میان علاقمندان آغاز شده است.
این کتاب توسط انتشارات نبی اکرم(ص) چاپ وبه پاس  احترام به مردم و قانون گذاری ، منتشر ودر اختیار آنها قرار گرفته است .
دکتر محمد سهرابی با حضور در دفتر سرپرستی ، پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین در استان همدان ، ضمن تقدیر وتشکر از خبرنگار قدس آنلاین وروزنامه قدس که با انتشار خبر رونمایی از این کتاب ودر ادامه ، انتشار مطالب و تحلیل های مختلف با کارشناسان بیشترین پوشش خبری در این خصوص را داشته ؛ تصریح کرد:هدف اصلی از انتشار این کتاب ، معرفی چهره های پارلمانی استان همدان در مجلس از دوران مشروطه تاکنون است ودر این راستا تلاش شده تا فهرست کاملی از نمایندگان استان به همراه مشخصات آنها در 24 دوره مجلس شورای ملی(از1285 تا 1357) ، 7 دوره مجلس سنا (از 1328 تا 1357) و 9 دوره مجلس شورای اسلامی بر اساس اسناد و منابع مکتوب بوده که به رشته تحریر در آمده است.
وی در ادامه با اشاره به صدور فرمان مشروطیت از طرف مظفرالدین شاه قاجار در مرداد 1285 هجری قمری و سرآغاز مجلس شورای ملی، خاطرنشان کرد:تشکیل مجلس برای نخستین بار در تاریخ کشورمان، شیوه و اصول مملکت داری را از حالت حکومت فردی و دیکتاتوری به دموکراسی تبدیل کرد ومردم به نوعی در تعیین سرنوشت خود صاحب اراده ورای شدند.
محمد سهرابی با اعلام اینکه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ، جایگاه مجلس در ایران تقویت شد، تصریح کرد: مجلس در قالب قوه مقننه ، نقش مهمی در اداره جامعه وسرنوشت کشور پیدا کرد تا آنجا که حضرت امام خمینی(ره) مجلس را در راس امور دانست وبر تبعیت همگان از تصمیمات مجلس تاکید کردند.
نویسنده کتاب "کرسی های مادستان در بهارستان" با اشاره به تاریخچه مجلس وقانون گذاری در ایران ، خاطرنشان کرد: بیش از 2 هزار سال قبل و در دوره اشکانیان با تاسیس نهادی به عنوان "مجلس" در دستگاه های دیوانی با ساختارهای حاکمیتی ، اولین مجلس با نام "مهستان" که از میان بزرگان واشراف نماینده گان آن انتخاب شده بود تشکیل شد.
وی افزود: مجلس "مهستان" یکی از برجسته ترین نهادهای تصمیم گیری دوره اشکانی بود و صلاحیت و مسئولیت بررسی مسائل لشکری وکشوری را به عهده داشت ودر آن مجلس بزرگان جامعه که دارای تجربه و شایستگی لازم بودند در باره همه شئونات وبرنامه های کشور نظر داده وتصمیم گیری می کردند.
سهرابی در ادامه ، یادآورشد:این مجلس در دوره ساسانی نیز تا حدودی قدرت خود را حفظ کرد ولی بعد از فروپاشی ساسانیان ، دیگر از چنین مجلسی برای تصمیم گیری در امور کشوری ولشکری خبری نبود تا این که در دوره قاجار مجلس مشروطه در ایران شکل گرفته وتا کنون نیز ، نهاد قانون گذاری در ایران  به عنوان اصلی ترین نهاد کشور در تمامی امور رای ونظر لازم را دارد.
وی در پایان این گفتگو یکی از آرزوهای خود را بررسی  قوانین ولوایح مطرح شده 9 دوره مجلس بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دانست وگفت: از تمامی مسئولین وعلاقمندان به قانون گذاری در خواست می کنم در طرح تحقیق و انتشار این پروژه بزرگ فرهنگی وملی ، از وی حمایت لازم را داشته باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.