سید ظهیر با اشاره به بیداری مسلمانان در همه جای دنیا به برکت انقلاب اسلامی ایران گفت: گفتمان شیعه و سنی اشتباهی بود که دشمنان باعث بوجود آمدنش شدند، باید این تقابل به شیعه و وهابیت و حتی سنی و وهابیت تغییر کند.

شیعه و سنی در پاکستان مظلوم‌اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، حجت الاسلام و المسلمین سید ظهیر الحسن نقوی از مبلغین موفق در عرصه بین المللی است. انگیزه و شدت علاقه سیدظهیر که به زبانهای عربی، انگلیسی، فارسی و اردو مسلط است به اندازه است که ماهانه بیش از 10 روز مسیر ایالت کالیفرنیا تا کربلا را طی می کند تا در شبکه رسمی حرم امام حسین علیه السلام در کربلا به صورت زنده برنامه تلویزیونی اجرا کند و این راه را بهترین شیوه برای تبلیغ دین می داند. از سید ظهیر که از آمریکا به ایران آمده بودند تا جهت اجرای برنامه زنده «سلام یا حسین» عازم کربلا شود، درباره مسائل مختلف مانند وضعیت مسلمانان در پاکستان، نقش انقلاب اسلامی در بیداری مسلمانان، شبکه ماهواره‌ای ولایت امریکا، تبلیغ در کربلا و غیره در نشستی صمیمانه در باشگاه خبرنگاران تسنیم (پویا)، به گفتگو نشستیم. سید ظهیر نقطه عطف زندگی خود را آشنایی با شهید انقلابی علامه سید عارف حسین الحسینی رهبر شیعیان پاکستان و نماینده امام خمینی(ره) در این کشور می داند و معتقد است مسلمانان پاکستان اعم از شیعیان و اهل تسنن عاشق امام خمینی(ره) هستند و هر حرکتی انقلابی و جهادی در هر جای دنیا اتفاق می افتد مرهون انقلاب اسلامی ایران است. قسمت اول گفتگو با سید ظهیر با موضوع پاکستان و وضعیت مسلمانان و تاثیر انقلاب اسلامی در آن جا را می‌خوانید.

حاج آقا لطفا بیشتر از خودتان برایمان تعریف کنید و بفرمایید چه سالی و کجا متولد شدید و دوران کودکی و نوجوانی چگونه سپری کردید؟
من در سال 1972 میلادی در پاکستان و منطقه کمالیه متولد شدم. به یاد دارم از زمانی که بیشتر از 7 یا 8 سال نداشتم در اماکن مقدس مثل مساجد و حسینیه ها حضور داشتم و در مساجد اذان و اقامه می گفتم و برایم فرقی نمی کرد که مسجد شیعه ها باشد یا اهل تسنن. خانواده ام زیاد اهل مذهب و دین نبودند و تمایلی نداشتند که من روحانی شوم و وقتی که به قم آمدم خانواده ام اصلا موافق طلبه شدنم نبودند. آخوند شدن در محل زندگی ما نوعی توهین محسوب می شد. ولی الان جوری شده است که در منطقه کمالیه هر مادری که باردار می شود می گوید دوست دارم فرزندم مثل سیدظهیر بشود.

اگر بخواهید زمانی را به عنوان نقطه عطف زندگی خود یاد کنید چه زمانی را یاد می کنید و بیشتر تحت تاثیر چه کسی یا گروهی قرار داشتید؟
قطعا نقطه عطف زندگی من زمانی بود که با شهید بزرگوار و مجاهد، سید عارف حسین الحسینی آشنا شدم و در این زمان بیشتر از 14 سال نداشتم. او اولین کسی بود که احساس کردم دارای اخلاق و سلوک انبیا بوده است و بسیار تحت تاثیر ایشان قرار گرفتم. زمانی که با این شهید بزرگوار آشنا شدم ایشان رهبر شیعیان پاکستان و نماینده امام خمینی(ره) در پاکستان بودند. از گروه هایی هم که نقطه عطف زندگی ام بوده است گروه دانشجویان امامیه است که در این گروه فعالیت زیادی داشتم.

 با وجودی که کشور پاکستان از کشورمان مسلمان و همسایه غربی ایران محسوب می شود ولی متاسفانه ما اطلاعات زیادی از مسلمانان پاکستان و وضعیت آنان نداریم. لطفا درباره وضعیت مسلمانان در پاکستان توضیحاتی بفرمایید.
پاکستان ترکیب دو واژه پاک و استان است و سالیان گذشته که اصلا منطقه ای به نام هند یا پاکستان وجود نداشت این دو منطقه را به نام «برّ صغیر» می شناختند. اغلب آن منطقه را سیکها و هندوها تشکیل می دادند و بعدها انگلیسی ها بر این منطقه مسلط شدند. انگلیسی ها وقتی خواستند از این منطقه خارج شوند به علت این که احتمال درگیری بین مسلمانان و هندوها بسیار زیاد بود مسلمانان تصمیم گرفتند در یک محدوده جغرافیایی مشخص که امروزه پاکستان نام دارند مستقر شوند و هندوها و سیکها نیز در هندوستان کنونی مستقر شوند. پاکستان دارای مسلمانان بسیار مخلص و به قول معروف دو آتیشه ای هستند و بسیار محب و دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت هستند. به تعبیر پرویز مشرف هر کجا در دنیا که دست می گذاری می توان رد پای پاکستانی ها را مشاهده کرد از القاعده، داعش، طالبان و غیره گرفته تا مراکز مهم دینی دنیا. من خودم تحقیقی که در آمریکا انجام داده ام به این نتیجه رسیده‌ام که میزان محبت و دوستداری پاکستانی‌ها به اهل بیت در آمریکا به حدی است که خودشان در خانه‌های محقر و ساده زندگی می‌کنند ولی دارای حسینیه‌های بزرگ هستند و برنامه‌های دینی در آن جا اجرا می‌شود.

اهل تسنن پاکستان دوستدار اهل بیت‌اند

 ترکیب جمعیتی پاکستان چگونه است و تعداد شیعیان چقدر است؟
پاکستان حدود 200 میلیون جمعیت دارد و حدود 25الی 30 درصد جمعیت پاکستان را شیعیان تشکیل می دهند اما اکثریت جمعیت پاکستان را اهل تسنن تشکیل می دهند و بیشتر کسانی که اهل تسنن هستند دوستدار و محب اهل بیت پیامبر اسلام صل الله و علیه و آله و سلم هستند. اهل تسنن در پاکستان بسیار به شیعیان نزدیکند و ارتباط خیلی نزدیک باهم دارند.

لزوم برنامه‌های تبلیغی برای انقلاب در جهان

 انقلاب اسلامی ایران چه تاثیری بر مسلمانان به خصوص شیعیان داشته است و نگاهشان نسبت به انقلاب اسلامی چگونه است؟
بنده به وضوح تاثیر انقلاب اسلامی را در پاکستان دیدم. ما بزرگ شده انقلاب اسلامی ایران هستیم. من هفت سالم بود که انقلاب اسلامی در ایران پیروز شد. من قبل از انقلاب پاکستان را دیده ام. به خاطر دارم وقتی مسئول شاخه محبین شیعیان شدم، شیعیان سنتی پاکستان که به شیعیان روایتی مشهور بودند چون آگاه به مسائل نبودند برای سلامتی شاه پهلوی دعا می کردند و انقلابیون را افرادی شرور تصور می کردند و ما از همان سال با این گروه دعوا و درگیری داشتیم. بارها بین ما یعنی شیعیانی که انقلاب اسلامی ایران برایمان مهم بود و بین آن شیعیان سنتی بعضا درگیری و دعوا رخ می داد مثلا در منطقه کمالیه بین ما و آن شیعیان، روزهای تاسوعا و عاشورا به این علت که ما عکس امام خمینی(ره) در دست می گرفتیم و به خیابانها می آمدیم درگیری پیش می آمد و ما را مورد شماتت شدید خود قرار می دادند. این درگیری ها به اندازه ای بود که حتی به رهبر شیعیان پاکستان شهید عارف الحسینی نیز اعتراضات شدیدی از توسط شیعیان صورت می گرفت. مثلا یکی از همین شیعیان سنتی به سید عارف الحسینی به تندی اعتراض می کند شما که حدود 4 سال رهبر شیعیان پاکستان را برعهده داشتند چه کاری انجام دادید؟ عارف الحسینی هم جواب می دهند من فقط توانسته ام اثبات کنم که شیعه ام و فیلم این ماجرا موجود است. ولی امروزه وضعیت با گذشته بسیار متفاوت است و مسلمانان پاکستان به شدت دوستدار امام و انقلاب اسلامی هستند. باید بگویم شما قدر انقلاب اسلامی ایران را ندانسته اید و در روز قیامت حتما از نشناختن قدر انقلاب اسلامی سوال خواهد شد و شما مسئول و جوابگو باید باشید. متاسفانه ما نتوانسته ایم حق انقلاب اسلامی ایران را ادا کنیم مطمئنا هر کجا یک پاکستانی یا غیر پاکستانی فعالیت انقلابی و جهادی می کند به اسم جمهوری اسلامی ایران تمام می شود ولی این همه چیز نیست و باید مسئولان جمهوری اسلامی ایران برنامه های تبلیغی در کل سطح دنیا داشته باشند.

جوانان شیعه پاکستان مانع اتحاد با عربستان برای حمله به یمن شدند

تاز وضعیت شیعیان در گذشته صحبت کردید. در حال حاضر شیعیان در پاکستان دارای چه وضعیتی هستند و آیا فعالیتهای انقلابی در بین شیعیان دیده می شود؟
خوشبختانه شیعیان پاکستان به برکت انقلاب اسلامی بسیار بیدار شده اند برای نمونه در ماجرای حمله عربستان به یمن، عربستان از پاکستان خواست به بهانه دفاع از حرمین، دولت پاکستان نیرو به یمن اعزام کند و دولت این اختیار را به مجلس واگذار کرد. جوانان شیعه پاکستانی در این مدت که این بحث در پاکستان خیلی داغ بود مقالات مختلف روزنامه ها به خصوص از زبان عربی به زبان اردو ترجمه می کردند و آن را در اختیار نمایندگان مجلس پاکستان قرار می دادند و این حرکت به قدری مثمرثمر بود که نطق نمایندگان در روز بعد همین ترجمه مقالات ترجمه شده بود و همین حرکت باعث شد مجلس پاکستان به اعزام نیرو به یمن رای ندهد. البته از حرکات عربستان در پاکستان نباید به سادگی عبور کرد عربستان در پاکستان برای این که مردم بیدار نشوند همه سعی و تلاش خودش را می کند به عنوان نمونه در ماجرای حمله به سفارت عربستان در ایران توسط عده ای ناشناس، یکی از نفوذیان عربستان تمام تلاش خود را کرد و پولهای بسیار زیادی خرج کرد تا تیتر اول همه روزنامه های پاکستان در فردای آن روز، حمله به سفارت عربستان باشد تا مسلمانان عربستان علیه ایران عکس العمل نشان دهند.

به صورت خاص، دیدگاه مسلمانان اهل سنت درباره ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران چگونه است؟
اهل تسنن پاکستان مخصوصا سران آنها  بسیار عاشق امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران هستند. من خودم همین میلاد حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم منطقه کمالیه پاکستان بودم و از نزدیک می دیدم که سران اهل تسنن و شیعه کنار هم جمع شده اند. ولی متاسفانه این سران اهل تسنن به کنفرانسهای وحدت که برگزار می شود دعوت نمی شوند. نکته جالب دیگر این که شیعه و اهل سنت پاکستان همیشه برادرانه کنار یکدیگر زندگی می کردند و هیچ مساله ای نداشتند. میزان برادری و محبت آنان به یکدیگر به حدی بود که وقتی شهید عارف الحسینی نماز جماعت می خواند جمعیت زیادی از اهل تسنن به او اقتدا می کردند.

ولی ما تصویری که در رسانه ها درباره پاکستان مشاهده می کنیم به نحو دیگری است و مسلمانان را معمولا افرادی خشن، تروریسم و بی رحم مشاهده می کنیم.
بله، متاسفانه تصویری که از پاکستان در رسانه ها منتشر می شود انسان تصور می کند بیشتر پاکستان پیرو وهابیت و سلفی گری هستند در صورتی که این مسائل از توطئه دشمنان به خصوص انگلستان بوده است که چنین تصویری از پاکستان به دنیا مخابره بشود و وهابیت را برجسته کنند و نشان دهند اکثریت اهل تسنن، وهابی هستند و این در حالی است که تعداد آنها زیاد نیست و واقعیت چیز دیگری است. این تصویر از زمانی شکل گرفت که وهابیت در پاکستان شروع به فعالیت کرد و سپاه صحابه شکل گرفت و به فعالیتهای تروریستی پرداختند که به شدت هم از غرب حمایت می شد.

وهابیت در پاکستان مورد حمایت غرب است

چند درصد از پاکستان را وهابیت تشکیل می دهند و در تحولات سیاسی اجتماعی پاکستان چه نقشی ایفا می کنند؟
پاکستان عملا در دست وهابیت است این در حالی است که تعداد آنها زیاد نیست و شاید حداکثر 20 درصد کل جمعیت باشند ولی به شدت از کشورهای غربی مورد حمایت مالی، رسانه ای نظامی سلاح و اسلحه قرار می گیرند. الان وهابیت به طور قانونی اجازه هیچ گونه فعالیتی در پاکستان ندارند ولی وهابیت در پوشش اهل تسنن به فعالیتهای تبلیغی و تروریستی روی می آورند و حتی به خودشان عنوان جماعت اهل سنت لقب داده اند و ما باید به اهل تسنن بفهمانیم که اهل تسنن و وهابیت اصلا با یکدیگر سازگاری ندارند. ما وظیفه داریم اهل تسنن را بیدار کنیم. متاسفانه دشمن این قدر به مساله شیعه سنی دامن زد که ما هم بی اختیار می گوییم شیعه و سنی. در حالی که باید بگوییم شیعه و وهابیت. نقطه مقابل شیعه اهل تسنن نیستند بلکه نقطه مقابل شیعه وهابیت و اندیشه سلفی گری است.

شیعیان و اهل تسنن پاکستان غریب و مظلوم‌اند

 وظیفه ما در قبال مسلمانان به ویژه شیعیان پاکستان چیست؟
جمهوری اسلامی ایران باید توجه خاصی به شیعیان و اهل تسنن پاکستان داشته باشد زیرا که هم شیعیان و هم اهل تسنن پاکستان بسیار غریب و مظلوم اند و به معنای واقعی مستضعف هستند. توجه کردن جمهوری اسلامی به معنای پول خرج کردن نیست گاهی وقتها کارهای کوچک غیر مادی بسیار موثر است. ما شیعیانی داریم در پاکستان که یک تنه در مقابل عربستان ایستاده اند مثلا سید محسن نقوی که دارای یک شبکه تلویزیونی شیعی در پاکستان است و توانسته است فعالیت چشمگیری جهت افشاگری رژیم آل سعود داشته باشد و در ماجرای شهید نمر نیز بسیار فعالانه عمل کرد و باعث شد بسیاری مسائل برای شیعیان پاکستان روشن شود.

در آخر مصاحبه لطفا چنان چه خاطره ای از شهید بزرگوار و رهبر شیعیان پاکستان شهید عارف حسین الحسینی دارید بفرمایید؟
از ایشان خاطرات زیادی دارم. ایشان به مساله احترام به پدر و مادر خیلی تاکید داشتند به طوری که یاد دارم 16 یا 17 سال بیشتر سن نداشتم که به اردویی رفته بودیم که تمام دانشجویان از سرتاسر پاکستان در این اردو شرکت می کردند. البته ابتدا به خاطر دوری مسافت و فقدان امنیت کافی، مادرم موافقت نمی کرد که در این اردو شرکت کنم ولی بالاخره موافقت کردند به محل برگزاری اردو که رسیدیم نماز را به امامت شهید عارف الحسینی خواندیم و به یاد دارم  که برای سربلندی اسلام و مسلمین شعاری درست کرده بودیم که در پایان نماز این شعار را می خواندیم با این مضمون که خدایا خدایا تا انقلاب مهدی امام خمینی، جانشین امام و نماینده اش که شهید عارف حسینی است را محافظت بفرما و این شهید بزرگوار قبل از این که به اسم خودشان می رسید صلوات می فرستاد و نمی گذاشت برای خودش دعا کنیم. البته چون اوایل شناخت کافی نداشتم فکر می کردم که با حسینی مشکل دارد ولی بعدا متوجه شدم حسینی خود شهید بزرگوار هستند که تواضع و فروتنی اش باعث می شد که برای خودشان دعا نکنند. نماز که تمام شد اولین چیزی که از من پرسید این بود که آیا به خانواده و مادرت خبر داده ای که به این جا رسیدی؟ و منم که خجالت می کشیدم چیزی بگویم و شهید حسینی تلفن را برداشت و خودش به خانواده ام تماس گرفت و این نهایت اهتمام این شهید بزرگوار به خانواده و احترام به والدین را می رساند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.